"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
news:4bc96956$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
>> "P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
>> news:4bc88d9d$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>
>>> 12v virker ikke inde i CV selv med bilen og stik på
>>>
>>
>> Du kan trække et kabel fra batteri til træk med en kontakt imellem*
>> Prøv at sætte 12V til de forskellige stikben på CV'ens stik, når du har
>> fundet det ben der ikke giver lys nogen steder har du fundet det rigtige
>> ;0)
>> *) hvis der ikke er en kontakt mellem får din synsmand et føl....
>>
>> Du kan også se her :
>>
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm
>
> Det er denne manglende kontakt, der gør at mange, specielt leje-trailere,
> kører med tåbebaglygten tændt.
>
> Det stik kan nemlig benyttes til både tåbebaglys og til konstant spænding
> til CV.
>
> Det bedste er dog at få et 13-polet stik på bilen.
>
> Leif
>
> --
> Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008
Skidt da være med en kontakt - synsmanden ser alligevel ikke efter.
Men han vil nok gerne se en sikring, så der er lidt styr på fejlstrømme.
Og så kan man jo nok finde ud af at trække sikringen ud, hvis man skal ud og
køre med en leje-trailer en sjælden gang.
Alternativt - hvis det er din egen trailer - så pil dog pæren ud af
tåbe-lygten een gang for alle
Hvis du ikke har strøm i CV'en, når den er sluttet til bilen mangler du
ganske sikkert strøm i stikket til anhænger.
I stedet for at forsøge dig frem til det rigtige ben kan du f.eks. se her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
Så har du styr på forbindelserne - så skal du bare have styr på en solid
ledning fra bilens batteri til stikket. Den skal kunne bære den strøm du vil
kunne trække i CV'en - så jo større jo bedre. Husk så lige det der med en
sikring på ledningen (ved batteriet) og at ledningen skal anbringes så den
ikke slides igennem. Ved at anbringe sikringen tæt på batteriet opnår du at
sikringen ryger, hvis ledningen gnaves igennem - selvom der ikke er et stik
i stikket (altså ingen anhænger
) kan gennemslidning af ledningens
isolering sagtens give kortslutning. Og er der ingen sikring sker der ting
og sage - selvom det "kun" er 12 volt er der masser af ampere !!
Hvis du så vil have batteri i CV'en kan du lave en let løsning ved at sætte
et hun-anhænger-stik forrest på CV'en - så langt fremme at han-stikket (der
normalt sættes til bilen) kan nå. Så kan du sætte strøm på det stik direkte
fra et batteri i CV'en. Der er så lige problemet med at lade batteriet op -
enten skal du se om du kan få tilsluttet det så det får strøm fra bilen
under kørsel eller også en 230-volt lader. Denne lader jo så kun når der er
"landstrøm" sluttet til CV'en
Igen - sørg for at ledningerne er monteret forsvarligt - under CV'en er det
vel bedst at sætte et rør fast - så sidder det godt.
Forresten - en del biler er faktisk født med en ledning, der kan give dig
strøm på stikket. Men det kræver kendskab til model/mærke og somme tider
årgang at afgøre det.
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder