/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vand i olien.....
Fra : Knud Erik Mortensen


Dato : 29-03-10 17:55

Hej,

Har idag været til toldsyn med min GPZ 500 - 2001, da jeg kom hjem ville den
ikke rigtig gå tomgang - surt
efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er hvid
( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning der er
gået
eller hvordan konstaterer jeg det?

Mvh.
Kemix



 
 
Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 18:23

Knud Erik Mortensen skrev:
> Hej,
>
> Har idag været til toldsyn med min GPZ 500 - 2001, da jeg kom hjem ville
> den ikke rigtig gå tomgang - surt
> efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er
> hvid ( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning
> der er gået
> eller hvordan konstaterer jeg det?
>
Ved at stikke snuden ned til ekspansionsbeholderen: Hvis der lugter af
udstødningsgas er det et godt tegn på utæt toppakning!

Men småtteri-kørsel indenfor bygrænsen i koldt vejr får aldrig dampet
kondensvand ud af motoren (der har u-reguleret oliekøler), så dét er nok
snarere årsagen :-/
Alt andet lige er det enklere at diagnosticere via et olie og -filter
skifte end ved at pille topstykket af, så prøv lige dét først!
Dæk evt. oliekøleren næsten helt af på denne side af sæsonen!

--
Armand.

Knud Erik Mortensen (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Knud Erik Mortensen


Dato : 29-03-10 18:40


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb0e1d2$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Knud Erik Mortensen skrev:
>> Hej,
>>
>> Har idag været til toldsyn med min GPZ 500 - 2001, da jeg kom hjem ville
>> den ikke rigtig gå tomgang - surt
>> efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er hvid
>> ( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning der
>> er gået
>> eller hvordan konstaterer jeg det?
>>
> Ved at stikke snuden ned til ekspansionsbeholderen: Hvis der lugter af
> udstødningsgas er det et godt tegn på utæt toppakning!
>
> Men småtteri-kørsel indenfor bygrænsen i koldt vejr får aldrig dampet
> kondensvand ud af motoren (der har u-reguleret oliekøler), så dét er nok
> snarere årsagen :-/
> Alt andet lige er det enklere at diagnosticere via et olie og -filter
> skifte end ved at pille topstykket af, så prøv lige dét først!
> Dæk evt. oliekøleren næsten helt af på denne side af sæsonen!
>
> --
> Armand.

Hej Armand,

Læser meget dine og andres gode råd og vejledning her i gruppen
Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af kølervædske
og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og filterskift
imorgen,
og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan man
ikke se igennem.

Mvh.
Kemix


Big Mumi (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Big Mumi


Dato : 29-03-10 19:49

Hej

Prøv at starte mc uden låg på ekspansionsbeholderen og giv noget gas se om
det bobler meget så er toppakningen gået.

--
Venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best Regards.
Carsten Hansen.

"Knud Erik Mortensen" <ack@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb0e605$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bb0e1d2$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Knud Erik Mortensen skrev:
>>> Hej,
>>>
>>> Har idag været til toldsyn med min GPZ 500 - 2001, da jeg kom hjem ville
>>> den ikke rigtig gå tomgang - surt
>>> efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er
>>> hvid ( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning
>>> der er gået
>>> eller hvordan konstaterer jeg det?
>>>
>> Ved at stikke snuden ned til ekspansionsbeholderen: Hvis der lugter af
>> udstødningsgas er det et godt tegn på utæt toppakning!
>>
>> Men småtteri-kørsel indenfor bygrænsen i koldt vejr får aldrig dampet
>> kondensvand ud af motoren (der har u-reguleret oliekøler), så dét er nok
>> snarere årsagen :-/
>> Alt andet lige er det enklere at diagnosticere via et olie og -filter
>> skifte end ved at pille topstykket af, så prøv lige dét først!
>> Dæk evt. oliekøleren næsten helt af på denne side af sæsonen!
>>
>> --
>> Armand.
>
> Hej Armand,
>
> Læser meget dine og andres gode råd og vejledning her i gruppen
> Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af
> kølervædske og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og
> filterskift imorgen,
> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan
> man ikke se igennem.
>
> Mvh.
> Kemix


Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 22:51

Knud Erik Mortensen skrev:
>
>
> Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af
> kølervædske og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og
> filterskift imorgen,
> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan
> man ikke se igennem.
>
Så er det virkeligt slemt =
Faktisk så slemt at jég ikke ville lade motoren køre et eneste minut
dermed :-|

Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om endnu en par (del?)årsager til
kondens i olien:
- Udluftningsrøret, der går fra bagest på gearkassen og op til
luftfilterkassen må ikke være knækket, og forøvrigt heller ikke
tilstoppet med 'mayonaisse'. Så start med at pille det af for
kontrol/rensning!
- Termostaten hænger, så kølevandet aldrig kommer op i temperatur. Så
vær sikker på at motoren vitterligt bliver varm iflg. termometeret!

Olien bør varmes grundigt op før aftømning hvilket jeg som før skrevet
ikke vil anbefale. Gi' den istedet en to-trins kur:
- Tøm olien grundigt af(*) og genfyld med en billig olie fra brugsen/ell.a.
- Start motoren op og lad den stå længe i tomgang til den bliver
'blæser-varm' i kølevandet. Kig efter i inspektions-vinduet om ikke
'mayonaissen' har fortaget sig alene derved, ellers kør dig en tur på
10km's længde og kontroller glasset igen! Jeg nævnte en oliekøler i mit
tidligere indlæg, men dét holder vist ikke alligevel? Ifald at der ér en
oliekøler, skal du dække den af med et simpelt stykke pap eller noget
gaffer-tape så olien holdes så varm som muligt.
Når det (formodentligt) lykkes dig at 'køre olien ren' er den klar til
det regulære olieskifte incl. friskt filter!

(*):
500'eren er principielt en halv GPZ900 og 900'eren har to(!)
bundpropper: En i selve bundkarret under gearkassen og en under
krumtappen. Designet skyldes at motorblokken er opdelt så oliepumpen kan
hente det varmeste olie i krumtaphuset og sende det gennem køleren før
det ender i bundkarret. Men hvis 500'eren ikke har oliekøler er det ikke
sikkert at den har arvet dén detalje; men kig alligevel efter om der er
en ekstra bundprop under krumtappen, så du i givet fald også får tømt
dét olie med ud!

--
Armand.



Armand (29-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-10 23:05

Armand skrev:
>
> 500'eren er principielt en halv GPZ900 og ..........
>

Forresten: Tillykke med din Kawa!
Du kan anledningsvis lige få en lille gave med i handelen:
Kawa har så længe jeg kan huske haft en lille gimmick som kun de
færreste har opdaget: Man kan ikke skifte op i 2.gear unden at baghjulet
(=gearkassen) bevæger sig! Fidusen er at man, ved stilstand, ikke
behøver at sidde og 'fiske' efter frigearet fra 1., istedet skal man
bare forsøge at jokke den i 2., hvorved at den ender i frigearet

--
Armand.

Knud Erik Mortensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Knud Erik Mortensen


Dato : 30-03-10 09:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb120cf$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Knud Erik Mortensen skrev:
>>
>>
>> Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af
>> kølervædske og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og
>> filterskift imorgen,
>> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan
>> man ikke se igennem.
>>
> Så er det virkeligt slemt =
> Faktisk så slemt at jég ikke ville lade motoren køre et eneste minut
> dermed :-|
>
> Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om endnu en par (del?)årsager til
> kondens i olien:
> - Udluftningsrøret, der går fra bagest på gearkassen og op til
> luftfilterkassen må ikke være knækket, og forøvrigt heller ikke tilstoppet
> med 'mayonaisse'. Så start med at pille det af for kontrol/rensning!
> - Termostaten hænger, så kølevandet aldrig kommer op i temperatur. Så vær
> sikker på at motoren vitterligt bliver varm iflg. termometeret!
>
> Olien bør varmes grundigt op før aftømning hvilket jeg som før skrevet
> ikke vil anbefale. Gi' den istedet en to-trins kur:
> - Tøm olien grundigt af(*) og genfyld med en billig olie fra
> brugsen/ell.a.
> - Start motoren op og lad den stå længe i tomgang til den bliver
> 'blæser-varm' i kølevandet. Kig efter i inspektions-vinduet om ikke
> 'mayonaissen' har fortaget sig alene derved, ellers kør dig en tur på
> 10km's længde og kontroller glasset igen! Jeg nævnte en oliekøler i mit
> tidligere indlæg, men dét holder vist ikke alligevel? Ifald at der ér en
> oliekøler, skal du dække den af med et simpelt stykke pap eller noget
> gaffer-tape så olien holdes så varm som muligt.
> Når det (formodentligt) lykkes dig at 'køre olien ren' er den klar til det
> regulære olieskifte incl. friskt filter!
>
> (*):
> 500'eren er principielt en halv GPZ900 og 900'eren har to(!) bundpropper:
> En i selve bundkarret under gearkassen og en under krumtappen. Designet
> skyldes at motorblokken er opdelt så oliepumpen kan hente det varmeste
> olie i krumtaphuset og sende det gennem køleren før det ender i
> bundkarret. Men hvis 500'eren ikke har oliekøler er det ikke sikkert at
> den har arvet dén detalje; men kig alligevel efter om der er en ekstra
> bundprop under krumtappen, så du i givet fald også får tømt dét olie med
> ud!
>
> --
> Armand.
>

Fulgte Armands råd - ny olie og filter - samt 2 nye tændrør pga. den ikke
ville gå i tomgang
det var bare kondens - "snot" - så jeg slap med skrækken - den kører igen
perfekt.
Tusind tak for de meget gode råd - håber jeg må vende tilbage, hvis jeg
skulle få andre problemer.

Mvh.
Kemix


Ukendt (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-10 08:34

On Mon, 29 Mar 2010 19:40:18 +0200, Knud Erik Mortensen wrote:

> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan man
> ikke se igennem.

Vandpumpen! Vandpumpen har to akseltætninger, en lidt speciel ud mod vandet
i pumpehuset, og en mere normal simmerring ind mod motorolien. Mellem de to
tætninger er et hulrum med et afløbshul nedad. (Søg i området bag/under
vandpumpen.) Nuvel, den specielle tætning ud mod vandet er ikke 100% tæt,
og skal pga. konstruktionsprincippet heller ikke være det, og med alderen
bliver lækken som regel en smule større. I mellemtiden er afløbshullet
typisk tilstoppet af ir, og snavs. Derfor opbygges tryk af kølevand i
mellemrummet ind mod simmerringen, (som vender tætningen mod motorolien, og
kun dårligt sikrer mod tryk fra vandet udefra), og vandet ender i
motorolien.

Så første trin er at finde afløbshullet, og rense det, holde øje med hvor
meget vand, der tabes den vej. Er det slemt, så må der ny vandpumpeaksel,
og tætning til.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste