Barn på 6 mdr. vil ikke drikke
Fra : Bodil og Poul

Dato : 03-08-01 00:43

Vores pige, som er 6 mdr. gammel, vil kun drikke modermælk direkte fra
kilden.

Alt andet væske (modermælkserstatning, vand, udpumpet modermælk,
saftevand...) nægter hun at indtage, uanset om det tilbydes via sutteflaske,
kop eller kop med tud.

Dette er et problem, idet hun om 1 måned starter i daginstitution og derfor
skal kunne drikke fra andet end bryst.

Har nogen haft erfaring med dette problem?

M.v.h.
B & P

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 04-08-01 19:32

"Bodil og Poul" <bopo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Vores pige, som er 6 mdr. gammel, vil kun drikke modermælk
> direkte fra kilden.

Hej
Jeg har været samme tur igennem med min Amalie som bliver 4 år om 1½
måned.
Hun blev først vænnet helt fra for et års tid siden, og tro mig. Hvis
der stadig var mælk ville hun hænge der. Hun foreslår ofte at vi bare
kan hælde noget på !
Da hun startede i vuggestue som 16 mdr. fik de praktisk talt intet i
hende den første måned. Når jeg så kom for at hente hende var hun ved at
dø af sult.
Derefter kunne de få lidt vand i hende, men spise NEJ. Ikke når mor ikke
var i nærheden.
Da vi endelig stoppede var det med hyl og skrål. Den første weekend var
hun hos min mor så mælken kunne aftage lidt, troede jeg, og da hun kom
hjem fik hun at vide at det var slut. Jeg sov med stramme bluser og BH i
3 måneder for at hun ikke selv skulle tage for sig af retterne når jeg
var faldet i søvn. Vi sover godt og tungt her i huset.

--
Ghita Cecilie

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 04-08-01 20:57

Hej Bodil og Poul,
Sædvanligvis løser problemet sig når der ike er andet valg, dvs. at mor ikke
er i nærheden, de fleste børn vil ikke slippe og taber interessen for alt
andet end modermælk når mor er der, men som regel lykkes det andre at få
barnet til at drikke og spise.
Når bare hun bliver tilbudt det selvom hun siger nej varer det ikke længe
før hun finder ud af at det er sjovt at kunne selv, og at det som regel går
hurtigere.
Jeg ville nok springe flasken over og gå direkte til kop eller tudekop
fordi det er sjovt for barnet, men lad være med at give hende saft eller
juice, det ødelægger tænderne og er en dårlig vane, for vand eller mælk er
nu engang sundere og vandet er billigere. Det er det samme med maden, lad
være at give frugtyoughurt og meget sød grød, prøv i stedet med gulerodsmos
og kartoffelsuppe, evt. majsvælling, det giver gode vaner. Jeg er ikke
ernæringsekspert så jeg ved ikke hvornår børn har godt af hvad, men min
datter har altid fået lov at smage på min tallerken, hun spiste blomkål
(kogt) og porresuppe og leverpostej og det inderste af agurker i stave da
hun var 5 måneder, hun har fået havregrød og majsgrød og risvandgrød fra 4
måneder, hun smagte og kunne lide rødvin fra ca.10 måneder til 2 år ( altså
en-to tår ca. en gang om måneden) så kunne hun ikke lide det længere. I dag
som 4-årig er det eneste hun ikke bryder sig om at spise kartofler.
Hun har aldrig brugt flaske eller sut, drak vand af tudekop og små glas, og
hun har altid været meget glad for frugt og grønt.

I starten hos institutionen kan I jo medsende lidt udmalket modermælk, givet
på en ske vil det måske lykkedes at vænne hende til at spise med ske.
Det er nok en god ide at tale med institutionen, de har garanteret prøvet
det før og kan bedre fortælle hvordan de plejer at løse problemet. Det
hjælper også tit at se at de andre børn spiser, selvom hun er så lille
lægger hun mærke til hvornår hun er sammen med andre børn og hvad de laver.

Fremfor alt er det vigtig at I ikke laver et stort nummer ud af det, for det
første fordi det er spildte kræfter, for det andet fordi det kan gøre hende
mere utryg overfor hvad der nu skal ske, og dermed forlænge den tid det
tager at vænne hende til noget andet.
Men tag det nu roligt, man har trods alt aldrig hørt om børn på 17 år som
ikke kan spise og drikke andet end modermælk, vel?

Venlig hilsen og god start i institution Nina Hald.

Fra : Cheilson

Dato : 04-08-01 21:55

Hej Bodil og Poul.
Jeg har en datter på 8½ mdr. og har haft samme problem. Hun har spist hos
mig til hun blev omkring 5 mdr. så gik vi gradvis over til grød så hun nu
spiser alt og kun får ved mig lige før hun skal sove.Hun har ikke ville
drikke fra kop, men jeg har prøvet hvergang hun fik grød (selvom det kun
blev til lidt). Jeg var også ved at gå ud af mit gode skind, for hun skulle
da havde væske når vi gik en varm sommer i møde, men hun ville bare ikke.
Jeg blev bare ved med at prøve hver gang hun fik grød og nu drikker hun både
mælk og vand af en kop. Så mit råd er : Lad være med at bekymre jer om det
og så prøve tit, for hun skal jo nok drikke når hun bliver tørstig.
hilsen Diana

Fra : Trine & Thomas

Dato : 06-08-01 14:52

Hej Bodil og Poul

Her er samme svar som givet til Lars Ninn:
"Jeg er netop selv gået fra amning til modermælkserstatning (MME) til min 5
mdr gamle datter. Det tog et par dage, hvor vi ved hvert måltid tilbød hende
flaske først og hun blev rasende, men vi blev ved. Når hun så blev alt for
hys, fik hun bryst - hun skulle jo have noget mad. Men allerede efter et par
dage, ville hun gerne tage flasken og nu går det strygende uden amning!

Held og lykke med det.

Smil fra Trine"

Fra : Troels Jørgensen

Dato : 06-08-01 19:17

Hej!

Vi havde samme problem da vores datter var lige så gammel som jeres. Det vi
fik afvide af vore sundhedsplejerske (som viser sig at have ret gver gang!!)
var at brystbørn ikke føler tørst, det er først efter ca. 14 dage hvor
modermælk ikke er det primære at de mærker hvad tørst er.
Så vi tog den med ro, og tilbød hende heletiden vand og så kom det lige så
langsomt. Nu drikker hun både vand og mælk med stort velbehag, hun er 11
mdr. nu.

Hilsen Christina