MS Windows
briani 27239
WinXP Pro- Nyt bundkort
Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-03-10 17:22

Hejsa

Mit bundkort skal skiftets (og med andet chipset). Hvordan er det nu med
det? Kan jeg klare det uden, at skulle genistaller alt? Da jeg lige har
været turen igennem med en defekt harddisk. Vil jeg gerne springe over hvor
jeg kan i første omgang.

Meget gerne en step for step vejledning.

På forhånd tak
ERik

Fra : Ole C

Dato : 25-03-10 17:56

Erik Poulsen skrev blandt andet:

> [...]
> springe over hvor jeg kan i første omgang.
>
> Meget gerne en step for step vejledning.

Du kan måske klare det med en reparationsinstallation efter udskiftningen af
bundkortet.
Læs evt. her: http://www.helgec.dk/xp-repair.html
Du fører systemet "tilbage" til det tidspunkt hvor CD'en blev lavet (men
mister ikke programmer og data), så bagefter skal du på Windows Update og
hente alle opdateringer siden CD'en blev produceret - og bør også hente og
installere de nyeste chipsetdrivere.

--
vh
Ole C

Fra : jos

Dato : 25-03-10 18:12

Erik Poulsen wrote:
> [...]
> lige har været turen igennem med en defekt harddisk. Vil jeg gerne
> springe over hvor jeg kan i første omgang.
har ofte forsøgt, af og til med held!

Brug din tid fornuftigt, og installer W7 istedet, og efterinstaller dine
apps. Du få en meget bedre maskine!

> Meget gerne en step for step vejledning.
Se Ole C

Fra : KE Kofod / 7100 Vejl~

Dato : 25-03-10 19:20

Den 25-03-2010 18:11, jos skrev:

> har ofte forsøgt, af og til med held!
>
> Brug din tid fornuftigt, og installer W7 istedet, og efterinstaller dine
> apps. Du få en meget bedre maskine!

> Se Ole C

Hvad mener du med "Du får en meget bedre maskine!" ? .
Hvad er der gale med en XP? .
/KE.

Fra : jos

Dato : 25-03-10 20:18

> Hvad mener du med "Du får en meget bedre maskine!" ? .
> Hvad er der gale med en XP? .
> /KE.
Ikke andet end den efterhånden er forældet, og formodentligt snart stopper
med support.
Desforuden er W7 mere effektiv, både på performance, opdateringsalgoritmer
og nedbrudsalgoritmer.
At der så også er markant bedre værktøjer til AV, addware og spyware
beskyttelse, samt en rigtig firewall (første i windows!)indbygget giver nok
en grund til skifte. Oveni får man en masse værktøjer, som de fleste
tidligere har hentet som 3'party programmer.

Jeg var selv svær at overbevise, men er efter 3-4 måneder ikke i tvivl.

finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-10 22:09

jos <jos@her.dk> wrote:

> Ikke andet end den efterhånden er forældet, og formodentligt snart stopper
> med support.

De sælger stadig idag nye computer - netbøger - med XP.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : jos

Dato : 26-03-10 13:07

Axel Hammerschmidt wrote:

> De sælger stadig idag nye computer - netbøger - med XP.
De sælger også stadig nye fladskærmfjernsyn med mpeg2 digitaltunere!

man sælger meget gerne hvad folk vil købe. Det gør det ikke nødvendigvis en
god handel for køber!
Erik havde købt ny hardware, men orkede ikke ny software.
Min anbefaling, vel vidende arbejdet en opgradering kan medføre, var at tage
bøvlet nu, og forhåbentligt spare en masse arbejde senere, samtidig med at
han får en bedre maskine.
finn

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 26-03-10 16:13

On 25-03-2010 20:17, jos wrote:

> Ikke andet end den efterhånden er forældet, og formodentligt snart stopper
> med support.

Microsoft supporterer Windows XP til og med 31 december 2014.
Nu kender jeg ikke dein definnition af snart, men jeg synes 4 år er et
pænt stykke tid.

> Desforuden er W7 mere effektiv, både på performance, opdateringsalgoritmer
> og nedbrudsalgoritmer.

Måske, men hvis Erik har en 1000 MHz Duron og 512 MB SD-ram, så er
Windows XP et bedre valg, performancemæssigt, end Win7.

> At der så også er markant bedre værktøjer til AV, addware og spyware
> beskyttelse, samt en rigtig firewall (første i windows!)indbygget giver nok
> en grund til skifte.

Hvorfor skulle man skifte bare fordi det er indbygget?
Du kan få værktøjer der er bedre fra 3. part.
Selv bruger jeg kun den indbyggede firewall.
Når man tænker sig lidt om, så er spyware og adware ikke de store problemer.

> Oveni får man en masse værktøjer, som de fleste
> tidligere har hentet som 3'party programmer.

Nævn gerne nogle.

> Jeg var selv svær at overbevise, men er efter 3-4 måneder ikke i tvivl.

Nej, det kan vi læse.
Jeg tror dog du er skiftet til Win7 fra Vista. Siden du er så begejstret.

Jeg har brugt WinXP siden det udkom og er skiftet (for at prøve) til
Win7. Min begejstring er ikke så stor som din.
Jeg kan ikke noget med Win7 som jeg ikke kunne med XP.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-10 20:08

Jacob [5260 Odense S] <jacob5260@gmail.com> wrote:

> On 25-03-2010 20:17, jos wrote:

<snip>

> [...]
> Win7. Min begejstring er ikke så stor som din.
> Jeg kan ikke noget med Win7 som jeg ikke kunne med XP.

http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

XP vil stadig kunne benyttes med ældre udstyr, men det varer ikke længe
før standarder som GPT og EFI/UEFI kommer til at give XP store problemer
med nyt hardware.

Men du har selvfølgelig ret mht MS support. Jeg tror de kalder det for
extended et-eller-andet.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : jos

Dato : 26-03-10 20:27

> [...]
> Win7. Min begejstring er ikke så stor som din.
> Jeg kan ikke noget med Win7 som jeg ikke kunne med XP.
Nej, Vista er den eneste windows jeg aldrig har anvendt (undgår idag helst
betasw

Til orientering er min personlige maskine også XP, og forbliver således så
længe som muligt. Har været drønstabilt.
Jeg kunne derimod ikke drømme om at flytte systemet over på ny og ganske
andet hardware. I den sammenhæng har jeg altfor ofte måttet bruge alt for
megen tid på ustabilitet, finden nye drivere oma. - Og jeg har arbedet mange
år med support!
Det er den slags, som gør at jeg anbefalede W7, som så vil blive en "ren"
("mere frentidssikret") installation, samtidig med at man får en generel
oprydning. Har sågar en 3 gange (ud af flere hundrede) været ude for at
efter 1'ste opstart, har disken været utilgængelig (No OS)
Havde Erik spurgt til oprydning/reinst på SAMME hardware havde mit råd været
anderledes!

finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-03-10 02:51

jos <jos@her.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> oprydning. Har sågar en 3 gange (ud af flere hundrede) været ude for at
> efter 1'ste opstart, har disken været utilgængelig (No OS)

Du er faktisk en typisk supporter.

Sidst jeg talte med een var for at få en opdateret driver til en Canon
BJ10e printer. Vedkommende sagde, at jeg først skulle geninstallere
Windows (3.1) - eller kunne han ikke yde support.

Siden har jeg ikke ulejligede support.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 27-03-10 15:36

On 26-03-2010 20:26, jos wrote:

> Og jeg har arbedet mange år med support!

Hvorfor spiller du det kort ud?
Det giver absolut ikke dine ord mere vægt og jeg bliver ikke enig med
dig af den grund.

Jeg forstår ikke hvordan en erfaren supporter kan anbefale et skift til
et nyere OS uden at kende hardwaren der skal installeres på.

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-03-10 22:26

Den 27-03-2010 15:35, Jacob [5260 Odense S] skrev:
> Jeg forstår ikke hvordan en erfaren supporter kan anbefale et skift til
> et nyere OS uden at kende hardwaren der skal installeres på.

Med mindre hardwaren er fundet på lossepladsen, eller man har sparet
MEGET på rammene, så kan jeg ikke se noget argument for at køre med
Windows XP på en ny (tidssvarende hardware) computer.. Der er Windows 7
ALTID et bedre valg. Har du et behov for at køre noget forældet
software, så er det blot et spørgsmål om at vælge en Win7 version med XP
mode, så kan man køre sit XP only program der, og alt andet uden for.

Jeg bruger dagligt både WinXP og Win7, men eneste grund til at jeg kører
XP er at den kræver langt færre resurser, hvilket er en stor fordel, når
den er virtualiseret på en bærbar. Hvis jeg havde flere computerkrafter,
ville jeg klart kører Win7, også i den virtuelle maskine.

- Chano Andersen

Fra : Rado

Dato : 29-03-10 09:09

On Sun, 28 Mar 2010 23:25:33 +0200, Chano Andersen
<sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

>Jeg bruger dagligt både WinXP og Win7, men eneste grund til at jeg kører
>XP er at den kræver langt færre resurser,

Lyder ikke godt. XP har jo et problem med at man kan løbe tør for
ressourcer (ikke RAM, men system resourcer, hvilket ikke kan løses med
bedre hardware). Så hvis Win 7 bruger endnu flere af dem, er det ikke
godt.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-03-10 23:49

Den 29-03-2010 10:08, Rado skrev:
> [...]
> ressourcer (ikke RAM, men system resourcer, hvilket ikke kan løses med
> bedre hardware). Så hvis Win 7 bruger endnu flere af dem, er det ikke

Well, Win7 bruger flere resurser fordi der kører flere
baggrundsprocesser, det har egentligt ikke så meget med selve OS'et at
gøre, det er lige så meget alle de tillægsprogrammer jeg har tendens til
at smide efter det.

F.eks. antivirus, dropbox, diverse kommunikations software (MSN
Messenger, skype ol.), drivere til grafikkort, og anden hardware,
webbrowser, mail programmer (Ja, bruger flere forskellige til
forskellige formål), musikafspiller og hva' ved jeg.

Men ja, nyere OS bruger lidt flere resurser, det kommer man næppe uden
om, men der er ofte også en pæn del flere faciliteter i et nyere OS.
Måske ikke lige noget man lægger mærke til som bruger, men alt sammen
noget der får systemet til at fungere. (Eller holde op med at fungere, i
nogle tilfælde. ;) )

WinXP tager i øvrigt også langt flere resurser end ME, og ME flere end
98, 98 flere end 95, og 95 flere end 3.11, og så videre. En virkelig
geni streg var dog OS/2, som i version 3 var Windows 95 overlegen på
mange punkter, rent teknisk. Desværre blev det bare ikke så populært, de
eneste der vist rigtigt brugte det i stor stil var Unibank/Nordea.

- Chano Andersen

Fra : jos

Dato : 30-03-10 09:07

Chano Andersen wrote:

> [...]
> mange punkter, rent teknisk. Desværre blev det bare ikke så populært,
> de eneste der vist rigtigt brugte det i stor stil var Unibank/Nordea.

Selvom W7 bruger flere resourser end XP, er min følelse alligevel at den
ofte performer bedre på en given hardware (hvis der iøvrigt er ram nok
(768+)- sansynligvis grundet bedre kode??

Tillad mig lige at springe i tråden, som vistnok også er ved at terminere,
men du er måske manden der ved hvordan man laver en .pif fil til en nyere
windows, eks 7??
(.pif var jo en OS-2 opfindelse, som du åbenbart tilhører et mindretal som
kender til
- årsagen er et par gamle programmer jeg godt vil have til at køre med
bestemt winduesstorrelse!

finn

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-04-10 23:54

Den 30-03-2010 10:06, jos skrev:
> Selvom W7 bruger flere resourser end XP, er min følelse alligevel at den
> ofte performer bedre på en given hardware (hvis der iøvrigt er ram nok
> (768+)- sansynligvis grundet bedre kode??

Det er også min oplevelse at den oftest performer bedre end vista, har
dog ikke prøvet på gammel hardware.

> Tillad mig lige at springe i tråden, som vistnok også er ved at terminere,
> men du er måske manden der ved hvordan man laver en .pif fil til en nyere
> windows, eks 7??

Umiddelbart må det være fanen "Kompatibilitet" der skal kigges på.

> (.pif var jo en OS-2 opfindelse, som du åbenbart tilhører et mindretal som
> kender til

Ja, havde den fornøjelse af gå på en skole der syntes det var fantastisk. :)

> - årsagen er et par gamle programmer jeg godt vil have til at køre med
> bestemt winduesstorrelse!

Er der tale om gamle dos programmer? Eller Windows Textmode programmer?

Sidst nævnte, som f.eks. Windows egen cmd.exe tilhører, kan det løses
ved at klikke på "System ikonet" det lille ikon i øverste venstre hjørne
af vinduet, derefter vælge "Standardidnstillinger" eller "Egenskaber"
(Husker ikke hvilken der giver den ønskede effekt), der kan du lave de
ønskede ændringer, og trykke på "Ok". Windows skulle så gerne spørge om
hvorvidt det skal gælde for fremtidige instanser af samme program.

- Chano Andersen

Fra : jos

Dato : 28-03-10 23:55

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> [...]
>
> Jeg forstår ikke hvordan en erfaren supporter kan anbefale et skift
> til et nyere OS uden at kende hardwaren der skal installeres på.

Jeg synes ellers jeg op til flere gange har begrundet dette. Jeg har Aldrig
oplevet at W7 ikke kunne køre på nyere HW (~5år).
- og som regel bedre end XP!
finn

Fra : jos

Dato : 02-04-10 11:12

> Microsoft supporterer Windows XP til og med 31 december 2014.
> Nu kender jeg ikke dein definnition af snart, men jeg synes 4 år er et
> pænt stykke tid.

Jeg studsede over den lange forventede levetid for XP, da jeg var af anden
opfattelse.
jvf. Microsoft er det så også snarere 4 mdr!!:
http://www.microsoft.com/windows/enterprise/products/windows-7/end-of-support.aspx

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-10 11:40

jos wrote:

> [...]
> anden opfattelse.
> jvf. Microsoft er det så også snarere 4 mdr!!:

Der omtales Windows XP SP2, Windows 2000 og Windows Vista RTM hvor
supporten udløber juli hhv. april 2010.

Mon ikke de fleste XP-brugere kører med SP3?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Poulsen

Dato : 27-03-10 16:02

Tak, alle sammen.

Jeg blev ved WinXP og en gang nye driver og så spiller det nu. Win7 kommer
næste gang, at jeg skal installer forfra.

/Erik