Styrke på tømmer? Tag til ny terrasse.
Fra : Klaus G.

Dato : 21-03-10 22:25

Hej.

Vi skal ha' bygget en terrasse i år og jeg er derfor ved at finde ud af hvad
tømmer der skal bruges. Jeg har fundet ud af hvor store bjælkespærene skal
være på det spænd vi har. Jeg har også fundet ud af hvad tag der skal på og
hvor tæt lægterne skal sidde. Men jeg kan fame ikke finde ud af, hvor tæt
stolper skal stå i den anden ende og hvad for noget tømmer der skal ligge
henover.

Normal fornuft siger mig at 100x100 stolper er nok, men så er det store
spørgsmål jo, hvad for en type tømmer skal der ligge hen over? Også bare
noget 100x100? Eller er det billigere/nok med noget 45x95, 45x120 eller
45x145?

Terrassen bliver 5.5m bred, så hvis der skal 3 stolper op. Så kommer de til
at stå med 2,50m i mellem, hvis man har en i hver ende og en imellem. Men
hvis der så skal bruges f.eks. noget 45x195 som nok vil virke lidt voldsomt,
var det så smartere med 4 stolper, så der kun er 1,83m imellem og så kan man
nøjes med 45x120 måske?

Jeg har jo nøjet siddet og kigget en tabel igennem til bjælkespærene, for at
finde ud af hvad der vil passe bedst til netop vores terrasse. Dimension på
tømmeret, spær afstand osv.. Bare fordi det kan holde, kan det jo godt være
noget bøv at kigge på. Derfor jeg gerne vil have lidt indblik hvad
muligheder jeg har mht. til stolperne.

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 21-03-10 22:37

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være på det spænd vi har. Jeg har også fundet ud af hvad tag der skal
Så fortæl os det?
> [...]
> spørgsmål jo, hvad for en type tømmer skal der ligge hen over? Også bare
> noget 100x100? Eller er det billigere/nok med noget 45x95, 45x120 eller

100x100 er en decideret dårlig løsning. Det er primært højden på tømmeret
der afgør styrken i forhold til nedbøjning/brud.

> [...]
> Men hvis der så skal bruges f.eks. noget 45x195 som nok vil virke lidt
> voldsomt, var det så smartere med 4 stolper, så der kun er 1,83m imellem

Du må komme med de andre oplysninger, for at man kan give noget fornuftigt
svar på det. F.eks. vil det tage en del belastning af remmen, hvis så mange
spær som muligt rammer tæt på en stolpe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 23-03-10 18:21

> Så fortæl os det?
Selvfølgelig, troede bare ikke det var relevant, da jeg bare søger nogle tal
på hvor stor styrke et givent stykker tømmer kan holde til og så ville jeg
selv finde det der passede bedst :)

Dimensionen på spærene har jeg fundet i bogen "Træspær 1". Og de skal sidde
med pr. meter.
Taget bliver nogle trapez plader. Noget ala Plastmo EcoLite. Lægter skal
sidde på max 60cm imellem.

> 100x100 er en decideret dårlig løsning. Det er primært højden på tømmeret
> der afgør styrken i forhold til nedbøjning/brud.
Ja, men jeg tænkte på 100x100 fordi det måske så bedre ud, at tømmeret havde
ens dimension, såmænd bare derfor.

--
Klaus G.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-03-10 18:39

Klaus G. wrote:

> Ja, men jeg tænkte på 100x100 fordi det måske så bedre ud, at tømmeret
> havde ens dimension, såmænd bare derfor.
De terrasser vi har bygget her på vejen er avet med 4x4 stolper (90 ned i
jorden), og 2x4 som rem/spær - max afstand mellem stoper 1,80.

Nu skriver du ikke hvor ange dine spær er, men på en af mine har jeg brugt
2,5x5 som rem.

I toppen af stolperne saves ud, så remmen ligger 'ovenpå' stolpen.

Stig Johansen

Fra : Klaus G.

Dato : 25-03-10 17:23

> [...]
> 2,5x5 som rem.
>
> I toppen af stolperne saves ud, så remmen ligger 'ovenpå' stolpen.
Tak for input!

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-03-10 20:44

> [...]
> Ja, men jeg tænkte på 100x100 fordi det måske så bedre ud, at tømmeret
> havde ens dimension, såmænd bare derfor.

Efter min mening, vil det ligne noget en husmor har lavet. Konstruktionen
kender jeg godt, og jeg synes den er grim. Måske fordi jeg ved hvor
uigennemtænkt den er.
Udan at have slået op nogen steder, så er her mit forslag, som jeg ville stå
inde for, hvis jeg skulle lave det for en kunde:
4x4 stolper med ca. 1,8 m. imellem. En påboltet rem af 2½x5"på indersiden.
(ikke skarret, som det er foreslået af en anden) fæstnet med bræddebolte og
bulldogskiver imellem. Det er kun på grund af udseenet at jeg ikke vil
skarre den. Det ligner noget kolonihavebyggeri Med den indvendige
placering på stolperne får du også remmen lige en tand ind og op, så den
ikke syner så voldsom.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 25-03-10 17:23

> Efter min mening, vil det ligne noget en husmor har lavet. Konstruktionen
> kender jeg godt, og jeg synes den er grim. Måske fordi jeg ved hvor
> uigennemtænkt den er.
Nånå! Jeg har nu ellers set et par terrasser som så vældig fine ud, hvor kun
spærene ikke er lavet i 4x4tømmer. Stolper med skråbånd osv. ser imo godt
ud. Evt. lavet med forsats.
> [...]
> skarre den. Det ligner noget kolonihavebyggeri Med den indvendige
> placering på stolperne får du også remmen lige en tand ind og op, så den
Det er alt sammen noget jeg vil tage med i overvejelserne. Tak for input!

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-03-10 20:19

> Nånå! Jeg har nu ellers set et par terrasser som så vældig fine ud, hvor
> kun spærene ikke er lavet i 4x4tømmer. Stolper med skråbånd osv. ser imo
> godt ud. Evt. lavet med forsats.

Jo såmænd, hvis det laves rigtigt, og ikke fake som man også ofte ser. Men
under alle omstændigheder så SKAL remmen være højere end bred for at tiltale
mit æstestiske tømrer-øje. En 4x4 som rem vil i mine øjne være grim, uanset
hvad dælen man gør ved den med kors og bånd og stjerner.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 21:25

Klaus G. skrev:

> [...]
> det jo godt være noget bøv at kigge på. Derfor jeg gerne vil have lidt
> indblik hvad muligheder jeg har mht. til stolperne.

Træ er et dyrt materiale, og når nu designet anfægtes andetsteds i
tråden synes jeg lige at ville falde ind med en producent jeg er faldet
over: www.holzon.de
Jeg har primært tænkt på carport og synes at der er fylde i deres
løsninger i forhold til hva der står til omtrent samme pris udenfor de
store byggemarkeder, så prøv selv at kigge på hvad de har af terrasser
og priser i forhold til hvad dine planer er!
Man kunne jo også nøjes med at stjæle (med øjnene) :-/

--
Armand.