Æbletræ beskæring
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 21-03-10 16:48

Så sidste år Camilla Plum skære grene af æbletræer og sætte dem i en spand
en mørkt sted efter at have stampet jord drundigt fast om dem. Det gav fine
nye æblestræer, fordi grenene satte rødder. Men skulle man skære lige over
eller lige under de små ansatser til nye skud?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-10 17:46

On Sun, 21 Mar 2010 16:48:04 +0100, "3140 Abildgaard"
<FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> [...]
>nye æblestræer, fordi grenene satte rødder. Men skulle man skære lige over
>eller lige under de små ansatser til nye skud?

Det kommer an på ....
Ved beskæring af æbletræet skal der skæres lige over ansatsen til nye
skud, så de nye skud kommer yderst på grenene der er tilbage.

Er det for at lave stiklinger, så slår de generelt bedst rod, hvis der
allernederst er en knop, dvs. så skal der skæres lige under en ansats
til nye skud.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben

Dato : 21-03-10 19:06

Den 21.03.2010 kl. 17:46 skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:

> [...]
>
> Er det for at lave stiklinger, så slår de generelt bedst rod, hvis der
> allernederst er en knop, dvs. så skal der skæres lige under en ansats

Ja, og hvis træet er podet på en grundstamme, får man ikke grundstammens
egenskaber med

--
mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-10 20:00

On Sun, 21 Mar 2010 19:05:55 +0100, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Ja, og hvis træet er podet på en grundstamme, får man ikke grundstammens
>egenskaber med

Nemlig!
Men, derfra kommer det rigtig meget an på hvilken æblesort det er. Jeg
har hørt at en Belle de Boskoop på egen rod (altså, stiklingeformeret),
vil blive lige så stor som hvis den podes på vildstamme, dvs. meget
stor.
Og jeg kan forestille mig at en Rød Ananas vil blive en bette gnalling
hvis den er på egen rod....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-05-10 13:35

3140 Abildgaard wrote:
> [...]
> Det gav fine nye æblestræer, fordi grenene satte rødder. Men skulle
> man skære lige over eller lige under de små ansatser til nye skud?

Jeg har beskåret æbletræet - både over og under de nye ansatser til skud. Og
sat dem i hver sin spand. Der er tilsyneladende liv begge steder, dvs. de
udvikler blade og der er også blomster på vej.

Hvornår har de afskårne æblegrene dannet rødder nok til at de skal flyttes
til hver sin potte/voksested - og vil jeg fremme roddannelsen ved at fjerne
skud og blomster?