raid 0 er det så farligt...
Fra : Jan

Dato : 04-08-01 16:02

Hejsa.

Kunne godt tænke mig at lave en raid opsætning hvor jeg kører stripping,
altså deler filerne på to diske, Syntes at det løb meget sejt, men har så
læst at det er meget farligt og at man skal tage sikkerheds kopirer1 gang i
døgnet for ikke at miste noget, Er det virkeligt så ustabilt.

Havde tænkt på En promise fasttrek raid controller....

Tak for svar og Hygge

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-08-01 16:10

Jeg har ikke haft prob. med at køre Raid 0, på mit KT7a-RAID, har kørt med
det et par måneder !!

Jakob

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-08-01 16:54

> [...]
> døgnet for ikke at miste noget, Er det virkeligt så ustabilt.
>
> Havde tænkt på En promise fasttrek raid controller....

Jeg købte en Promise Ultra66 og loddede den om til en FastTrak66. Så smed
jeg mine 2 IBM diske på og attte dem på i RAID 0.
Det kørte fint i over et år lige indtil den ene disk (22GXP) begyndte at
strejke periodisk. Den blev for varm. Jeg havde lidt problemer med at finde
fejlen og nåede at smadre min NTFS partition en 3 - 4 gange.
Da jeg ikke kunne få det til at køre i mere end 1-2 minutter ad gangen,
kunne jeg ikke nå at brænde det på CD'er. Jeg fik det vigtigste og satte
diskene på hver for sig. (midstede 40GB).

Hvis du er sikker på at diskene er stabile så er RAID 0 fint. En tvivlsom
ustabil disk bør skrottes...

- Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 17:02

Mit kørte perfekt og hurtigt (2 x IBM 34GXP diske) i 3/4 år så fik den ene
disk hedeslag og stod af. Disken blev ombyttet og nu køre det igen (på
reserve maskinen), men denne gang med en blæser foran diskene. Jeg tabte
knap 40 GB data, men havde dog back up af det meste. De vigtigste filer
forsvandt selvfølgelig...

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 04-08-01 17:42

> [...]
> læst at det er meget farligt og at man skal tage sikkerheds kopirer1 gang
> døgnet for ikke at miste noget, Er det virkeligt så ustabilt.

Hej...

Det lyder jo somom du tror at det er et helt folkemord der vil ske

Grunden til at det er 'farligere' at køre RAID-0 end normalt IDE-fis er, at
du har 2 diske som kan gå i stykker istedet for kun een... Går een af de to
diske i stykker, jamen så mister du AL data... Men tænk tilbage - hvornår
gik en harddisk sidst i stykker for dig? Det sker jo ikke ligefrem hver
dag... Stabiliteten er IMHO den samme, men hastigheden er forøget.

Jeg er igang med at samle min server, og den kommer til at køre med 2xMaxtor
på 80gb i RAID0... Så må diskene dø eller ej... vil gerne have det sammen...

[forventer nogle der giver mig nogle over nakken nu *G*]

// Søren

Fra : Santa Xcaze

Dato : 04-08-01 22:18

Ingen over nakken herfra ;)
Kører selv raid 0 med 2x 45 gb ibm 75 gxp ... Bare for lækkert ;) har dog en
80mm papst til at blæse på HD's ...