"Claus Ek." <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:4b9bd6ce$0$2605$c3e8da3@news.astraweb.com...
> min Vicevært har nøgle til mit hjem i tilfælled af der skulle springe et
> vandrør opstå brand eller der f.eks skal skiftes el måler i hele opgangen
> osv. hvis jeg ikke er hjemme
> nu kan min vicevært være lidt af en sladder tante - mit spørgsmål er må
> han til nogen videregive informationer om mit hjem ? eller har han
> tavsheds pligt ?
>
> Hvis vi nu hypotetisk set forestiller os der ligger en pistol på mit sofa
> bord ( hvad der ikke gør ) også viceværten politi melder dette forhold -
> men inden politiet dukker op ( hvis de dukker op)
> er pistolen blevet fjernet - jeg som beboer hævder den aldrig har været
> der Viceværten siger den har været der - hvis så frem han har tavsheds
> pligt kan han da sigtes for brud på sin tavsheds pligt ?
> og hvad ville konsekvensen af det være for viceværten ?
>
> Venligst
> C.
Hej Claus
Prøv google
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02373089
eller wikipedia
(Se herunder.)
Jeg mener ikke det er noget han kan straffes for, at videregive
oplysningerne. Men hvis han kommer ind, uden lov, er det jo ulovlig
indtrængen nøgler eller ej.
Og i tilfældet med pistolen, så får du jo nok et lille besøg. Hvis du ikke
har nogen pistol og det opdages efter ransagningen, så kan du jo klage og få
erstatning.
Men du kan jo også klage over viceværten, hvis han ikke kan tie stille og så
skal han nok finde sig et nyt job.
Mvh
Mads
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Tavshedspligt er en forpligtelse til at holde visse oplysninger hemmelige. I
de fleste tilfælde indtræder tavshedspligten i forbindelse med udførelsen af
en arbejdsopgave (erhverv).
Der findes regler i forskellige lovbestemmelser, der indebærer
tavshedspligt. De fleste af disse har hjemmel i Grundlovens bestemmelse om
boligens ukrænkelighed, § 72. Men det kan lige så ofte være funktionærer i
den private sektor, der ofte tiltræder kontrakter med en vidtgående
tavshedspligt, f.eks. "§ 11.Tavshedspligt. 11.1. Medarbejderen har
tavshedspligt med hensyn til alt, hvad han erfarer i forbindelse med
udførelsen af sit arbejde, medmindre der er tale om forhold, der efter
sagens natur skal bringes til tredjemands kundskab. Denne tavshedspligt er
også gældende efter ansættelsesforholdets ophør." [1]. Som det ses, kan
medarbejderen efter bestemmelsen afskediges blot ved at fortælle om forhold,
der efter normal opfattelse ikke kræver speciel hemmeligholdelse. De helt
klare overtrædelser af tavshedspligten i privat regi kan vedrøre
produktionshemmeligheder eller krænkelser af persondataloven.
I offentlig forvaltning er grundprincippet det modsatte af tavshedspligt,
idet "Offentlig forvaltning" betyder åben forvaltning. Alligevel er
tavshedspligten, navnlig for personer, der arbejder i centrale
forvaltningsenheder, udbredt. Dels skal man beskytte personer imod, at
oplysninger om dem kommer til uvedkommendes kendskab (persondataloven,
forvaltningsloven, offentlighedsloven), dels skal den administrative og
politiske beslutningsproces beskyttes, så der ikke cirkulerer falske
informationer eller opstår misforståelser på basis af ikke færdigredigeret
sagsbehandlingsmateriale. Dertil kommer, at andre hensyn, herunder hensynet
til statens sikkerhed og den offentlige orden kan indgå som selvstændige
begrundelser for at nedprioritere udgangspunktet om åbenhed.
Mange ansatte indenfor den offentlige sektor er omfattet af tavshedspligt,
blandt andet indenfor social- og sundhedsområdet. Derudover er ansatte i den
finansielle sektor, postvæsen og teleselskaber omfattet af tavshedspligten.
De almindelige lovregler om tavshedspligt findes i persondataloven,
straffeloven og forvaltningsloven.