/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Køb af telefon over nettet, reklamation, r~
Fra : John


Dato : 10-03-10 20:39

Hvis man bestiller en telefon over nettet, modtager den med posten og det
viser sig, at telefonen er defekt og man først returnerer telefonen til
sælger efter en måned, kan man så forlange telefonen ombyttet ifølge dansk
lov? Sælger kunne jo godt mistænke en for at have ødelagt telefonen (hvorfor
vente en måned med at reklamere!)...





 
 
/Peter (10-03-2010)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 10-03-10 15:58

"John" <John@yabadabadooo.com> skrev i en meddelelse
news:4b97f560$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis man bestiller en telefon over nettet, modtager den med posten og
> det viser sig, at telefonen er defekt og man først returnerer
> telefonen til sælger efter en måned, kan man så forlange telefonen
> ombyttet ifølge dansk lov? Sælger kunne jo godt mistænke en for at
> have ødelagt telefonen (hvorfor vente en måned med at reklamere!)...
>

Jamen hvorfor dog vente?
Normalt har man 14 dages returret ved visse nethandler og 2 års
reklamationsret,
jvf. dansk lov for varer købt i dansk netshop.



Simon (10-03-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 10-03-10 21:49

On 10-03-2010 20:39, John wrote:
> det viser sig, at telefonen er defekt og man først returnerer telefonen
> til sælger efter en måned, kan man så forlange telefonen ombyttet ifølge
> dansk lov?

Mjaah... Op til to måneder er tids nok.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/klagefrist?tc=54C58B6CA1C54CE7B853C9918900F129

Men sælger kan have ret til at reparere i stedet for ombytte.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=587792B92FD9403C89CD50B54D7347D7


--
Simon

Bertel Lund Hansen (11-03-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-03-10 11:38

Simon skrev:

> Men sælger kan have ret til at reparere i stedet for ombytte.

Det står nu rigtigt nok på den side du henviser til:

    Hvis du vælger at få pengene tilbage eller et afslag i
    prisen, kan sælgeren dog afvise dit krav, hvis han i stedet
    tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, fx
    ved en reparation eller at få varen ombyttet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Simon (12-03-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 12-03-10 16:26

On 11-03-2010 11:38, Bertel Lund Hansen wrote:
> Simon skrev:
>> Men sælger kan have ret til at reparere i stedet for ombytte.
>
> Det står nu rigtigt nok på den side du henviser til:
>     Hvis du vælger at få pengene tilbage eller et afslag i
>     prisen, kan sælgeren dog afvise dit krav, hvis han i stedet
>     tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, fx
>     ved en reparation eller at få varen ombyttet.


? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?

- John spørger om man kan forlange en defekt telefon ombyttet. Jeg
prøver at skrive det kan man godt, men ønsket kan blive afvist af
forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
i stedet for at reparere).


--
Simon

Bertel Lund Hansen (12-03-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-03-10 19:54

Simon skrev:

> ? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?

Jeg understreger at det er køber der har nogle valgmuligheder. Du
skrev om sælgers muligheder, og det er et problem at mange tror
at det er sælger der bestemmer.

> prøver at skrive det kan man godt, men ønsket kan blive afvist af
> forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
> i stedet for at reparere).

Det kan faktisk ikke afvises af andre grunde (det skulle da være
at firmaet er gået konkurs). Og hvis alle på forhånd regner med
at sælger bare afviser, så er forbrugernes udgangsposition
svagere end lovens intention lægger op til.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Simon (14-03-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 14-03-10 09:56

On 12-03-2010 19:54, Bertel Lund Hansen wrote:
>> ? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?
>
> Jeg understreger at det er køber der har nogle valgmuligheder. Du
> skrev om sælgers muligheder, og det er et problem at mange tror
> at det er sælger der bestemmer.

Njarh - jeg skrev om sælgers respons på købers valg (ønske). Og hvis
sælgers respons er rimeligt begrundet, ER det da sælger som bestemmer.


>> , men ønsket kan blive afvist af
>> forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
>> i stedet for at reparere).
>
> Det kan faktisk ikke afvises af andre grunde

"hvis den fx er udgået af produktion og ikke kan skaffes, eller hvis den
er tæt på at være slidt op."

" fx ikke muligt at ombytte en brugt vare eller en udstillingsmodel, da
der ikke findes en anden vare præcis magen til. Der kan også være varer,
der er så specielle hver især, at det kan være svært eller umuligt at
finde en magen til. "

- Det var en 3-4 grunde mere; hvis vi hvis vi stadig taler generelle
forhold og tager
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A
for gældende.

[1-2 af disse (f.eks. 'unika'-situation) vil sandsynligvis ikke være
relevante i Johns telefon-eksempel]



--
Simon

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste