MS Windows
briani 27239
Låste mapper på anden harddisk
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-10 09:35

Jeg har installeret Windows 7 Ultimate på min primære harddisk. På en anden
harddisk ligger den gamle Win 7 installation, som dengang var primær. Den
gamle harddisk er tilgængelig i Stifinder, men alle de interessante mapper,
f.eks. "Documents and Settings" er låst og jeg får at vide, at mappen ikke
er tilgængelig og at adgang er nægtet. Også andre, f.eks. "Application Data"
under Bruger > Kurt er låst, mens jeg sagtens kan åbne alle ulåste mapper.

Der har på begge installationer aldrig været oprettet andre brugere og jeg
er således administrator.

Jeg har prøvet at højreklikke på mappen og forsøgt at ændre tilladelser, men
det kører i ring for mig. Jeg har endnu ikke fundet den indstilling der gør,
at jeg kan få lov at åbne mappen.

Det skal nævnes, at jeg ikke har mulighed for at boote på den gamle disk,
selv om jeg gerne ville. Alle forsøg på at ændre boot-rækkefølge, ombytning
af datakabler, afbrydelse af den "nye" systemdisk o.s.v. har været forgæves,
men det er selvfølgelig fordi jeg ikke har forstand på det.

Fra : Mcwm

Dato : 02-03-10 09:42

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> været forgæves, men det er selvfølgelig fordi jeg ikke har forstand på det.
See if it can be done by taking the Global Administrator role:

There are a couple of ways:
Open a command prompt (Run as Administrator).
Type the following command and enter.
net user administrator /active
Log out and see if you have a new alternative login, as well as your
existing one. If not, do it the long way.

Shut down the computer for a cold boot. Tap the "F8" key as you are booting.
Select "Safe Mode with networking" from the boot menu.
Log into windows 7 with your personal account that holds the
administrator access.
Open a command window.
At the command prompt type the following net user administrator /active
Log out and log back in as administrator.

Another way
Go to Start
Type Control UserPasswords2.
Click Advanced.
Click Advanced again.
Select Users.
Select Administrator and untick the the box “Administrator is disabled”
Now log out and login as Administrator.
The action leaves you a little more vulnerable to outside attack. Not a
big issue if you are confident with your anti virus control etc.

If that doesn't work, If you dare, you can try using the command prompt?
Open a command window (type cmd in the start)
Change to the hard disk with the programs you wish to delete by typing
the letter (D: ?)
Type Dir, to see what you have.
To remove a directory, say, program files, RMDIR program Files.
or individual files DEL windows\cuzimbrown\drivers\myfirst.exe

Fra : Edmund

Dato : 02-03-10 09:54

> [...]
> været forgæves, men det er selvfølgelig fordi jeg ikke har forstand på det.

Du kan reparere din boot med din Windows7 install disk, eller lave en
System Repair Disc.

Som du finder i mappen start/Maintenance, hedder det i den engelske
version. Hedder vel vedligeholdelse på dansk.

Du kan evt. prøve en Ubunoto Linux til at få adgang til dine filer.
Det er muligt at køre Ubuntu fra cdrommen uden at installere den.

--
Mvh Edmund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-03-10 10:11

On Tue, 2 Mar 2010 09:34:43 +0100, "Kurt Hansen"
<kurt@fjerndette8800.dk> wrote:

> [...]
>det kører i ring for mig. Jeg har endnu ikke fundet den indstilling der gør,
Hvis du kan starte din gamle win7 op kan du ændre tilladelserne
således at alle får adgang til filerne.

/Hans

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-10 11:27

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndette8800.dk> skrev:

> [...]
> vide, at mappen ikke er tilgængelig og at adgang er nægtet. Også andre,
> f.eks. "Application Data" under Bruger > Kurt er låst, mens jeg sagtens

Tak for diverse forslag; dem prøver jeg lidt senere (se mit nye indlæg om
dual boot).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-03-10 07:43

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> vide, at mappen ikke er tilgængelig og at adgang er nægtet. Også andre,
> f.eks. "Application Data" under Bruger > Kurt er låst, mens jeg sagtens

[klip]

> [...]
> ombytning af datakabler, afbrydelse af den "nye" systemdisk o.s.v. har
> været forgæves, men det er selvfølgelig fordi jeg ikke har forstand på

For at gøre en lang historie kort: Tak for diverse råd og forslag.
Genoprettelsesdisken gav mig adgang til det
aller helligste. Det der viste sig at løse alle problemer var at føre den
gamle disk/Win 7 tilbage til det seneste gendannelsespunkt. Og vupti ... så
kom der både boot menu og hele tjavsen.

Nu vil jeg bare gerne ændre teksten for de to muligheder i dual boot, da det
er Win 7 jeg kører med på begge harddiske. Jeg har søgt efter en fil der
hedder boot.ini, men det gælder åbenbart ikke for Win 7.

Hvor retter jeg?