Hej Peter,
En begrundelse for adaptive test er, at man ønsker at afdække niveauet for
danske elever generelt. Fx vil det tage lang tid her første gang, hvor vi
skal køre testen før vi får respons, da niveauet ikke kendes og skal
analyseres. De efterfølgende test vil køre meget hurtigere, da man så har
nogle variabler fra testen i år til at give en bedømmelse. Der kan læses
meget mere på:
http://www.evaluering.uvm.dk/templates/velkomst_layout.jsf
Mvh
Kim J.
"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ba29758$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> On 17/03/2010 18:44, Arne H. Wilstrup wrote:
>> "Peter Knutsen"<peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
>>> Hvad er argumentet egentlig for, at testene skal være adaptive?
>> `
>> Når man anvender adaptive tests, så betyder det at hvis en elev
>> ikke kan svare på et givent spørgsmål eller en række givne
>> spørgsmål, så får eleven et lettere af slagsen, og kan det heller
>> ikke besvares, så et endnu lettere. Kan eleven svare på dette
>> eller en række spørgsmål i samme kategori kan man så få et lidt
>> vanskeligere spørgsmål. Dette for at man kan se elevens niveau i
>> det pågældende fag.
>
> Jeg ved godt hvad "adaptiv test" *betyder*.
>
> Det jeg ikke forstår er, *hvorfor* en test skal være adaptiv, især en
> national test. Der var i pressen beretninger om elever der brød grædende
> sammen, fordi de oplevede spørgsmålene som for svære.
>
> Det kan man selvfølgelig løse ved kun at give adaptive tests til de elever
> der kan forstå konceptet (d.v.s. sortere mange af de mentalt yngste elever
> fra), og selvfølgelig ved at forklare resten konceptet grundigt inden
> testen
>
>> Jeg tilkendergiver med ovenstående hverken min støtte til eller
>> modstand mod disse "nationale tests". Det må I have til gode til
>> en anden gang.
>
> Jeg er sådan set også mere interesseret i, *hvorfor* man bruger adaptive
> tests i stedet for almindelige tests. Jeg kan nemlig ikke se nogen gode
> grunde til det. Eleverne er forskellige, og hvis de alle får de samme
> spørgsmål, så bliver disse forskelle tydeliggjort, hvilket er
> intellektuelt og moralsk sundt. Hvis man omvendt giver eleverne
> forskellige spørgsmål, så risikerer de at få de en forkert opfattelse af
> sig selv og af hinanden.
>
> Herfra hvor jeg sidder er det indlysende at man skal måle både på det
> råmateriale som den enkelte skolelærer får ind, altså i/før det der
> vistnok kaldes "indskolingen", og senere på om den fremgang, som
> råmaterialet efterfølgende opnår, står mål med hvad man med rimelighed kan
> forvente. Er det ikke tilfældet, har man identificeret en eller flere
> lærere, som enten skal erklæres uegnede til at undervise, eller i mindre
> grelle tilfældes opgraderes med noget seriøst efteruddannelse.
>
> --
> Peter Knutsen
> sagatafl.org