MS Windows
briani 27239
Win7: Kan ikke formattere anden harddisk
Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 09:30

Jeg kører Win7 Ultimate. På en anden harddisk ligger min tidligere primære
XP, incl. diverse programmer m.v.

Når jeg i Win7's stifinder højreklikker på XP-drevet og siger "Formattér",
får jeg bare besked om at det mislykkedes.

Hvorfor? Hvordan gør jeg så?

Jo, jo, nogen vil sikkert foreslå at hoppe ud i et DOS-vindue og skrive en
kommando med en lang hale af parametre og forslag til dette modtages da
også gerne, men jeg undrer mig over at jeg ikke bare kan gøre det direkte.

Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 09:37

On Sat, 27 Feb 2010 09:30:12 +0100, Vinkelskriveren wrote:

> [...]
> også gerne, men jeg undrer mig over at jeg ikke bare kan gøre det direkte.

Har lige prøvet i et DOS-vindue:
E:\Users\Kurt>format c: /FS:NTFS /V:Slavedisk
Der blev nægtet adgang, da du ikke har tilstrækkelige rettigheder.
Du skal starte programmet i forhøjet tilstand.

Som eneste bruger i Win7, er jeg naturligvis selv administrator, men det er
måske ikke nok?

Fra : Dr.Xerox

Dato : 27-02-10 10:19

"Vinkelskriveren" <skriver@vinkel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Du skal starte programmet i forhøjet tilstand.
>
> Som eneste bruger i Win7, er jeg naturligvis selv administrator, men det

Tryk Start og skriv nede i bunden UAC
gå i kontrold af brugerkonto og træk skyderen i bund,
gå igen i start og skriv Format, her vælger du Opret og formater
harddiskparatitioner
højrerklik nu på den Paratition du vil formatere, du kan vælge Express eller
alm. Formatering.

Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 15:50

On Sat, 27 Feb 2010 10:18:41 +0100, Dr.Xerox wrote:

> [...]
> harddiskparatitioner
> højrerklik nu på den Paratition du vil formatere, du kan vælge Express eller

Aha, nu blev jeg lidt klogere - eller rettere: det gjorde jeg ikke. Her er
mine drev, set i Diskhåndtering:

System (C:) = Logisk drev
Data (D:) = System, Aktiv, Primær partition
Win7 (E:) = Boot, sidefil, Crashdump, Logisk drev

C og D er samme harddisk.

Jeg skal gerne ende med at have to harddiske med Win7, som kan starte og
arbejde uafhængigt af hinanden, da min 5 år gamle PC "kun" en 2,8 Mhz med 2
Gb RAM.

Den ene Win7 vil være min dagligdisk, hvor jeg skriver mails og kigger
Internet, samt arbejder i Office.

Den anden skal indeholde tunge programmer, som jeg ikke bruger hver dag,
f.eks. Photoshop, Corel Draw og videoredigering.

Men jeg kan måske bare slette indholdet af drev C (Windows XP og installere
Win7 på den? Noget siger mig, at selv om man markerer det hele og trykker
'delete', ligger der en masse låste og/eller skjulte filer tilbage, som man
ikke får has på.

Jeg har et image af min Win7 basisinstallation, som jeg vil lægge ind med
Acronis True Image.

Fra : Thore

Dato : 27-02-10 10:33

On Sat, 27 Feb 2010 09:36:47 +0100, Vinkelskriveren <skriver@vinkel.dk>
wrote:

> [...]
>Du skal starte programmet i forhøjet tilstand.
>
>Som eneste bruger i Win7, er jeg naturligvis selv administrator, men det er

Du kan ikke formattere systempartitionen (C:), som du starter på...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 15:33

On Sat, 27 Feb 2010 10:32:57 +0100, Thore wrote:

> Du kan ikke formattere systempartitionen (C:), som du starter på...

Jeg starter på drev E, hvor Windows 7 ligger. Se i øvrigt mit svar til
'jos'.

Fra : jos

Dato : 27-02-10 11:09

Vinkelskriveren wrote:

> Som eneste bruger i Win7, er jeg naturligvis selv administrator, men
> det er måske ikke nok?

Nej, det er en af de "gode forbedringer" i W7
du starter eks. diskmanager ved istedet for dobbeltklik, at højreklikke og
vælge "kør som administrator"
det gælder mange ting i W7, eks også for at installere Netbank, skal
explorer startes på denne måde!

finn

Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 15:32

On Sat, 27 Feb 2010 11:09:20 +0100, jos wrote:

> [...]
> vælge "kør som administrator"
> det gælder mange ting i W7, eks også for at installere Netbank, skal

Nu huskede jeg et lignende trick med Notesblok, for at kunne få lov til at
skrive i en bestemt fil, så jeg var sikker på, at dette var løsningen, men
nej:
- - - - - -
E:\Windows\system32>format c: /fs:ntfs /v:Slavedisk
Filsystemtypen er NTFS.
Angiv diskenhedsnavnet for drev C: System

ADVARSEL: ALLE DATA PÅ HARDDISKEN
DREV C: VIL GÅ TABT!
Skal formateringen fortsættes? (J/N) j
Formaterer 62421 MB
Systempartitionen må ikke formateres.

Det skal nævnes, et labelen for mit c-drev er "System" og jeg ved
formattering ønsker det omdøbt til "Slavedisk".
- - - - - -

XP og Windows 7 ligger på hver sin harddisk. Siden jeg skiftede, har jeg
bootet på Win7 og gradvist plukket hvad jeg skulle bruge fra det gamle
drev.

Hvorfor opfatter Win7 XP-partitionen for at være en systempartion, som ikke
må slettes/Formatteres?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-10 15:42

On Sat, 27 Feb 2010 15:32:08 +0100, Vinkelskriveren
<skriver@vinkel.dk> wrote:

>Hvorfor opfatter Win7 XP-partitionen for at være en systempartion, som ikke
>må slettes/Formatteres?
Fordi du booter på første primære partition, og det er så c: hvor din
XP ligger, at der fortsættes på din W7 partition stort set med det
samme ændre ikke på at der bootes på c:

/Hans

Fra : Vinkelskriveren

Dato : 27-02-10 15:55

On Sat, 27 Feb 2010 17:42:24 +0300, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]

> Fordi du booter på første primære partition, og det er så c: hvor din
> XP ligger, at der fortsættes på din W7 partition stort set med det

Aha, denne gang blev jeg reelt klogere. Ikke at jeg fatter den tekniske
logik, men forklaringen køber jeg på stedet.

Se mit svar til 'Dr. Xerox'. Hvordan erstatter jeg den udtjente XP på
systempartitionen med Windows 7?

Jeg vil have en rå Win7-installation - ikke en 'opdatering' af den gamle
XP. Allerhelst vil jeg lægge det image ind jeg har af min
basis-konfiguration, som jeg lavede med Acronis True Image, da jeg
installerede Win7 i sin tid.

Altså: To harddiske med hver sin opsætning af Windows 7 Ultimate og som jeg
kan boote på efter behov.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-10 16:59

On Sat, 27 Feb 2010 15:55:13 +0100, Vinkelskriveren
<skriver@vinkel.dk> wrote:

>Aha, denne gang blev jeg reelt klogere. Ikke at jeg fatter den tekniske
>logik, men forklaringen køber jeg på stedet.
Jeg må lige rette mig selv lidt, det er første aktive partition der
bootse på. Sorry.

>Altså: To harddiske med hver sin opsætning af Windows 7 Ultimate og som jeg
>kan boote på efter behov.
Hvis du har et image af det vil vil benytte (og du er stinkende sikker
på at det er ok) så ville jeg rydde diskene og begynde helt forfra.

Altså ompartitiner din en disk, den med 2 partitioner, lav kun en
primær partition. Altså en primær partition på hver disk.

Installer dit image og få den til at boote korrekt, det er nok noget
tricky, men det skulle kunne lade sig gøre. (pil evt. disk 2 ud medens
di eksperimenterer så den ikke driller)

Derefter installere du den næste udgave af W7 på den anden disk fra
bunden af, så skulle muligheden for at vælge system under opstart
komme af sig selv.

Det kan godt være at de under bootvalg kommer til at hedde det samme,
det må du så løse senere så de får nogle for dig sigende navne.

I XP lå navnet i boot.ini, i W7 ved jeg ikke hvor navnene ligger.

Husk dog at det stadig er smart med en backup af de data man ikke vil
miste.

/Hans

Fra : Dr.Xerox

Dato : 27-02-10 23:51

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> I XP lå navnet i boot.ini, i W7 ved jeg ikke hvor navnene ligger.
>
> Husk dog at det stadig er smart med en backup af de data man ikke vil

Hvis du ikke vil bruge Dual-boot
kan du i Windows 7 gå i Avanceret Systemindstillinger indstillinger for
Start og Genoprettelse
vælge Windows 7 og fjerne de 2 flueben lige under.
Du skal så bruge/vælge Boot-up under Post = Power of selv test, når maskinen
starter op.
det er samme sted som når du vil boote på en CD/DVD

Poul

Fra : Mureren

Dato : 28-02-10 17:05

Jeg synes det kyder som om du skal følge denne vejledning.
(det har jeg lige selv gjort)
http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=1751

Mvh.
Mureren