Hortensia
Fra : R.N.

Dato : 04-08-01 10:29

Hej Gruppe

Min fine lyseblå hortensia har fået en rødlilla farve her på det sidste.
Hvad kan det skyldes?

Hilsen Elena

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-01 12:03

On Sat, 4 Aug 2001 11:28:39 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Min fine lyseblå hortensia har fået en rødlilla farve her på det sidste.
>Hvad kan det skyldes?

For meget kalk i jorden.
Det er især i sur jord de bliver blå.
Man kan vande med aluminiumssulfat om foråret, det hjælper lidt, men
jorden skal stadig helst være sur for at det hjælper.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-08-01 16:05

On Sat, 4 Aug 2001 11:28:39 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Min fine lyseblå hortensia har fået en rødlilla farve her på det sidste.
>Hvad kan det skyldes?

Nu hvor vi er ved det med hortensia...

Jeg har en hortensia, som fulgte med hus/have, da vi flyttede ind. Den
er ikke særligt stor vel omkring 50-60 cm. høj og en meters penge i
diameter.

Jeg har ikke særligt meget forstand på hortensiaer (endnu) - og har
heller intet gjort ved den i de 5 år, vi har boet her. Men jeg synes,
den er pudsig. Blomsterne starter med at være hvide for derefter at gå
over i pastelblå og senere også -rosa farver. Den er bestemt også køn
i efteråret, hvor den gyldne (visne) farve præger den.

Iår er der mange blomster på og lige nu er de så småt på vej over i
den blå kulør.

Er det almindeligt?

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-01 17:25

On Sun, 05 Aug 2001 17:04:51 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>i efteråret, hvor den gyldne (visne) farve præger den.
>
>Iår er der mange blomster på og lige nu er de så småt på vej over i

Det er meget almindeligt at de rosa bliver blålige i løbet af
blomstringen. Nogle hvide bliver også rødlige. Og jeg mener også at
have set nogle blå blive mere rødlige.

Men jeg har aldrig hørt/set dem gå fra hvid til både blålig og rødlig.

http://www.gartneriet.dk

Fra : jytte jensen

Dato : 07-08-01 20:19

Hej Mads.
Du foreslår noget alminiumsulfat til surgøring af jorden. Er det noget man
bare køber i flaske eller pulver eller hvordan ?

Jytte
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8osqmtkmmqj1a88mnv46vfplueug6snjc1@4ax.com...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-01 20:46

On Tue, 7 Aug 2001 21:18:32 +0200, "jytte jensen"
<jjens@mobilixnet.dk> wrote:

>Du foreslår noget alminiumsulfat til surgøring af jorden. Er det noget man
>bare køber i flaske eller pulver eller hvordan ?

Jeg tror det er som pulver, men jeg aner det faktisk ikke. Men det
burde kunne fåes hos materialisten.

Alternativt kan man købe speciel 'farv-mig-blå'-gødning til hortensia.

Og kunne jeg så lokke dig til at læse
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 08-08-01 20:41

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er som pulver, men jeg aner det faktisk ikke. Men det
> burde kunne fåes hos materialisten.
>
> Alternativt kan man købe speciel 'farv-mig-blå'-gødning til hortensia.

Jeg siger tak for både første og nu denne forklaring om hortensiaer, som
ikke vil beholde den blå farve. En 'farv-mig-blå-gødning', det lyder da
skægt, er det så noget man strør på jorden, nå det kan jeg jo selvfølgelig
få alt at vide om, der hvor jeg vil købe det.

Men een ting kunne jeg godt lide at spørge om: Da det især er i år den er
blevet lilla, har jeg tænkt på om det skyldes, at jeg har vandet den meget i
år under de meget varme dage vi jo har haft - og jeg har lægt mærke til på
gryder og pander, at hvis jeg ikke får dem helt grundigt tørret af efter
opvask, så danner der sig små kalkringe på dem. Kan det mon betyde, at jeg
har meget mere kalk i vandet nu, end jeg havde for 5-6 år siden, da jeg
aldrig så kalken sætte sig på tingene?? Og kan for meget kalk i vandet være
årsag til at hortensiaen bliver misfarvet???

Med venlig hilsen Elena

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-01 21:09

On Wed, 8 Aug 2001 21:40:49 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>aldrig så kalken sætte sig på tingene?? Og kan for meget kalk i vandet være
>årsag til at hortensiaen bliver misfarvet???

Jeg tvivler på at mængden af kalk i vandingsvandet kan have nogen
indvirkning i sig selv. Men jordens surhedsgrad kan ændre sig med
tiden alligevel. Og surhedsgraden har indvirkning på farverne i større
eller mindre grad.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 09-08-01 20:02

[snip]

> [...]
> indvirkning i sig selv. Men jordens surhedsgrad kan ændre sig med
> tiden alligevel. Og surhedsgraden har indvirkning på farverne i større

Tak skal du have. Nu skal jeg så se at få købt det, der gør jorden sur.

Med venlige hilsener elena@io.dk

Fra : Webgrrl

Dato : 12-08-01 14:36

hej, du skal købe Alun i Matas - det skulle være det samme som aluminiumssulfat
- og det er dette, som med succes anvendes til at blå-farve hortensia,

vh

Fra : R.N.

Dato : 16-08-01 16:03

"Webgrrl" skrev i en meddelelse

> hej, du skal købe Alun i Matas - det skulle være det samme som
aluminiumssulfat
> - og det er dette, som med succes anvendes til at blå-farve hortensia,

Jeg siger mange tak for dit råd. Se råd om blomsterne i min anden mail.

Venlig hilsen Elena

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 28-08-01 08:48

"farv mig blå" er et produkt som kan købes i have-centre."3 breve" 0g
Udførlig brugsanvisning medfølger.
Jeg mener prisen ligger på omkring 30 kr. Og dét anbefales at vande med
opløsningen 3- 4 gange årligt.
Dét bedste resultat opnås dog, hvis jorden samtidig er SUR, og planten
er købt blå/lilla fra start.

Venlig hilsen
en medarbejder i
Vallensbæk stue- og haveCenter

Fra : R.N.

Dato : 28-08-01 23:49

"Lonnie Holmberg"
skrev i en meddelelse ...
> "farv mig blå" er et produkt som kan købes i have-centre."3 breve" 0g
> Udførlig brugsanvisning medfølger.

> en medarbejder i
> Vallensbæk stue- og haveCenter

Jamen det var da en meget god idé og inspiration til at tage i Vallensbæk
Havecenter, nu har jeg ikke været der i 10 år. En overgang var vi en 2-3
stykker som sommetider ligefrem lavede en lille udflugt derned for at købe
lidt til at friske haven op hen på sommeren.

Og så var der beostærene at hilse på. Er de der endnu???

Hilsen elena@io.dk