MS Windows
briani 27239
Kan ikke boote Windows 7 med al RAM instal~
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 18-02-10 10:31

Hej

Jeg har lidt problemer med at få min nyinstallerede windows 7 til at boote
med al min RAM installleret.

Jeg har en Acer M1100, som er opgraderet med et Nvidia Geforce grafikkort
med 1x GB RAM, og 2x 2GB PC6400 800 Mhz RAM udover den 1x GB PC-5300 667 Mhz
den kom med.

Den kom fra fabrikken med windows vista 32bit, jeg forsøgte på et tidspunkt
at opgradere til windows vista 64bit, men fik det aldrig til at køre
ordentligt.

Jeg installerede derefter windows XP og det har kørt fint, dog er al min RAM
ikke understøttet da det er en 32bit version.

Jeg er nu i gang med at opgradere til windows 7 64 bit, og efter
installationen ville den ikke boote for at færdiggøre installationen. Til
sidst fandt jeg ud af at hvis jeg fjernede nogle RAM stænger så jeg kun
havde 1x 2GB, eller 1x 2GB og 1x1GB så kører den fint. Har jeg begge 2x2GB
installeret vil den ikke boote, og der kommer en BSOD efter noget ventetid
efter den er crashet.

Jeg er nu i gang med at køre memtest86 med alle 5x GB RAM installeret, og
den melder ikke fejl på dem.

Hvad kan fejlen være? Der er tilsyneladende ikke fejl på RAM modulerne, men
den vil ikke boote med dem alle installeret samtidig?

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 18-02-10 13:58

"news.sunsite.dk" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har lidt problemer med at få min nyinstallerede windows 7 til at boote
> med al min RAM installleret.

SNIP

> [...]
>
> Hvad kan fejlen være? Der er tilsyneladende ikke fejl på RAM modulerne,
> men den vil ikke boote med dem alle installeret samtidig?

Kender ikke dit bundkort, men på nogle bundkort skal soklerne fyldes i en
given rækkefølge... hvilket selvsagt også gælder hvis det er dual-channel
RAM.
Jeg ville lige tjekke manualen og så hvad den siger, hvis klodserne dur hver
for sig, kan det kun være måden du fylderne soklerne på, eller måden du
blander størrelserne.
Jørgen

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 18-02-10 15:02

> [...]
> Jeg ville lige tjekke manualen og så hvad den siger, hvis klodserne dur
> hver for sig, kan det kun være måden du fylderne soklerne på, eller måden

Ja det glemte jeg at skrive, jeg har prøvet at fjerne og tilføje modulerne i
alle tænkelige kombinationer, og ligegyldigt hvordan jeg kombinerer dem
fungerer maskinen kun med 1x 2GB modul.

Jeg har nu lige rodet lidt videre, og det lader til at når jeg fjerner mit
Nvidia grafikkort og kører med on-board grafik så kan den godt acceptere
alle modulerne samtidig, men nu er der så problemer med at få on-board
netværkskortet til at virke !?!

Derudover ville jeg jo gerne have mit Nvidia kort til at virke sammen med
mine RAM moduler, kan ikke lige gennemskue hvad der går galt...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 18-02-10 16:15

Ja... Situationen er nu den:

Bruger jeg mit on-board grafikkort kan jeg bruge alle 5GB RAM. On-board
netværkskort samt lydkort virker ikke.

Isætter jeg mit Geforce 8600GT med 1024MB RAM crasher computeren før windows
kan nå at starte op, det er altid i bootup skærmen hvor man kan se
windowslogoet, efter nogle minutter kommer der en BSOD.

Fjerner jeg 1x 2GB modul virker det hele som det skal.

Hvordan kan jeg komme til at udnytte al min RAM?

Martin Kaltoft

Fra : Henning

Dato : 18-02-10 17:21

On Thu, 18 Feb 2010 10:30:41 +0100, "news.sunsite.dk"
<kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]
>med 1x GB RAM, og 2x 2GB PC6400 800 Mhz RAM udover den 1x GB PC-5300 667 Mhz
Er du sikker på at motherboardet overhovedet supporterer 5G ram? I min
gamle Medion blev lydkortet disablet når jeg gik fra 3 til 4 G ram.
Ingen løsning, sådan var det bare.

Findes der evt. en biosopdatering til dit motherboard?

Fra : jos

Dato : 18-02-10 19:26

> Hvad kan fejlen være? Der er tilsyneladende ikke fejl på RAM
> modulerne, men den vil ikke boote med dem alle installeret samtidig?
er der i bios noget med disable/enable video memoryarea?

finn