MS Windows
briani 27239
Install på en Sata HD
Fra : Simon

Dato : 17-02-10 22:14

Jeg har fået et problem med en installation af XP på formateret Sata-hd.
Efter at filerne fra I386-mappen er kopieret over på hd og pc genstartet får
jeg en blå skærm med fejlmedd. Der foreslås at køre scandsk uden at dette
afhjælper probl.

Måske mangler der en driver der kan få XP videre i processen.
Jeg har læst at mange har probl med at install på Satadiske og at flere
foreslår at hente Makedisk.exe og kopiere den over på en floppy.
Det hjælper mig heller ikke - jeg kommer ikke videre i install.
Hvad gør jeg? Kan nogen hjælpe ud fra disse oplysninger?
--
/Simon

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 17-02-10 22:22

ons, 17 02 2010 kl. 22:14 +0100, skrev Simon:
> Jeg har fet et problem med en installation af XP p formateret Sata-hd.
> Efter at filerne fra I386-mappen er kopieret over p hd og pc genstartet fr
> jeg en bl skrm med fejlmedd. Der foresls at kre scandsk uden at dette
> afhjlper probl.
>
> Mske mangler der en driver der kan f XP videre i processen.
> Jeg har lst at mange har probl med at install p Satadiske og at flere
> foreslr at hente Makedisk.exe og kopiere den over p en floppy.
> Det hjlper mig heller ikke - jeg kommer ikke videre i install.
> Hvad gr jeg? Kan nogen hjlpe ud fra disse oplysninger?

Når du booter på CD'en er der et tidspunkt hvor du kan tilføje drivere
fra diskette - her skal du stikke den en driver., som du sansynligvis
kan finde på producentens hjemmeide.
Jeg vil tro det er en driver til sata controleren der mangler.

/A

Fra : Simon

Dato : 17-02-10 22:30

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse
Klip/

[...]

Ja, noget siger mig at det er en driver der mangler.
Men er Makedisk.exe netop ikke en driver der kunne bruges?
Når jeg når til skærmbillede i XP hvor jeg kan trykke f6 for at tilføje
driver tager floppy også fat og læser men næste skærmbilled er da blå med
fejlmedd. på.
Jeg vil tage disken ud i morgen og se mærket på den og evt kontakte
producenten.
Tak for hjælpen indtil nu.
--
/Simon

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 18-02-10 14:08

"Simon" <sb@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fejlmedd. på.
> Jeg vil tage disken ud i morgen og se mærket på den og evt kontakte

Makedisk.exe har intet med en driver at gøre, måske snarere det program der
lader dig lave en floppy med driveren. For at indlæse driveren skal du hive
den ud af den medfølgende CD sammen med oeminfo.txt, så kan du komme videre.
Jørgen

Fra : Simon

Dato : 18-02-10 14:29

Klip/

> [...]
> hive den ud af den medfølgende CD sammen med oeminfo.txt, så kan du komme

Okay, så blev jeg da det klogere!
En foreslog også at sætte HD i bios til Ata hvis den stod på AHCI, men jeg
har ikke kunnet finde det sted i bios.
Jeg har serienr og vil prøve om jeg via den vej kan finde navn/mærke på
bundkorts producent.
Er det almindeligt at man har sådanne vanskeligheder på Satadiske når der
formateres og install af XP?
VH
--
/Simon

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 17-02-10 22:45

ons, 17 02 2010 kl. 22:30 +0100, skrev Simon:
> Ja, noget siger mig at det er en driver der mangler.
> Men er Makedisk.exe netop ikke en driver der kunne bruges?
> Nr jeg nr til skrmbillede i XP hvor jeg kan trykke f6 for at tilfje
> driver tager floppy ogs fat og lser men nste skrmbilled er da bl med
> fejlmedd. p.

Jeg ved ikke hvad makedisk.exe er. Men producenten af sata controleren
burde have noget vejledning til windows XP install

> Jeg vil tage disken ud i morgen og se mrket p den og evt kontakte
> producenten.

Jeg tror det er controleren og ikke disken du skal se på.

/A

Fra : Simon

Dato : 17-02-10 23:12

Klip/
Jeg tror det er controleren og ikke disken du skal se på.

/A

Når du skriver controller, er det så et indstikskort du mener?
Dette har jeg ikke. Hd sidder i slottet på bundkortet.
--
/Simon

Fra : Rado

Dato : 18-02-10 03:00

On Wed, 17 Feb 2010 22:45:10 +0100, Andreas Lorensen <andlo@fita.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke hvad makedisk.exe er. Men producenten af sata controleren
>burde have noget vejledning til windows XP install

Lyder som et program der laver en diskette eller CD, muligvis med de
nødvendige drivere. Prøv at kør filen, så finder du nok ud af det.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-02-10 04:02

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev :

>Lyder som et program der laver en diskette eller CD, muligvis med de
>nødvendige drivere. Prøv at kør filen, så finder du nok ud af det.

makedisk.exe er til at lave bootbare disketter, såfremt man ikke
kan boote med en cd.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Paul-J

Dato : 17-02-10 23:25

> [...]
> Det hjælper mig heller ikke - jeg kommer ikke videre i install.
> Hvad gør jeg? Kan nogen hjælpe ud fra disse oplysninger?

Kig i din BIOS
Hvis harddisken står på AHCI kan det være årsagen.
Skift tilbage til almindelig ATA

Fra : Simon

Dato : 18-02-10 11:53

Klip/

> Kig i din BIOS
> Hvis harddisken står på AHCI kan det være årsagen.
> Skift tilbage til almindelig ATA

Tak, det vil jeg gøre
--
/Simon

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 17-02-10 23:40

ons, 17 02 2010 kl. 23:11 +0100, skrev Simon:

> Nr du skriver controller, er det s et indstikskort du mener?
> Dette har jeg ikke. Hd sidder i slottet p bundkortet.

Ja det er det jeg mener. Hvis slottet sider på bundkortet er controleren
integreret deri. SÃ¥ er det producenten af bundkortet der har XP sata
driveren.

/a