MS Windows
briani 27239
Win7 OEM licens
Fra : Mathias

Dato : 17-02-10 12:13

Hej alle

Jeg støder ofte på laptops som er solgt med Win7, men hvor firmaet har lagt
XP på i stedet. Det betyder jo at der er en ubrugt Win7 licens. Kan man
lovligt bruge denne licens på en anden PC, eller er det kun muligt på den
samme type laptop?

Mvh Mathias

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-10 12:34

"Mathias skrev i meddelelsen
> [...]
> lagt XP på i stedet. Det betyder jo at der er en ubrugt Win7 licens.
> Kan man lovligt bruge denne licens på en anden PC, eller er det kun

Ikke som betingelserne er strikket sammen - en OEM licens er kun
gældende for den PC, den er solgt sammen med, og må ikke bruges på andre
PC'er.

Det er derfor at den er billigere end en "normal" licens......

Men på den anden side - hvis den aldrig har været brugt/aktiveret vil du
ikke få problemer med at gøre det alligevel

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Jan

Fra : Rado

Dato : 17-02-10 12:39

On Wed, 17 Feb 2010 12:34:22 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men på den anden side - hvis den aldrig har været brugt/aktiveret vil du
>ikke få problemer med at gøre det alligevel

Hvis den ellers ikke er låst til lige den type maskine.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-10 14:18

"Rado" <> skrev i meddelelsen
> Hvis den ellers ikke er låst til lige den type maskine.

Jo - den fik jeg ikke lige med

Nogle af de større pc-fabrikanter får deres OEM versioner med specielle
serier, der kun vil fungere på lige deres computere.

Og hvis først den har været aktiveret, så er den låst til maskinen.

Så det er helt klart et MÅSKE om det er muligt.

Installeringen vil sandsynligvis ikke give problemer - men de vil
muligvis komme, hvis/når den skal aktiveres....

Der er i øvrigt flere "MÅSKE" - men spørgeren kan jo prøve ad - hvis det
virker, så er det jo godt - og hvis det ikke gør, så er det bare
ærgeligt - og hvis det virker, så er det ikke helt efter MS's
betingelser, som man jo accepterer under installationen.

Jan

Fra : Mathias

Dato : 17-02-10 15:51

> [...]
> ærgeligt - og hvis det virker, så er det ikke helt efter MS's betingelser,
> som man jo accepterer under installationen.

Ok, det var også mest om det var lovligt jeg var ude efter, for det er ny
skørt med alle de OEM licenser der ikke bliver brugt..

Mvh Mathias

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-10 16:36

"Mathias" <> skrev i meddelelsen
> Ok, det var også mest om det var lovligt jeg var ude efter, for det er
> ny skørt med alle de OEM licenser der ikke bliver brugt..

Det er ikke programmet, man betaler for - det er licensen til at bruge
det.

Og der er OEM licenser så billige fordi den kun må bruges på en pc i
licensens levetid.

Tidligere blev de kun solgt sammen med hardware - nu kan OEM versioner
af f.x. Windows kobes "alle steder" uden hardware og betingelsen er
blot, at den kun bruges på en pc - og når pc'en dør - så dør
licensen.....

Jan

Fra : Jakob

Dato : 17-02-10 18:54

On Wed, 17 Feb 2010 12:13:22 +0100, Mathias wrote:

> [...]
> XP på i stedet. Det betyder jo at der er en ubrugt Win7 licens. Kan man
> lovligt bruge denne licens på en anden PC, eller er det kun muligt på den

Når man køber win 7 pro eller enterprise OEM så har man ret til at
downgrade til XP. Det ligger altså i den licens der følger med at man selv
må bestemme om man vil installere win 7 eller XP på det hardware man har
købt. Men kun en ad gangen og kun på det stykke hardware licensen er bundet
til. Der er altså ingen ubrugte win 7 licenser i omløb, licensen blev brugt
da man valgte at installere XP

--
/Jakob