er min Macbook ved at dø ???
Fra : jagge

Dato : 11-02-10 15:44

Der er begyndt at ske underlige ting med min macbook.....

Her den anden dag ville jeg afspille nogle af de quicktimefiler jeg har
på den. Den afspillede med voldsomme visuelle fejl i alle.

Efter genstart fungede det.

Nu har jeg 2 gange idag været ude for at jeg ikke kan vække maskinen
igen efter den har stået for sig selv og gået på energisparer.

Der sker INTET ved tryk på esc, tastatur, powerknap, mus etc, men der er
stadig lys i den. Jeg bliver nødt til at kvæle den og genstarte.

Her får jeg så en fejlmeddelse jeg kan sende til apple.

Hva sker der ?? Jeg har ikke så meget plads tilbage på derevet, 1,5 gb
men det skulle vel ikke give så store problemer ?

Hvordan tester man den ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 15:47

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hva sker der ?? Jeg har ikke så meget plads tilbage på derevet, 1,5 gb
> men det skulle vel ikke give så store problemer ?

check disken med Disk Utility. Kør hardware test fra installations
skiven ved at trykke "D" under boot med skiven i drevet.

Kig i logfilerne med Console.app under "Hjælpeprogrammer"

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-10 16:35

> check disken med Disk Utility. Kør hardware test fra installations
> skiven ved at trykke "D" under boot med skiven i drevet.
>
> Kig i logfilerne med Console.app under "Hjælpeprogrammer"
>
> /thomas

Og lad være med at fylde disken _helt_ op - hold 20% fri.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 16:39

> Og lad være med at fylde disken _helt_ op - hold 20% fri.

ja det siger sig selv :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-02-10 16:51

> check disken med Disk Utility. Kør hardware test fra installations
> skiven ved at trykke "D" under boot med skiven i drevet.
>
> Kig i logfilerne med Console.app under "Hjælpeprogrammer"
>
> /thomas

Det prøver jeg, takker.

Og så har jeg lige været ude for at ved alm start af maskinen var
skærmopløsningen helt forkert. Det har jeg heller ikke oplevet før.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 16:53

> Det prøver jeg, takker.
>
> Og så har jeg lige været ude for at ved alm start af maskinen var
> skærmopløsningen helt forkert. Det har jeg heller ikke oplevet før.

hmm .. det lyder mystisk, men kan f.eks.skyldes et defekt PRAM batteri

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-02-10 22:15

> hmm .. det lyder mystisk, men kan f.eks.skyldes et defekt PRAM batteri

Har kørt det hardware test og ingen fejl fundet... det blev jeg jo ikke
så meget klogere af.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 22:18

> Har kørt det hardware test og ingen fejl fundet... det blev jeg jo ikke
> så meget klogere af.

det er faktisk også sjældent at hardware test finder noget ... men den
er nu god at køre alligevel.

Hvad siger dine logfiler ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-10 23:11

Thomas von Hassel skrev:

> det er faktisk også sjældent at hardware test finder noget ... men den
> er nu god at køre alligevel.

Man kan bruge mange forgæves timer på at rette op på en syg maskine,
hvis det viser sig at grunden var en syg ramklods.

Næste skridt er at kontrollere filsystemet på maskinen. Mit filsystem
forleden var sygt, så jeg måtte reetablere fra Time Machine. Det hjalp
en del. Hvis det ikke hjælper her, kan det være der skal reinstalleres
OS X med en dummy-bruger og så reetablere brugeren fra Time Machine.

Fra : jagge

Dato : 11-02-10 23:19

> [...]
> en del. Hvis det ikke hjælper her, kan det være der skal reinstalleres
> OS X med en dummy-bruger og så reetablere brugeren fra Time Machine.

Kan du uddybe lidt hvad du mener med dummy bruger ?

jeg har overvejet om det ikke snart er tiden jeg skal have 10.6 istedet
for 10.5, vil jeg kunne gendanne en bruger fra timemachine backup på en
10.6 maskine ?

Er der nogen ulemper ved at bruge timemachine ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 23:29

> Kan du uddybe lidt hvad du mener med dummy bruger ?

En dummy bruger er en ny bruger du opretter og bruger lidt for at se om
der evt. er noget (indstillinger, cache m.m.) fra din alm. brugerkonto
som fucker din maskine ...

> jeg har overvejet om det ikke snart er tiden jeg skal have 10.6 istedet
> for 10.5, vil jeg kunne gendanne en bruger fra timemachine backup på en
> 10.6 maskine ?

ja

> Er der nogen ulemper ved at bruge timemachine ?

ikke hvis du spørger mig ... men hvis der er noget galt med noget i din
brugerkonto så riskierer du at flytte det med over på en 10.6
installation.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-10 00:54

jagge skrev:

> Kan du uddybe lidt hvad du mener med dummy bruger ?

En bruger du opretter under installationen på vanlig vis men som kun
skal bruges til at reetablere din _gamle_ bruger når OS X er
færdiginstalleret og opdateret, og herefter kan slettes.

> jeg har overvejet om det ikke snart er tiden jeg skal have 10.6 istedet
> for 10.5, vil jeg kunne gendanne en bruger fra timemachine backup på en
> 10.6 maskine ?

Det mener jeg bestemt.

> Er der nogen ulemper ved at bruge timemachine ?

Det afhænger vist af hvem man spørger.

Personligt vil jeg svare nej. Det er et meget helstøbt produkt.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-02-10 10:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> En bruger du opretter under installationen på vanlig vis men som kun
> skal bruges til at reetablere din _gamle_ bruger når OS X er
> færdiginstalleret og opdateret, og herefter kan slettes.

Husk at give dummy brugeren et andet brugernavn end det brugernavn din
'rigtige' konto skal have ;)

- Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-10 17:07

jagge skrev:

> Hvordan tester man den ?

Der er en hardwaretester på de originale installationsmedier.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-02-10 05:21

> [...]

> Der sker INTET ved tryk på esc, tastatur, powerknap, mus etc, men der er
> stadig lys i den. Jeg bliver nødt til at kvæle den og genstarte.

Jeg har haft samme problem med min MacBook. Jeg tog den med ind til
Humac til reparation, men ekspedienten mente at der var tale om statisk
elektricitet, og at man blot skulle holde startknappen nede i længere
tid for at aflade maskinen. Det viste sig at virke, især i forbindelse
med at batteriet blev fjernet.

Og så viste det sig da også at batteriet var ved at synge på sidste
vers. Det var blevet tykkere, opsvulmet, men jeg har jo også haft
MacBook'en i næsten tre år. Så nyt batteri til maskinen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk