MS Windows
briani 27239
Fjerne bootmulighed for Ubuntu?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-02-10 09:43

På en maskine (med 2 harddiske) har jeg haft Vista på én harddisk og XP
og Ubuntu på en anden.

Ubuntu er installeret via Wubi, men er nu smidt ud, men optræder stadig
i bootmenuen uden at man dog længere kan boote på den.

Kan man fjerne Ubuntu-muligheden fra booten?

Jeg har slettet alt fra Vista og XP der hedder noget med Ubuntu eller
Wubi mm.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 10-02-10 11:28

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Kan man fjerne Ubuntu-muligheden fra booten?
>
> Jeg har slettet alt fra Vista og XP der hedder noget med Ubuntu eller

Hej Hans! Jeg kan ikke se om nogen har svaret dig, men hvis ikke, - så
skal du gå ind i programmer wubi og der bruge "wubu afinstaller", så
spørger den om den skal fjerne alt ubuntu .
Dette er en windowsgruppe, så måske derfor ingen har svaret, du skulle
nok sende den i unix gruppen

Mvh. Lejf

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-02-10 13:23

lejf jessen har bragt dette til os:

> Hej Hans! Jeg kan ikke se om nogen har svaret dig, men hvis ikke, - så skal
> du gå ind i programmer wubi og der bruge "wubu afinstaller", så spørger den
> om den skal fjerne alt ubuntu .

Okay tak - lyder fint; må nok installere den først igen da jeg har
kvæstet den alvorligt

> Dette er en windowsgruppe, så måske derfor ingen har svaret, du skulle nok
> sende den i unix gruppen

Har før abboneret på unix-gruppen men det er vist kun for hårde nysere
og ikke noget for linux-newbees som mig!

Kunne godt bruge en nørd der kiggede mig over skulderen mens jeg
bøvlede med Java og trådløs opsætning og hvad har vi ikke alt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 11-02-10 09:50

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]

> Kunne godt bruge en nørd der kiggede mig over skulderen mens jeg bøvlede
> med Java og trådløs opsætning og hvad har vi ikke alt

Hej Hans!
Du skal bruge denne side, hvis din linux dist er Ubuntu, her kan du
søge i forum eller stille spørgsmål ! Google er også et fantastisk sted
til linux spørgsmål!

http://www.ubuntudanmark.dk/

Mvh. Lejf

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-02-10 10:49

lejf jessen tastede følgende:

> [...]
> forum eller stille spørgsmål ! Google er også et fantastisk sted til linux

Ja, nåede frem til den i nat

Har nu geninstalleret via Wubi og fjernet igen men det nytter ikke
noget; er osse kun et luxusproblem

Tak for hjælp

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 11-02-10 12:15

Hans Paulin (6310) skrev:
> lejf jessen tastede følgende:

> Ja, nåede frem til den i nat
>
> Har nu geninstalleret via Wubi og fjernet igen men det nytter ikke
> noget; er osse kun et luxusproblem
>
> Tak for hjælp

Hej igen!

Hvis du har trykket på ubuntu-mappen i C: eller D: drevet, eller hvor
den nu ligger, og du har trykket på "Uninstall-Wubi" ikonet, så skulle
den gerne fjerne ubuntu i bootmenuen Jeg har prøvet det 2 gange
uden problemer i winXP.

Mvh. Lejf

Ps. Hvorfor vil du i det hele taget af med den? Det er jo en fin
løsning, hvornår har du install den?

Du må gerne skrive direkte Hans, bare fjern GRØN i min emailadresse

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-02-10 13:18

lejf jessen udtrykte præcist:

> [...]
> ligger, og du har trykket på "Uninstall-Wubi" ikonet, så skulle den gerne
> fjerne ubuntu i bootmenuen Jeg har prøvet det 2 gange uden problemer i

Jeg får den samme fine box op både i "Tilføj/fjern programmer" og hvis
jeg går til Ubuntu-uninstall hvor jeg så kan fjerne Ubuntu, men der må
alligevel ligge nogen rester et-eller-andet sted

> Ps. Hvorfor vil du i det hele taget af med den? Det er jo en fin løsning,
> hvornår har du install den?

Jeg installerede Ubuntu via Wubi på min Lenovo S10 netbook i weekenden
og opdagede så at jeg ikke kunne gå trådløst på nettet uden manuelt at
(prøve på at) sætte forbindelsen op; dét (plus vanskeligheder med Java
og Eik-bank) gjorde at jeg tabte tålmodigheden - i hvert fald i 1.
omgang

> Du må gerne skrive direkte Hans, bare fjern GRØN i min emailadresse

Tusind tak! Dét kunne jeg sagtens finde på

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 14-02-10 19:13

On 08-02-2010 09:43, Hans Paulin (6310) wrote:

> Ubuntu er installeret via Wubi, men er nu smidt ud, men optræder stadig
> i bootmenuen uden at man dog længere kan boote på den.
> Kan man fjerne Ubuntu-muligheden fra booten?

Uden at vide hvad wubi gør, så vil jeg mene du bare skal i boot.ini og
redigere.

Hvis du er lidt doven, så kan du gøre det fra "boot-fanen" i msconfig.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-02-10 19:43

Den 14-02-2010 19:13, Jacob [5260 Odense S] skrev:
> Uden at vide hvad wubi gør, så vil jeg mene du bare skal i boot.ini og
> redigere.

Hvis jeg ikke husker galt, er boot.ini droppet i Vista, og metoden er
derfor en anden.

- Chano Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-02-10 23:55

Den Sun, 14 Feb 2010 19:13:01 +0100 skrev Jacob [5260 Odense S]:

> Uden at vide hvad wubi gør, så vil jeg mene du bare skal i boot.ini og
> redigere.
>
> Hvis du er lidt doven, så kan du gøre det fra "boot-fanen" i msconfig.

Tak

Har leget med Ubuntu en god del af weekenden så nu er det XP der måske
flyver ud