Ipad og historien
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-02-10 15:33

Der er utrolig mange indvendinger mod den nye iPad. Det forekommer mig, at
de er af samme slags, som da iMac kom frem i 1998 - UDEN diskettedrev og KUN
med USB. Der var endda en masse producenter, som fik en meget kortvarig
succes med eksterne diskettedrev. iPod og iPhone var der osse rigtig mange,
som brokkede sig over... især over det, de ikke kunne eller var.
Det forekommer mig ikke sandsynligt, at Apple sender sin nye dims på
markedet uden at have gjort sig meget grundige overvejelser over, hvilke
features, der skal med, og hvilke der er overflødige eller for
strømkrævende. Vel at mærke for det store flertal af almindelige brugere.

Den positive tilgang til et nyt produkt er: Hvad kan den bruges til? Hvad
kan man osse bruge den til - som producenten slet ikke har forestillet sig?
Hvis Apple har gættet nogenlunde rigtigt om, hvor udviklingen af vores
teknologiske hverdag er på vej hen - hvor er det så?

Den negative: Øv, man kan ikke telefonere, den er ikke en laptop, den er
ikke en DVD player/fotografiapparat/kaffemaskine/undervandspunktsvejser
eller en dims, der kan erstatte alle andre dimser.

Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-10 22:29

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> ikke en DVD player/fotografiapparat/kaffemaskine/undervandspunktsvejser
> eller en dims, der kan erstatte alle andre dimser.

Fuldstændig enig. Det er sjovt, at folk ikke lærer. Nogle af de, der
udtaler sig mere offentligt, er jo såkaldte eksperter. Det gælder f.eks.
teleanalytikere. Der må man jo huske på, at det er deres levebrød. De
lever af at blive hyret som eksperter, og derfor er de interesseret i at
komme i medierne og f.eks. blive interviewet i radioen. En ekspert skal
jo være kritisk. Selv om kritik kan være både positiv og negativ, så
opfatter de fleste kritik som noget negativt. Radioen synes vel heller
ikke, det er så spændende at interviewe en, der blot er ihhhh så positiv
og synes, Apples nyeste produkt er åhhhh så dejligt. Så er det mere
spændende at interviewe en, der kan påvise nogle mangler og problemer,
vi andre ikke lige har fået øje på. Derfor tror jeg, mange "eksperter"
føler sig tvunget til at skulle finde fejl og mangler, de kan kritisere.
Det sjove er så, når de viser sig at have uret. For eksempel er
iPhone blevet en stor succes. Det kan de simpelthen ikke tage. Så passer
deres forudsigelser ikke. Jeg læste engang en artikel om kognitiv
dissonans. Den handlede netop om alle de, der forudse Apples undergang,
og hvad de gjorde, når Apple alligevel havde succes. Så stemmer
virkedligheden jo ikke med deres opfattelse og forudsigelse. En ekspert
var for nogen tid siden i dansk radio og talte om iPhone, som han lige
siden starten har rakket ned. Interviewet handlede om, hvordan køberne
måtte være nogle fanboys, der slet ikke kunne indse realiteterne, men
blot slugte alt råt, der kom fra Apple. Vi var grebet af en form for
sindssyge, når vi kunne købe alle de iPhone. De er utroligt, at han og
ligesindede ikke kan se indad og overveje, om det ikke er dem selv, der
ikke helt har forstået sammenhængen.
--
Henrik Münster
Esbjerg