Svagtsyn og cursor
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-02-10 19:16

Hej allesemmen!

Jeg må desværre bryde sammen og tilstå, at man åbenbart når et punkt
midt i livet, hvor ens øjne ikke virker så perfekt som de har gjort. Men
nu er mit syn åbenbart ikke vierker som om jeg jeg var 20 år.

Findes der en god måde at gøre musepointeren større på min MBP?

Og også gerne teksten i Thuderbird?

Mvh Lars

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 19:55

Hej,

> Jeg må desværre bryde sammen og tilstå, at man åbenbart når et punkt
> midt i livet, hvor ens øjne ikke virker så perfekt som de har gjort. Men
> nu er mit syn åbenbart ikke vierker som om jeg jeg var 20 år.

Har du fået briller eller lign?

> Findes der en god måde at gøre musepointeren større på min MBP?

Ja, du kan sætte størrelsen i System Preferences under Universal Access.

> Og også gerne teksten i Thuderbird?

Det kan stilles i Preferences -> Display i Thunderbird.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-10 20:44

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
> nu er mit syn åbenbart ikke vierker som om jeg jeg var 20 år.
>
> Findes der en god måde at gøre musepointeren større på min MBP?

Gå ind i Systemindstillinger -> Universel Adgang -> fanebladet Mus. Gå
ned til 'Ved vanskeligheder med at se musen. Flyt skyderen frem og
tilbage, indtil du finder den størrelse, der passer dig bedst.

På den måde kan du forstørre både pil og indsætningsmærket, men ikke det
blinkende mærke.

Husk også at sætte hak i 'Aktiver adgang for hjælpemidler'.

Der findes ikke et universalværktøj, der kan forøge str. på både pil,
cursor og blinkmærket i et og samme program til hverken 10.5.x eller
10.6.x. Til 10.2.8-10.4.11 findes der dog 'Mighty Mouse 2.x' fra
Unsanity. Her kan man både forstørre og ændre alle former for
indsætnings- og markeringsmærker - OG - ændre farver på dem!
http://www.unsanity.com/haxies/mightymouse

I nogle tekstbehandlingsprogrammer kan man desuden ændre tykkelse og
farve på selve blinkmærket - bl.a. NisusWriter Express/Pro, Bean,
OpenOffice, NeoOffice m.fl.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-02-10 21:06

Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> nu er mit syn åbenbart ikke vierker som om jeg jeg var 20 år.
>
> Findes der en god måde at gøre musepointeren større på min MBP?

Hej Lars.

Følgende er OT men ment vel.

Er du blevet undersøgt ved en øjenlæge? Jeg er selv øjenlæge og når man
får brug for forstørrelse af tekst så er der visse sygdomme i øjet man
automatisk kommer i tanke om, deriblandt våd AMD som skal behandles. Jeg
går ud fra det ikke blot har at gøre med simpel optik, da det jo er nemt
at korrigere.

Mvh Jesper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-02-10 21:24

Hej allesammen

Tak for den tekniske hjælp - den virkede

Til Jesper: OT: jeg har ikke været til øjenlæge, siden jeg var teenager,
men det virker som om jeg skulle overveje det igen.

Har du mulighed for nye patienter - jeg syntes ikke jeg kunne google
dig... Min rigtige mail kan findes på google, den jeg sender fra her er
mest af spamhensyn

Mange tak fra Lars