MS Windows
briani 27239
Win7 - Kopiere en DVD film?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 03:06

Jeg snakkede i går aftes med en veninde, der spurgte mig om, hvordan hun
kopierer en DVD film til harddisken på hendes nyindkøbte 17" HP
notebook. - I XP åbner man jo bare 'Denne computer' og trækker den til
harddisken, men det vil den ikke i Windows 7. - Jeg tilbød, hun kunne
køre herover - 160km tur/retur, - så skulle jeg nok lave det for hende
på min MacPro, men det ville hun dog ikke.

Det er en film fra et skolearkiv, som hun skal bruge i forb. med
tilrettelæggelse af et undervisningsforløb, og lige nu er der vist rift
om den, så den må kun lånes med hjem 1 dag...

Så spørgsmålet er... Er der noget indbygget i Win7 (svjh. Windows 7 Home
Mediacenter), så hun evt. kan kopiere / arkivere den som en image fil og
så senere enten brænde den ud eller slette den igen? - Og hvordan gør
hun det nemmest? - Kan Nullsoft Winamp 5.572 evt. Nero Lite Free
9.4.12.708? - Nero Lite, véd jeg, er noget begrænset. Jeg bruger den
selv af og til...

Mit kendskab til Win7 er meget lille endnu, selvom jeg overvejer at
opgradere min XPPro til Win7 - eller rettere - tilføje en ny bootable
Win7 disk til min MacPros i forvejen 4 andre systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : J

Dato : 03-02-10 09:14

--

Kan man i Windows XP eller på en Mac trække en [kopibeskyttet] dvd-film til
harddisken?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 09:41

J wrote:

> Kan man i Windows XP eller på en Mac trække en [kopibeskyttet]
> dvd-film til harddisken?

Jeg véd egentlig ikke, om man kan gøre det med direkte kopibeskyttede
(DRM) film, men de gange, jeg har hjulpet hende, har der ikke været
problemer... Nu har det så også altid været undervisningsmateriale, så
jeg tvivler på, der er DRM beskyttelse på det.

De meget få gange, jeg selv har kopieret en film på Mac-delen, har jeg
altid brugt Roxio Toast Titanium - svarer lidt til Roxio Media Creator
til Windows, - og her har det ikke været et problem enten at kopiere en
film eller gemme den som en image fil og derefter brænde den ud.

Jeg har aldrig brugt mine Windows til DVD/CD kopiering, da Mac jo altid
på langt de fleste områder er bedre til multimedia end Windows hidtil
har været. og det er jo først inden for de sidste 2-3 år, Windows'
multimedieprogrammer - video/audio - er kommet på højde med programmerne
til Mac. - Mit 'hovedområde' er lyd, og her er Mac stadig helt suveræn
mht. programudbud med fx. Amadeus Pro, Logic Studio, Cubase, ProTools osv..

Men med film... så står jeg af. - Jeg har overhovedet ingen erfaring
- dels, fordi det egentlig ikke interesserer mig, dels er jeg
svagtseende, så det rent visuelle siger mig ikke så meget...

mvh. Erik Richard

Fra : J

Dato : 03-02-10 10:05

J wrote:

> [...]

- dels, fordi det egentlig ikke interesserer mig, dels er jeg
svagtseende, så det rent visuelle siger mig ikke så meget...

Windows 7 kan hverken mere eller mindre end XP, hvad dette angår.

Fra : Pico

Dato : 03-02-10 22:27

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Windows 7 kan hverken mere eller mindre end XP, hvad dette angår.

Mange gange skal man i Win 7 gøre tingene som administrator, det har jeg
erfaret i den uge jeg har haft Win 7. Kan det være årsagen ?
--
MVH
Pico

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-02-10 22:31

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

[...]

Nu kender jeg ikke lite versionen af Nero, men mon ikke hun bare kan sætte
dvd.en i og vælge at brænde en kopi?
Ellers kan hun hente
http://www.cdburnerxp.se/

Gratis program som både kan brænde image filer osv.
Men normalt er der jo ingen form for beskyttelse, så det er jo bare at vælge
kopier dvd.
I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor den ikke kan kopieres fra dvd til hd.
Stifinderen i win7 kan sagtens gøre dette.
Opret en mappe på hd og træk filerne derover.
Du beskriver ikke, hvad der sker når hun vil gøre det.
Men det nemmeste må iøvrigt være bare at brænde en direkte kopi som anført.

Kurt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 23:44

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
>
> Gratis program som både kan brænde image filer osv.
> Men normalt er der jo ingen form for beskyttelse, så det er jo bare at vælge

Nej, og da slet ikke på skolemateriale... - I øvrigt kan hun godt få et
vist antal medier på gymnasiet, men hvor er det dog en elendig
kvalitet..-( - Hendes gamle Acer, der ellers kan bruge både +/- medier,
nægtede at brænde, eller stoppede efter ca. 15sek.. Hun tog så nogle med
herover engang, og jeg forsøgte både på min MacPro i OS X ot XPPro og en
anden Mac med et Pioneer DVR-115A drev, - de ville heller ikke. Selve
folielaget er så tyndt flere steder, at man næsten kan se igennem dem,
så de røg direkte i affaldsspanden. - Et kvarter efter havde jeg lavet
en kopi på et TDK medie.

> [...]
> Du beskriver ikke, hvad der sker når hun vil gøre det.
> Men det nemmeste må iøvrigt være bare at brænde en direkte kopi som anført.

Hun får en besked, der siger noget i retning af, at '...denne handling
kan ikke udføres', når hun forsøger at trække DVD ikonet til
skrivebordet. - Jeg har sagt, det nok var det nemmeste blot at kopiere
med det samme, men det er åbenbart ikke alt, hun vil gemme, så derfor
vil hun ikke spilde et medie, hvis det ikke kan bruges i undervisningen.

Jeg videregiver det sidste her til hende, så kan hun prøve, og jeg har
hentet programmet, så kan hun få både den og Nero Lite, så kan hun selv
vælge, hvad hun synes er det bedste. - Så jeg takker på hendes vegne.

mvh. Erik Richard

Fra : Fynbo

Dato : 04-02-10 11:57

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

Jeg bruger det gode gamle DVDDecrypter til at rippe til harddisk og brænde
med.

Selvom det ikke opdateres mere kan det stadig klare det meste.

Fynbo