Nye dokumentformater fra det offentlige?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 00:52

Jeg hørte forleden i radioen - (Radioavisen P1, i fredags?), at
Folketinget i forbindelse med en debat om 100%s bredbåndsdækning i hele
Danmark nu også diskuterer anvendelse af og indførelse af nye
dokumentformater, når der skulle sendes elektronisk post til borgerne.

Formaterne skulle være sådan, at alle uanset computerplatform og
styresystem umiddelbart skulle kunne åbne og læse disse dokumenter og
uden indkøb af dyre programmer.

Altså, at det skulle enten være programmer, der følger med en computer
som standard, eller det skulle være programmer, der er gratis at hente
på nettet. - Men også, at disse formater skulle være i godkendte og
certificerede formater.

Dvs., at vi så kun står med nogle ganske få formater, hvis det skal være
certificerede formater og ikke bare de facto brugte formater.

- TXT = Plain Text Document format
- ODF = Open Document Format
- PDF = Portable Document Format
- HTML = Hyper Text Markup Language

Dvs., at formater som DOC, DOCX, RTF, RTFD, XLS, XLSX, PPT, XML m.fl. på
forhånd allerede er udelukket, da ingen af dem er officielt
certificerede....

Jeg har været inde og søge på div. sider og søgemaskiner, men har ikke
kunnet finde yderligere materiale omkring denne seneste forespørgsel /
debat. Det eneste, jeg fandt var disse fire links til tidligere
artikler, forespørgsler og henvendlser til diverse folketingsudvalg.

http://www.ft.dk/Search.aspx?q=dokumentformater+til+borgerne&tab=0&seeAll=1&pageSize=4&pageNr=1

Det ville faktisk være godt, hvis man snart kunne få en endelig
afgørelse, da staten jo regner med, at al kommunikation mellem stat,
kommune, region og borgerne fra 2012/13 kun vil foregå elektronisk. Det
vil også medføre, at man aktivt skal melde fra, hvis man fortsat vil
have tilsendt breve og dokumenter på papir. Og at dette kun kan ske,
hvis der ikke findes en computer på adressen.

Hvis dette bliver gennemført, vil det også betyde, at, hvis man har en
computer, men ikke ønsker, at den skal være på nettet, vil man ikke
fremover kunne få tilsendt officielle dokumenter eller andre breve fra
det offentlige, men vil være henvist til at gå på bibliotek eller
net-café. - Altså bliver man tvunget til at have en internetforbindelse
- uanset, om man ønsker det eller ikke. - Af debatten i Folketinget
skulle det være fremgået (iflg. Radioavisen), at kun beboere på
plejehjem, demente, stærkt fysisk og psykisk handicappede kunne fritages.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 09:19

> Det ville faktisk være godt, hvis man snart kunne få en endelig
> afgørelse, da staten jo regner med, at al kommunikation mellem stat,
> kommune, region og borgerne fra 2012/13 kun vil foregå elektronisk.

Al kommunikation mellem det offentlige og borgerne kan mest
hensigtsmæssigt og omkostningsfrit foregå ved hjælp af pdf-filer, der
som udgangspunkt ikke kan redigeres.

Det det her drejer sig om er i høj grad at forskellige myndigheder har
brug for at editere i samme dokument, som altså sendes rundt til
forskellige til kommentarer. Det kan jeg selv gøre med Office 2008s
formater, og gør det når det er nødvendigt.

Og her har staten altså nu lagt sig fast på at ODF er den foreløbt
eneste standard der må bruges. Microsoft ønsker naturligvis at det skal
være deres egen OOXML-T standard der bruges, da det tvinger det
offentlige at betale store penge til MS i licenser, og det synes en del
fra VK tilsyneladende også.

Men til syvende og sidst er det ikke noget der vil påvirke borgerne,
andet end på skatteprocenten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 03-02-10 09:58

> - TXT = Plain Text Document format
> - ODF = Open Document Format
> - PDF = Portable Document Format
> - HTML = Hyper Text Markup Language

Det ville da være fantastisk. Det ser ud til at også politikere er ved
at opdage at der er fordele ved at vælge åbne standarder.

Så kan MS jo bare implementere ODF standarden.

Dette vil være en kæmpe fordel for stat og forbrugere. Eneste der ville
miste ville være MS, man kan så undre sig over at hånden er blevet holdt
over dem så længe.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 12:15

jagge wrote:

> Det ville da være fantastisk. Det ser ud til at også politikere er ved
> at opdage at der er fordele ved at vælge åbne standarder.
>
> Så kan MS jo bare implementere ODF standarden.

Det tror jeg så desværre ikke, de vil - i og med, de så ihærdig forsøger
at få XML/OOXML ISO certificeret, hvilket indtil nu heldigvis ikke er sket.

> Dette vil være en kæmpe fordel for stat og forbrugere. Eneste der ville
> miste ville være MS, man kan så undre sig over at hånden er blevet holdt
> over dem så længe.

Ja, fx. vil det koste Århus Kommune ca. 40-60 mio. kr. årligt, hvis de
skulle bruge MSOffice pakken. Så hvis det er et ca. gennemsnit pr.
kommune, vil det svare til ca. 4,5-5,0 mia. kr. årligt. - En OpenOffice
CD koster 175kr., hvis du vil have den leveret med posten, og den må
bruges på alle de computere, du har lyst til... - Så kan staten jo bare
bruge nogle af de mange rare penge på vores - iflg. regionerne -
skrantende sygehusvæsen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 12:33

> En OpenOffice
> CD koster 175kr.,

og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
medarbejere, både i tid og penge ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:05

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...

De skal jo i forvejen omskoles når de skifter MS-version, og så har det
jo vist sig at Office ikke er kompatibel med Office; i en jysk region
måtte de derfor netop betjene sig af ODF som fælles standard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 13:07

Thomas von Hassel wrote:

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...

Ja, fordi det er en éngangs investering. - Og så forskellig er
OpenOffice altså heller ikke fra MSOffice. - Jeg har lige overtalt en
ærke-MSO bruger til at installere OpenOffice 3 på hendes nye bærbare HP.
- Jeg guidede hende lige pr. telefon til at få sat de vigtigste
indstillinger i OOWriter, så de matcher Word2003. Det tog 10 min..
Hendes slutbemærkning var - "...jamen, det her er jo nemmere end
Word...". - Hun er 'offentlig ansat'. - Det 'vanskelige' i OpenOffice
kommer først, når/hvis du skal til at bruge CTL i Writer. Men selv her
vil det blive lettere for det offentlige, da de jo i visse kommuner
udsender deres skrivelser på både dansk, farsi, urdu og arabisk - ofte 2
eller 3 sprog i samme dokument med dansk først + en oversættelse nedenunder.

mvh. Erik Richard

Fra : KentBM

Dato : 03-02-10 14:03

Den 03/02/10 12.32, Thomas von Hassel skrev:

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...
Jeg arbejdede i datacenteret i en stor dansk bank indtil for 4 år siden.
På det tidspunkt bruge de fleste Office 97. Og de fleste brugte lidt
punkt-opsætning, lidt liste osv.. Og meget ofte i skabeloner, som var
dannet fra central hold.

De få, som havde brug for lang større funktionalitet, var som regel de
personer som ingen problem havde med at finde ud af den slags.

Sådan er det nok ikke alle steder, men mon ikke det ofte overdrives,
hvor kostbart det er at skifte til et andet produkt frem for en ny
version af samme produkt. Som Erik også skriver.

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 16:54

Thomas von Hassel skrev:

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...

Jvf
http://www.computerworld.dk/art/53786/openoffice-kommune-forundret-over-microsoft-pres

har det kostet Lyngby-Taarbæk kommune det samme at opgradere fra Office
til OpenOffice som det kostede at skifte fra Office 2000 til Office 2003.

Mht omskolingen så: "[F]orskellene i brugergrænsefladen mellem elevernes
tidligere MS Office 2003 og det nuværende OpenOffice er så små, at de
fleste almindelige brugere har svært ved at skelne mellem produkterne."

Jeg tror derfor ikke det var så slemt

Havde det nu været Macudgaven af OpenOffice var det noget andet. Den
ser jo anderledes ud:)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 17:49

> [...]
> tidligere MS Office 2003 og det nuværende OpenOffice er så små, at de
> fleste almindelige brugere har svært ved at skelne mellem produkterne."

Så skal vi da lige have dette med:

»Lyngby-Taarbæks it-chef Jens Kjellerup forklarer, at efter Microsofts
åbne brev og i kølvandet på den efterfølgende debat, har kommunen
oplevet et stigende antal forespørgsler fra andre kommuner, der har vist
sig interesserede i OpenOffice-løsningen.

Han forklarer samtidig, at kommunen sparer op mod 800.000 kroner i
initial-omkostninger på Office-licenser, mens det har kostet kommunen
mindre end 100.000 kroner at skifte til OpenOffice i form af udrulning,
kommunikation, tilpasning og brugeruddannelse.«
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 18:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> tidligere MS Office 2003 og det nuværende OpenOffice er så små, at de
> fleste almindelige brugere har svært ved at skelne mellem produkterne."

Det ville være rart, hvis en eller anden noget højere stående inden for
Microsoft kunne give den braldrende og ualmindeligt arrogante Jesper
Hedegaard Bojsen munkurv på! - Jeg har hørt ham direkte stå og lyve i
'Kontant', hvor der blev klaget over, at MS havde et defacto monopol hos
det offentlige og, at de stavnsbandt både kommuner og virksomheder, og
at klageren (fremgik ikke hvem) påstod, at MS havde truet med en
retssag, hvis de 'brød aftalen'. Hedegaard Bojsen påstod, MS aldrig
havde indgået 'eksklusiv aftaler' trods det, at Klaus Bundgaard Poulsen
(vært dengang på Kontant) stod med flere underskrevne aftaler i hånden
både mellem kommuner og større virksomheder.

Jeg hæftede mig også ved følgende

"Det, man har gjort i Lyngby-Taarbæk Kommune, viser jo med al
tydelighed, at man har et valg," siger han og indskyder, at årsagen til
at starte debatten er, at kommunen er gået offentligt ud og har fortalt
pressen misvisende oplysninger. "Hvis jeg ikke skulle kommentere på den
slags, hvem skulle så?""

- Hvilket jo direkte er løgn qua ovenstående fra Kontant! - Og de priser
på 150kr., Hedegaard Bojsen hævder, man kan købe MSO til som dels
skoleelev, dels kommunalt ansat, passer heller ikke med de oplysninger,
der kom frem bl.a. her i TV2 Østjylland. Og det stemmer heller ikke med
de priser, jeg tidligere har fået opgivet, da jeg skulle give et tilbud
til en friskole. Priserne lå meget tæt på det, som KMD har givet som
tilbud til Lyngby-Tårbæk Kommune - altså lige i omegnen af 500kr. pr.
licens. Og hertil kom så et årligt 'opgraderingsgebyr' på knap 400kr.
pr. licens.

Desuden er Hedegaard Bojsens påstand om, at man mister både
funktionalitet og ydelse ved ikke at fortsætte med MSO og opgradere til
MSO2007 noget af det værste gang bræk, jeg længe har hørt og læst.! -
Hvorfor mon der er så mange MSO2007 til salg på div. salgsgrupper på
usenet og på div. auktionssider og annonceaviser? - Og gad også vide,
hvorfor der er så mange, der enten vil købe MSO2003 eller endda bytte
lige over med MSO2007? - Jeg har mødt meget få MSO brugere, der har
været tilfredse med MSO2007...

Jeg hæftede mig også ved, at L-T Kommune havde valgt Novell udgaven til
500kr. og ikke den almindelige til 175kr.. - Men det kan jo skyldes,
at de - som mange andre kommuner - bruger Novell Network, så det på den
måde er lettere at koble de forskellige dele sammen, hvilket jo så er
meget forståeligt. - Og hvad pokker, - de 325kr. ekstra er garanteret
ikke engang så meget, som der bliver købt kaffe og blødt brød for på en
enkelt dag på kommunens regning.

> Havde det nu været Macudgaven af OpenOffice var det noget andet. Den
> ser jo anderledes ud:)

Jae joe... Det gør den da, men jeg vil vove at påstå, at 99% af alle
kommandoer og menuer er identiske, hvis man bruger arkivliniens menuer
istedet for knapperne. - Jeg har heller ikke fundet de helt store
forskelle i genvejskommandoerne mellem Mac og Windows versionen af
OpenOffice 3.1.1. - Der er lidt mere forskel på 3.1.1 og den nye ver.
3.2, der snart kommer i final release, men det er mere pga., at ver. 3.2
er blevet udvidet temmelig meget - især i regnearket, men også en del i
tekstdelen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 00:19

> [...]
>
> Jeg tror derfor ikke det var så slemt
>
> Havde det nu været Macudgaven af OpenOffice var det noget andet. Den ser

i stand corrected :)

Jeg har bare hørt den med omskolingen så mange gange at jeg var begyndt
at tro på det .. :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-02-10 00:26

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...

Det er en engangs investering. MS skal der betales til igen og igen.

Der er INGEN tvivl om at der er penge at spare.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 00:45

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det er en engangs investering. MS skal der betales til igen og igen.
>
> Der er INGEN tvivl om at der er penge at spare.

selvfølglig er der penge at spare .. der er bare mange som tror at bare
fordi noget er gratis så er det også uden omkostninger at implementere

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-02-10 14:16

> og du glemmer bekevmt at nævne hvad det koster at omskole flere tusinde
> medarbejere, både i tid og penge ...

Det koster sikkert mindre at gå fra Office XP til Open Office, end det
gør at gå fra noget som helst til det åndsvage ribbon system i Office
2007...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH