MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Virtual XP i Win 7
Fra : Henning Laursen

Dato : 01-02-10 00:40

Hej, tak for svarene

Nu er jeg forvirret på et højere plan.
Kerim svarer at der skal installeres et antivirusprogram forudsat jeg går på
nettet fra XP.
Axel svarer nej.
Jeg kan forstå min opfattelse af virtualiseringen er forkert når jeg skrivet
at XP kører "indeni" Win7

Jeg vil installere et gratis antivirusprogram.

Mvh.
Henning

Fra : John T.

Dato : 01-02-10 16:04

Hvis Xp advarer, så skal der instaleres !!
John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-02-10 16:09

John T. skrev:

>Hvis Xp advarer, så skal der instaleres !!

næ, så skal der fjernes et flueben

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : J

Dato : 01-02-10 16:13

"John T." <nn@nn.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis Xp advarer, så skal der instaleres !!
> John

Det skal hr. John heldigvis ikke bestemme. Med eller dobbelte udråbstegn.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 19:22

Henning Laursen <henninglad@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er jeg forvirret på et højere plan.
> Kerim svarer at der skal installeres et antivirusprogram forudsat jeg går på

Det er nu rettet.

> Jeg kan forstå min opfattelse af virtualiseringen er forkert når jeg skrivet
> at XP kører "indeni" Win7

Det er korrekt, at XP ikke "kører indeni Win7".

Virtualisering med MS VPC sker i hardware - Intels CPUer siden 80386
CPUen har den egenskab. Gæste OSet i VPC har direkte adgang til chippen.

MS VPC kommer oprindelig fra et firma som hedder Connectrix, som
benyttede software virtuallisering på PPC platformen. Så kunne man køre
Windows på en Apple Macintosh. Det går dog noget langsommere med
software virtualisering.

MS fortsatte udviklingen med VPC i en kort periode, hvor MS solgte VPC
bl.a sammen med Office til Mac, men da Apple gik fra PPC platformen og
over til at benytte Intel CPUer var der ikke længere nogen mening i at
videreudvikle MS VPC til Mac.

Og Apple har selv ændret OS X så man kan vælge mellem X og Windows.

I mellemtiden videreudviklede MS så VPC til at kunne køre på - faktisk
bare starte og styres fra - Windows. Og MS VPC koster ikke ekstra.

Check Ben Armstrongs blog om MS VPC

http://blogs.msdn.com/virtual_pc_guy/

Jeg har VPC 2004 SP1 (der er mer' compatibel med ældre OSer på Intel
platformen) på en Windows XP Pro boks med muligheden for at afvikle Open
SUSE, OS/2, Novell DOS, Windows 98, Windows Me og Windows 2000.

Der er osse andre måder at virtualiser på i Windows. Check op på Windows
compatabilitet mode (WCM) - staves muligvis med "k" i den danskesprogede
udgave i hjælpen.

Det er en mulighed man kan vælge ved installation af ældre versioner af
programmer til Windows i Vista, XP (Pro?) og (tror jeg) W2K, og WCM
benytter så osse hardware virtualisering med Intel CPUer. Om den osse
findes med Win 7 ved jeg ikke. Den er muligvis der erstattet af VPC.

Jeg havde bl.a Fjernskrivebord i Netmeeting oppe og køre i Vista HP -
hvor den ikke findes - i Win NT compatability mode, så jeg kunne
fjernstyre en "hovedløs" server med W2K. Virkede fint. Nu er W2K på
serveren erstatet af XP Pro, som kommer med en "rigtige" RDC server og
benytter RDP. Så kan den osse fjernstyres fra en Mac.

Der findes i øvrigt andre, der fremstiller software til virtualisering
på Intel platformen.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 21:52

<snip>

> Og Apple har selv ændret OS X så man kan vælge mellem X og Windows.

Rettelse. Apple's løsning virker gennnem EFI, ikke (kun) OS X:

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Men firmaet Parallels - bl.a - har et virtuelliseringsprodukt til OS X
der minder om MS VPC til Windows:

http://www.parallels.com/eu/products/desktop/

<snip>

> [...]
> benytter så osse hardware virtualisering med Intel CPUer. Om den osse
> findes med Win 7 ved jeg ikke. Den er muligvis der erstattet af VPC.

Præcisering. Der er ikke helt den samme virtualisering med WCM som VPC.
Med WCM skulle det ikke være nødvendigt at installere ekstra AV.

<snip>

http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 22:13

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> Intel platformen) på en Windows XP Pro boks med muligheden for at
> afvikle Open SUSE, OS/2, Novell DOS, Windows 98, Windows Me og

Glemte at der osse er Windows 3.0, 31 og 3.11.

Et eller andet sted har jeg en Windows 2.x på 5 1/4" disketter
liggende, men kan sgu' ikke hitte den. Ærgerligt. Den ku' jeg godt
tænke mig at lægge den på.

--
2GB RAM should be enough for anyone.