MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problemer med XP Pro
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-01-10 19:18

Jeg er stødt ind i et problem, som jeg håber i kan hjælpe med.
Jeg har fået til opgave, at få liv i en harddisk (den jeg skrev om den
28/1-2010 herinde "Windows version, hvordan ses det").
Disken (160 GB 2,5" P-ATA) er installeret med Windows XP Pro.
Jeg kender ikke til administrator password eller hvilket sprog (alle
fejlmeddelelser er på engelsk) den er installeret med (ja ja, det lyder
mystisk, men jeg har ikke mulighed for få det at vide).
Det eneste jeg har fået oplyst er, at disken skulle kunne køre på en IBM
Thinkpad (meget vidt begreb).
Når disken monteres i en Thinkpad T22 og jeg forsøger at boote den op, så
kommer der en blå skærm med nogle oplysninger, som jeg umuligt kan nå at
læse (er der kun i et splitsekund) og så genstarter maskinen.
Herefter kan der vælges safe (med/uden netværk), DOS prompt eller start
normalt.
Hvis jeg vælger normalt, så genstarter den bare som før nævnt.
Vælges en af de andre muligheder, så kommer der en lang liste med filer, som
læses ind og så stopper den med en besked om, at hvis jeg ønsker at starte
op uden filen "sptd.sys" så skal jeg trykke på ESC tasten.
Uanset om jeg trykker ESC eller ej, så genstarter maskinen ligesom før.
Maskinen virker fint nok, med en anden harddisk med Windows XP Pro
installeret.
Jeg har forsøgt at køre en rep af XP'en, men kan ikke få lov uden
administrator password
Det er ret vigtigt at få installationen til at køre, da der ligger nogle
programmer, som er megadyre at få fat i på ny, samtidigt med at de stort set
er umulige at få fat på igen.
Er det mon muligt at få den installerede XP til at køre igen?
Så vidt jeg kan se/læse mig til på nettet, så har filen sptd.sys noget med
deamon tools at gøre.
Jeg har forsøgt at boote op på en boot-cd jeg har og derefter søgt i
registreringsdatabasen efter henvisninger til sptd.sys, men der kunne ikke
findes nogle henvisninger til filen.
Hvad kan man gøre, nogle gode råd?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anette

Dato : 30-01-10 19:22

> Det er ret vigtigt at få installationen til at køre, da der ligger nogle
> programmer, som er megadyre at få fat i på ny, samtidigt med at de stort
> set er umulige at få fat på igen.

Hvis du tilslutter disken en usb-craddle, kan du så ikke få så meget adgang
til programmerne, at de kan reddes?

A.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-01-10 19:25

"Anette" <anettelinnea(@)pc.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du tilslutter disken en usb-craddle, kan du så ikke få så meget
> adgang til programmerne, at de kan reddes?

Problemet er, at programmet er installeret i/under Windows XP, så hvis det
skal lægges over i en anden installation, så skal det geninstalleres.
Hvilket er meget dyrt og meget besværligt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anette

Dato : 30-01-10 19:45

> Jeg har forsøgt at køre en rep af XP'en, men kan ikke få lov uden
> administrator password

Måske du kan komme i kontakt med administrator pw via dette sted:
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

A.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-01-10 20:30

Per Beer Hansen skrev:
> Når disken monteres i en Thinkpad T22 og jeg forsøger at boote den op, så
> kommer der en blå skærm med nogle oplysninger, som jeg umuligt kan nå at læse
> (er der kun i et splitsekund) og så genstarter maskinen.
Prøv med "Tryk F8" før Windows indlæses og vælg det der svarer til
"Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl"

Kim har et billed her som du kan sammenligne med
http://kimludvigsen.dk/billeder/fejlsikret/fejlsikret-t01b.png

Der er mere info her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php

> Jeg har forsøgt at køre en rep af XP'en, men kan ikke få lov uden
> administrator password

Jeg har læst en der bruger denne når kunder ikke kan huske deres
password, det tager vist en halv time
http://ophcrack.sourceforge.net/

> Er det mon muligt at få den installerede XP til at køre igen?
Prøv at se om du kan nå at se en fejlmeddelelse når du booter som nævnt
herover, men kan du ikke nå at se den så optag med et videokamera.

http://forum.daemon-tools.cc/f26/my-system-wont-boot-after-installation-v4-problems-sptd-sys-6828/

> Jeg har forsøgt at boote op på en boot-cd jeg har og derefter søgt i
> registreringsdatabasen efter henvisninger til sptd.sys, men der kunne ikke
> findes nogle henvisninger til filen.
Prøv at se i ovenstående link til DT, men jeg tvivler dog på at det er
DT der er problemet.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-10 23:40

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har forsøgt at boote op på en boot-cd jeg har og derefter søgt i
> registreringsdatabasen efter henvisninger til sptd.sys, men der kunne ikke

Da Thinkpad er mange modeller med mange forskellige konfigurationer, er det
ikke mærkeligt med den blå skærm, da det jo nærmest skulle være et
usandsynligt held, at t22 skulle være den rigtige.
Prøv at lave en ultimate boot cd. Der ligger et program, som skulle kunne
nulstille adm. password. Inden du laver for mange eksperimenter bør du måske
lige clone en kopi af disken ud, så du kan lægge dette image tilbage, hvis
du får lavet for meget "ged" i det mens du eksperimenterer.
Der ligger også klon programmer på ultimate - plus en masse andet godt.
http://www.ubcd4win.com/

Kurt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-10 14:29

> [...]
> Jeg har forsøgt at boote op på en boot-cd jeg har og derefter søgt i
> registreringsdatabasen efter henvisninger til sptd.sys, men der kunne ikke

Først en tak til alle dem der har givet sig tid til at hjælpe.
Det har nu resulteret i, at jeg har fået nulstillet admin password.
Jeg har efterfølgende brugt kommandoen "disable sptd".
Ingen ting har dog hjulpet
Jeg har fået knipset et lidt rystet billede, af den blå skærm der kommer i
et splitsekund:
http://www.perbeer.dk/ibm.jpg
Man kan godt læse hvad der står, men jeg bliver ikke klogere af det.
Det står blandt andet at man skal køre "chkdsk /f", men attributten "/f"
findes ikke til chkdsk, der findes kun "/p" og "/r".
Jeg har så kørt chkdsk med p og r attrib og den meldte at der var blevet
rettet et par fejl, men lige meget hjalp det
Microsoft skriver også på deres hjemmeside, at man kan forsøge sig med en
lokal/reparations geninstallering af XP, men det kan jeg ikke få lov til,
kun en helt ny installation kan jeg vælge (måske det er fordi det ikke er
den samme version/sprog af XP som den der ligger på disken?).
Og til Kurt B. Andersen, det er en clone jeg har forsøgt alt dette på, så
jeg stadig har den "originale" disk liggende.

Så hvad siger de kloge hoveder herinde, er det bare no-go eller er der andre
muligheder, som jeg bare ikke har set/prøvet endnu?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-02-10 15:17

Per Beer Hansen explained :
> Jeg har fået knipset et lidt rystet billede, af den blå skærm der kommer i et
> splitsekund:
> http://www.perbeer.dk/ibm.jpg

Fejlkode 7B betyder at den ikke kan se diskcontrolleren med den/de
drivere der er indlæst. Lidt underligt når det er en ganske almindelig
PATA-disk, men T22 er jo en lidt ældre sag, så der kan jo være lidt
forskel op til en T60 hvor den pågældende diskstørrelse er ret
almindelig.

--
/klaus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-10 17:20

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> men T22 er jo en lidt ældre sag, så der kan jo være lidt forskel op til en
> T60 hvor den pågældende diskstørrelse er ret almindelig.

OK, det kunne måske så have hjulpet med en BIOS opdatering, men da maskinen
allerede har den nyeste BIOS (ver. 1.12 fra 5/2004) installeret, så kan det
heller ikke lade sig gøre.
Nå jeg må prøve senere i aften, at sætte harddisken over i en Toshiba, som
ihvertfald sagtens kan håndtere den størrelse diske.
Tak for hjælpen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-02-10 17:41

Per Beer Hansen pretended :
> [...]
> Nå jeg må prøve senere i aften, at sætte harddisken over i en Toshiba, som
> ihvertfald sagtens kan håndtere den størrelse diske.

BIOS bruges ikke når først driveren er indlæst, så det ville nok ikke
have hjulpet hvis der var en nyere version.
Hvis det har interesse, har jeg en T43 liggende du kan prøve disken i.

--
/klaus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-10 17:47

> BIOS bruges ikke når først driveren er indlæst, så det ville nok ikke have
> hjulpet hvis der var en nyere version.

Næh det kan der jo være noget om.

> Hvis det har interesse, har jeg en T43 liggende du kan prøve disken i.

Jeg prøver lige senere i aften med Toshiba'en først, det ku' jo være
Jeg skal nok komme med en tilbagemelding om det lykkedes eller ej.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-10 21:27

> [...]
> Jeg har forsøgt at boote op på en boot-cd jeg har og derefter søgt i
> registreringsdatabasen efter henvisninger til sptd.sys, men der kunne ikke

Hej igen, her er lige en lille tilbagemelding vedr. problemet.
Jeg fandt ud af, at disken var installeret på en Thinkpad T40, så sådan en
maskine blev indkøbt (fra England, da danskerne åbenbart tror de er lavet af
guld ).
Harddisken blev monteret og den bootede op med det samme, uden problemer, og
alt virker som det skal.
Så en god happy end blev det alligevel til og tak til alle dem der kom med
input

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport