/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Ingen varmt vand
Fra : Niels


Dato : 27-01-10 09:22

Vi er lige kommet hjem fra en ferie og opdager så, at det ikke er varmt vand
i hanerne mere. ( Der kommer slet ingen vand ud af hanerne )

Vi bor i egen bolig og har gasfyr.

Hvis varmtvandsbeholderen er "kollapset" , kommer der så ikke vand ud af
hanen ???

Eller måske er et rør frosset ???

mvh. Niels




 
 
Morten Strandgaard (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Morten Strandgaard


Dato : 27-01-10 09:35


"Niels" <nsn@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:4b5ff7a1$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vi er lige kommet hjem fra en ferie og opdager så, at det ikke er varmt
> vand i hanerne mere. ( Der kommer slet ingen vand ud af hanerne )
>
> Vi bor i egen bolig og har gasfyr.
>
> Hvis varmtvandsbeholderen er "kollapset" , kommer der så ikke vand ud af
> hanen ???
>
> Eller måske er et rør frosset ???
>
> mvh. Niels

Det lyder som et frosset rør, for hvis varmtvandsbeholderen er gået til vil
der komme vand ud af hanerne, om ikke andet vand fra varmeanlæget.

Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
eller se ude ved dit vandur og det er frosset.
En hårtørre kan tø det op.

God jagt
Morten


GSX 750 (27-01-2010)
Kommentar
Fra : GSX 750


Dato : 27-01-10 11:49


"Morten Strandgaard" <m.s.skatkaFJERNDETTE@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4b5ffab4$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Niels" <nsn@privat.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b5ff7a1$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Vi er lige kommet hjem fra en ferie og opdager så, at det ikke er varmt
>> vand i hanerne mere. ( Der kommer slet ingen vand ud af hanerne )
>>
>> Vi bor i egen bolig og har gasfyr.
>>
>> Hvis varmtvandsbeholderen er "kollapset" , kommer der så ikke vand ud af
>> hanen ???
>>
>> Eller måske er et rør frosset ???
>>
>> mvh. Niels
>
> Det lyder som et frosset rør, for hvis varmtvandsbeholderen er gået til
> vil der komme vand ud af hanerne, om ikke andet vand fra varmeanlæget.
>
> Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
> eller se ude ved dit vandur og det er frosset.
> En hårtørre kan tø det op.
>
> God jagt
> Morten

Hej.
En hårtørrer smelter sammen og er ikke anvendelig. Køb i stedet en billig
varmeblæser, f.eks i aldi til under 100 kroner og brug den til at smelte
rørene. Hvis det var mig ville jeg ringe til blikkenslageren, han har et
apparat han kobler på vandrørene og så tøer han dem op. Sådan en vandskade
kan være yderst alvorlig og så er det rigtig rart at have en bliktud, når
vandet lige pludselig sprøjter ud i stride strømme. Og der kommer altså
temmelig meget vand ud af sådan et vandrør, når der går hul på proppen.
Mvh
Jarl
--
Der sidster år havde en skjult vandskade og hvor der spulede ca 400
kubikmeter vand ud under grunden :) Godt forsikringen dækkede.


Holst (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 27-01-10 16:25


GSX 750 wrote:

> En hårtørrer smelter sammen og er ikke anvendelig.

Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på
første sal løbende i den ene skunk. Når der var rigtig koldt, lod vi
altid vandhanen stå og dryppe lige så stille, og derved undgik vi som
regel at rørene frøs. Men det skete dog nogle gange, at det måske er
frosset lidt for meget, så vandrørene alligevel frøs. I disse tilfælde
virkede en hårtørrer ganske udmærket - uden at den brændte sammen. Min
mor anvender sikkert samme hårtørrer den dag i dag 25 år senere.

Ivar (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-01-10 17:29

Holst skrev:

> Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på første
> sal løbende i den ene skunk.

Jeg har også haft et sådan hus. Det første år frøs et vandrør i
skunken. Jeg lettede nogle tagplader og lagde et "læs" Rockwool,
så isoleringen gik fra væggen ud over røret. Det frøs aldrig mere,
og huset blev en lille smule bedre isoleret.


Ivar Magnusson



Holst (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 27-01-10 17:42


Ivar wrote:

>> Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på første
>> sal løbende i den ene skunk.
>
> Jeg har også haft et sådan hus. Det første år frøs et vandrør i
> skunken. Jeg lettede nogle tagplader og lagde et "læs" Rockwool,
> så isoleringen gik fra væggen ud over røret. Det frøs aldrig mere,
> og huset blev en lille smule bedre isoleret.

Ja, senerehen, da jeg var blevet ældre og klogere - og mine forældre
flyttet til andet hus - har det også undret mig, at de ikke blot
isolerede bedre i skunken. I starten af 80'erne skete det nok én eller
flere gange hver vinter, at rørene frøs.

jos (27-01-2010)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 27-01-10 18:35


> Ja, senerehen, da jeg var blevet ældre og klogere - og mine forældre
> flyttet til andet hus - har det også undret mig, at de ikke blot
> isolerede bedre i skunken. I starten af 80'erne skete det nok én eller
> flere gange hver vinter, at rørene frøs.
Der er ingen grund til at undres. Det var først omkring den tid det begyndte
at kunne betale sig at ofre penge på noget så eksotisk som varmeisolering.
Der er såmænd stadig folk som ikke kan se økonomien.

finn



Ivar (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-01-10 18:47

jos skrev:

> Der er ingen grund til at undres. Det var først omkring den tid det begyndte
> at kunne betale sig at ofre penge på noget så eksotisk som varmeisolering.

Det er ikke rigtigt. Energikrisen 10 år tidligere satte gang i
en isoleringsdille.


Ivar Magnusson



Hauge (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 27-01-10 18:52

Ivar skrev:
> Det er ikke rigtigt. Energikrisen 10 år tidligere satte gang i
> en isoleringsdille.

Sjovt nok, mit hus er fra 1976 og er isoleret i loftet på første sal mod
taget med 100 mm og væggene i stueplan med 75 mm... Varmerør der ligger
i skunken, har en totaldiameter på 80 mm og det er incl. isolering.. Så
jeg ved godt hvad jeg skal igang med til sommer :(

Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide

Mvh Hauge

jos (27-01-2010)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 27-01-10 19:07

Hauge wrote:
> Ivar skrev:
>> Det er ikke rigtigt. Energikrisen 10 år tidligere satte gang i
>> en isoleringsdille.
>
> Sjovt nok, mit hus er fra 1976 og er isoleret i loftet på første sal
> mod taget med 100 mm og væggene i stueplan med 75 mm... Varmerør der
> ligger i skunken, har en totaldiameter på 80 mm og det er incl.
> isolering.. Så jeg ved godt hvad jeg skal igang med til sommer :(
>
> Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide
>
> Mvh Hauge
Nu skrev jeg ikke at der først blev isoleret på den tid.
Men det var først i 80-erne folk i almindelighed overhovedet kunne foretille
sig at EFTERisolere.

finn



Ivar (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-01-10 19:49

Hauge skrev:

> Sjovt nok, mit hus er fra 1976 og er isoleret i loftet på første sal mod
> taget med 100 mm og væggene i stueplan med 75 mm...

Det var omkring den tid kravet blev hævet fra 50 mm til 100 mm
isolering.


> Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide

Det kan kun være en overraskelse for den uopmærksomme læser.


Ivar Magnusson



Hauge (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 27-01-10 21:01

Ivar skrev:
> Det kan kun være en overraskelse for den uopmærksomme læser.

Tjaeh... Sådan er der jo så meget.. Især om uenighed..

/Hauge

GSX 750 (27-01-2010)
Kommentar
Fra : GSX 750


Dato : 27-01-10 19:41


"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen
news:4b605ab2$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> GSX 750 wrote:
>
>> En hårtørrer smelter sammen og er ikke anvendelig.
>
> Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på
> første sal løbende i den ene skunk. Når der var rigtig koldt, lod vi altid
> vandhanen stå og dryppe lige så stille, og derved undgik vi som regel at
> rørene frøs. Men det skete dog nogle gange, at det måske er frosset lidt
> for meget, så vandrørene alligevel frøs. I disse tilfælde virkede en
> hårtørrer ganske udmærket - uden at den brændte sammen. Min mor anvender
> sikkert samme hårtørrer den dag i dag 25 år senere.

Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet. Han
skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
Mvh
Jarl


Holst (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 27-01-10 20:14


GSX 750 wrote:

> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet. Han
> skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)

Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

Armand (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-10 22:11

Holst skrev:
>
> GSX 750 wrote:
>
>> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på
>> loftet. Han skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
>
> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

De produceres ikke længere efter samme 'heavy duty' -princip som
tidligere
Til gengæld koster de næste gratis!

--
Armand.

GSX 750 (28-01-2010)
Kommentar
Fra : GSX 750


Dato : 28-01-10 12:58


"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen
news:4b609090$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> GSX 750 wrote:
>
>> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet.
>> Han skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
>
> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

Hmm, det var ellers frisørkvalitet i stål til mange penge :( Mon ikke en
varmepistol var lidt bedre egnet end en hårtørrer, de fås i Harald Skrald
kvalitet og holder garanteret bedre end enhver hårtørrer..
Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i den
næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens brød.
Held og lykke med optøningerne.
Mvh
Jarl
--
GSX 750 med luftkølet motor, der ikke frostsprænger.


Anders Majland (28-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-01-10 16:00


> Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
> udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i
> den næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens
> brød.
> Held og lykke med optøningerne.

Og en helt række af andre håndværkere når man forsøger at tø et rør op med
en lighter ..

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091220/VSF/712209900


GSX 750 (28-01-2010)
Kommentar
Fra : GSX 750


Dato : 28-01-10 20:50


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4b61a65e$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
>> udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i
>> den næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens
>> brød.
>> Held og lykke med optøningerne.
>
> Og en helt række af andre håndværkere når man forsøger at tø et rør op med
> en lighter ..
>
> http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091220/VSF/712209900
Nemlig.
Af skade bliver man klog.
Held og lykke med resten af vinteren.
Mvh
Jarl


Anders Majland (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-01-10 16:28


>> Og en helt række af andre håndværkere når man forsøger at tø et rør op
>> med
>> en lighter ..
>>
>> http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091220/VSF/712209900
> Nemlig.

> Af skade bliver man klog.
> Held og lykke med resten af vinteren.

Det var nu ikke her på matriklen - men længere nede af vejen ...

Men jeg er særdeles opmærksom på temperaturen i mit fyrrum hvor der også er
vand (til brandslukning). Og ekspansionsbeholderen på loftet af det
uisolerede udhus fik jeg isoleret ordenligt for et par år siden ....

/A


thl (29-01-2010)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 29-01-10 15:50


"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i en meddelelse
news:4b61a229$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b609090$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> GSX 750 wrote:
>>
>>> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet.
>>> Han skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
>>
>> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...
>
> Hmm, det var ellers frisørkvalitet i stål til mange penge :( Mon ikke en
> varmepistol var lidt bedre egnet end en hårtørrer, de fås i Harald Skrald
> kvalitet og holder garanteret bedre end enhver hårtørrer..
> Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
> udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i
> den næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens
> brød.
> Held og lykke med optøningerne.
> Mvh
> Jarl


http://www.bolius.dk/nyheder/artikel/saadan-undgaar-du-spraengte-vand-og-varmeroer-i-kulden/


GSX 750 (31-01-2010)
Kommentar
Fra : GSX 750


Dato : 31-01-10 15:01


"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b62f5a5$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4b61a229$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4b609090$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> GSX 750 wrote:
>>>
>>>> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på
>>>> loftet. Han skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
>>>
>>> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...
>>
>> Hmm, det var ellers frisørkvalitet i stål til mange penge :( Mon ikke en
>> varmepistol var lidt bedre egnet end en hårtørrer, de fås i Harald Skrald
>> kvalitet og holder garanteret bedre end enhver hårtørrer..
>> Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
>> udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i
>> den næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens
>> brød.
>> Held og lykke med optøningerne.
>> Mvh
>> Jarl
>
>
> http://www.bolius.dk/nyheder/artikel/saadan-undgaar-du-spraengte-vand-og-varmeroer-i-kulden/

Ja så er den vist på plads :)
Mvh
Jarl
--
Der ringer til blikkenslageren hvis det skulle ske her alligevel


Armand (27-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-10 22:06

Morten Strandgaard skrev:
>

> Det lyder som et frosset rør, for hvis varmtvandsbeholderen er gået til
> vil der komme vand ud af hanerne, om ikke andet vand fra varmeanlæget.
>
> Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
> eller se ude ved dit vandur og det er frosset.
>
Allerførst skal man sikre sig at der ingen bevægelse er på vanduret -
Ingen vand i hanerne, men et ur der 'løber' tyder på en utæt
frostsprængning som man hurtigst muligt skal have fundet og gjort noget
ved =
Selvom der ikke løber vand kan en given frostsprængning risikere først
at vise sig efter optøning, så bered jer på at skulle have fat i en smed
med kort varsel efter optøning!

Kig i øvrigt i jeres husforsikring, om hvad der står skrevet om frosne
rør - Der er sikkert ikke dækning for rør-tilfrysning, men det er
almindeligt at forsikringen betaler for afværgelsen af en vandskade (á
overvåget optøning fortaget af professionelle)!?

--
Armand.

Niels (28-01-2010)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 28-01-10 13:19


>>
>
>> Det lyder som et frosset rør, for hvis varmtvandsbeholderen er gået til
>> vil der komme vand ud af hanerne, om ikke andet vand fra varmeanlæget.
>>
>> Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
>> eller se ude ved dit vandur og det er frosset.
>>
> Allerførst skal man sikre sig at der ingen bevægelse er på vanduret -
> Ingen vand i hanerne, men et ur der 'løber' tyder på en utæt
> frostsprængning som man hurtigst muligt skal have fundet og gjort noget
> ved =
> Selvom der ikke løber vand kan en given frostsprængning risikere først at
> vise sig efter optøning, så bered jer på at skulle have fat i en smed med
> kort varsel efter optøning!
>
> Kig i øvrigt i jeres husforsikring, om hvad der står skrevet om frosne
> rør - Der er sikkert ikke dækning for rør-tilfrysning, men det er
> almindeligt at forsikringen betaler for afværgelsen af en vandskade (á
> overvåget optøning fortaget af professionelle)!?
>
> --
> Armand.

Har fundet stedet hvor røret var frosset, og har optøet det med en
el-varmeovn. Det tog bare 5 minutter.

mvh. Niels



Armand (28-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-10 14:09

Niels skrev:
>>>
>
> Har fundet stedet hvor røret var frosset, og har optøet det med en
> el-varmeovn. Det tog bare 5 minutter.
>
Godtnok!

Nysgerrighed: Hvor i huset bliver det så koldt at rørene kan fryse?

--
Armand.

Peter Dalgaard (28-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 28-01-10 21:54

On Thu, 28 Jan 2010 14:09:19 +0100, Armand wrote:

> Niels skrev:
>>>>
>>>>
>> Har fundet stedet hvor røret var frosset, og har optøet det med en
>> el-varmeovn. Det tog bare 5 minutter.
>>
> Godtnok!
>
> Nysgerrighed: Hvor i huset bliver det så koldt at rørene kan fryse?

Gæt: Langs en ydermur, bag et fast skab? (been there)



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste