2 computere om 1 skærm?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-01-10 23:29

Kan man bruge sin iMac på den måde, at man kan slutte en anden computer
(en PC med Linux) til iMacens skærm, så man bruger iMac'en som skærm for
den anden maskine/begge maskiner?

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-10 23:38

Hans Houmøller skrev:
> Kan man bruge sin iMac på den måde, at man kan slutte en anden computer
> (en PC med Linux) til iMacens skærm, så man bruger iMac'en som skærm for
> den anden maskine/begge maskiner?

Hvilken Linux er det nu du kører? De fleste moderne Linux'er tilbyder
adgang via VNC eller lignende.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-01-10 01:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Hvilken Linux er det nu du kører? De fleste moderne Linux'er tilbyder
> adgang via VNC eller lignende.

Ubuntu 9.1 er min udgave.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-10 17:00

Hans Houmøller skrev:

> Ubuntu 9.1 er min udgave.

System -> Indstillinger -> Fjernskrivebord.

Sæt hak i "Tillad andre brugere at se dit skrivebord".

Start Chicken of the VNC på din Mac, Æble-O. Du skulle gerne kunne se
den i oversigten.

Jeg har kun lige prøvet til det her indlæg, men jeg har gode erfaringer
med Chicken of the VNC generelt, og det virker til at være fornuftigt
skruet sammen i Ubuntu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-10 17:18

> [...]
>
> Jeg har kun lige prøvet til det her indlæg, men jeg har gode erfaringer
> med Chicken of the VNC generelt, og det virker til at være fornuftigt

du kan istedet for CotVNC bruge den indbyggede Screen Sharing.app

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-10 17:23

Thomas von Hassel skrev:

> du kan istedet for CotVNC bruge den indbyggede Screen Sharing.app

Har du prøvet?

Herudover har jeg ingen hits på screen sharing i spotlight. Har du
eventuelt noget imod at give en bedre vejledning?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-10 18:29

> Har du prøvet?

til en anden VNC server end OS X ... ? .. ja .. bl.a. et par windows
bokse .. så længe den nogenlunde følger vnc standarden.

> Herudover har jeg ingen hits på screen sharing i spotlight. Har du
> eventuelt noget imod at give en bedre vejledning?

Den ligger i /System/Library/CoreServices/Screen Sharing.App

og nej, spotlight søger ikke der .. men du kan hiven den i docken

/thpomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-10 18:39

Hej,

> Den ligger i /System/Library/CoreServices/Screen Sharing.App
> og nej, spotlight søger ikke der .. men du kan hiven den i docken

Jeg synes det er nemmere bare at starte den fra Finder. Tryk cmd-K
(Connect to Server) og indtast:

vnc://1.2.3.4

hvor 1.2.3.4 er IP-adressen er på den server, man vil tilsluttes.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-10 18:40

Thomas von Hassel skrev:

> til en anden VNC server end OS X ... ? .. ja .. bl.a. et par windows
> bokse .. så længe den nogenlunde følger vnc standarden.

Den dukker op i FÆLLES i Finderen, men den kan ikke forbinde sig.

Det kan Chicken of the VNC.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-10 12:35

Thomas von Hassel wrote:
> du kan istedet for CotVNC bruge den indbyggede Screen Sharing.app

Eller prøve JollysFastVNC. Ka' jeg bare rigtig godt li' ;)

- Peter

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-01-10 00:31

Hans Houmøller wrote:
> Kan man bruge sin iMac på den måde, at man kan slutte en anden computer
> (en PC med Linux) til iMacens skærm, så man bruger iMac'en som skærm for
> den anden maskine/begge maskiner?

Hvis du har en 27" iMac, så ja. Ellers, nej.

- Peter

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-01-10 01:03

Peter Farsinsen skrev:
> Hvis du har en 27" iMac, så ja. Ellers, nej.
>
> - Peter

24" har jeg, så ...

Fra : René

Dato : 22-01-10 12:35

En lidt alternativt løsningsmodel, brug www.teamviewer.com eller
www.logmein.com til at fjernstyre den anden computer med, derved kan man
frit skifte mellem de 2 enten lokale eller fjerne.

begge kan laves med nemme genveje så det kun tager 1 klik at logge på
(logmein kan ihvertfald), og teamviewer kan sættes så den KUN bliver på
lokalnettet for optimal ydelse, sådan man ikke skal ud på det store internet
med maskinerne.

Det er desude crossplatform, det er ligegyldigt om den ene er pc og den
anden er mac... bare programmet findes i en version til det styresystem man
bruger

På den måde kan man også være 2 computere om en skærm.

Hilsen
René

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-10 09:27

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Kan man bruge sin iMac på den måde, at man kan slutte en anden computer
> (en PC med Linux) til iMacens skærm, så man bruger iMac'en som skærm for
> den anden maskine/begge maskiner?

Jeg har fire maskiner til samme 24" Apple Cinema skærm. Samme tastatur
og samme trackball.

<http://www.iogear.com/solutions/kvm/?view=displayDVI>

--
Per Erik Rønne