CopyDan
Fra : Dorf

Dato : 03-08-01 14:13

Daw NG

Jeg er blevet bedt af AntiCopyDan (www.anticopydan.dk) om at finde ud
af følgende :

- Antal medlemmer af linuxgrupper i Danmark.
- Gennemsnitligt antal CD'er, det kan forventes, at et sådant medlem
forbruger årligt
- Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på
deres årlige forbrug.
- Andet I tror har relevans.

MVH
/dorf

Fra : Dorf

Dato : 03-08-01 14:16

On Fri, 03 Aug 2001 15:12:38 +0200, Dorf <dorf@edb.dk> wrote:

>Daw NG
>
>Jeg er blevet bedt af AntiCopyDan (www.anticopydan.dk) Sorry
www.stopcopydan.dk Ja hvad ens hjerte er fuldt af........

MVH
/dorf

May the source be with you

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-01 15:09

Fra : Steen Suder

Dato : 03-08-01 16:21

Dorf wrote:

> [...]
> forbruger årligt
> - Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på

Jeg har som Linuxbruger den skjulte dagsorden at det ikke skal være
tilgængeligheden, der skal være til hinder for at folk kan prøve Linux.

Derfor brænder jeg en del CD'ere med diverse Linux distributioner.
Baseret på antallet af tomme kagedåser jeg har stående, vil jeg tro at
det bliver til mellem 100 og 125 årligt. Dertil kommer lidt backup; det
er ca. 25 skiver.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-08-01 16:38

"Dorf" <dorf@edb.dk> wrote in message
> - Andet I tror har relevans.

Nu er det ikke så tit det er relevant for fx. mig at få en ny linux-cd. Jeg
bruger mine CD'er til backups, og til at lave musik-CD'ere til folk der ikke
computeren til at høre musik på.
Backups er vi vel enige om er lovligt.
Musik er dels musik jeg selv laver, og gratis musik fra fx. mp3.com.

Jeg har slet ikke styr på hvor mange CD'ere det drejer sig om. Men årligt er
det i hvert fald et to-cifret antal, måske tre.

Nu tænker folk nok at mit musik ikke har så meget med open source at gøre,
men ideerne bag open source kan sagtens overføres til andre kreative ting.
De fleste af jer ved vel hvilken licens linuxbogen har? [1]
Det er ikke kun mit software der er frit. Det er mit læsestof og mit musik
også. Jeg mangler bare fri hardware, og så er jeg en meget fri mand.

[1] linuxbogen (som i øvrigt er blevet til 11 bøger) "Friheden til at skrive
bøger" findes her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/
og licensen OpenContent License (OPL) kan du læse om her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/opl.shtml

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-08-01 20:36

In article <om8lmt0greqmgvj3r4o3enhkjaijt1h410@4ax.com>, Dorf
<dorf@edb.dk> wrote:

> [...]
>
> - Antal medlemmer af linuxgrupper i Danmark.
> - Gennemsnitligt antal CD'er, det kan forventes, at et sådant medlem

Hvad med os der ikke er medlem af en LUG. Vi bruger da også CD'er til at
lave installetions-cd'er :)

> - Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på
> deres årlige forbrug.

ca 100 stk om året

> - Andet I tror har relevans.

Mit fotoalbum ligger også på CD'er

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 03-08-01 21:23

Dorf wrote:

> - Andet I tror har relevans.

Hvad men at copydan nu for alvor er på krigsstien og vil have lagt
afgifter på bla. harddiske, brændere, printere, scannere etc.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mickey

Dato : 03-08-01 21:33

"Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad men at copydan nu for alvor er på krigsstien og vil have lagt
> afgifter på bla. harddiske, brændere, printere, scannere etc.

og det er jo simpelthen sindsygt!
- tvivler på jeg nogensinde har printet noget afgiftspligtigt ud på min
printer...

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-01 21:49

Den Fri, 03 Aug 2001 22:22:52 +0200 skrev Thomas Overgaard:

>Hvad men at copydan nu for alvor er på krigsstien og vil have lagt
>afgifter på bla. harddiske, brændere, printere, scannere etc.

Hvis det ikke er gået op for jer endnu, så er de altså bare ved at
forsøge at stoppe IT-udviklingen i DK fuldstændigt, endda med hjælp fra
visse partier i folketinget.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 04-08-01 05:06

Kent Friis wrote:

> Hvis det ikke er gået op for jer endnu, så er de altså bare ved at
> forsøge at stoppe IT-udviklingen i DK fuldstændigt, endda med hjælp fra
> visse partier i folketinget.

Hvilke partier er dette? Det kunne være interessant at snakke med disse
partier for at høre hvilken argumentation de bruger. Man kunne eventuelt
sende dem en -- stadig afgiftsfri -- email.

En anden sag er at CopyDans motivation til at foreslå disse afgifter kun
er af profitmæssig karakter. Jeg tror ikke -- uanset hvad de siger -- at
der et ønske om en højere retfærdighed.

Mvh Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-01 07:26

Den Sat, 04 Aug 2001 00:06:25 -0400 skrev Martin Agersted Jarl:

>Hvilke partier er dette? Det kunne være interessant at snakke med disse
>partier for at høre hvilken argumentation de bruger. Man kunne eventuelt
>sende dem en -- stadig afgiftsfri -- email.

Efter at CopyDan er begyndt på at ville have afgift på memorykort til
digital-kameraer, er det gået op for nogle partier at den lov er lidt
for vidtrækkende, men bl.a. socialdemokratiet kan ikke se noget problem.

Og SF (mener jeg det var) vil godt være med til en undtagelse for
digitalkameraer, hvis det kan påvises at mindst 95% af de memorykort
bruges til kameraer. (Hvad så hvis det kun er 90%, så er det sg* da
stadig at rette 9 bagere for en smed).

Der står en del om det på http://www.stopcopydan.dk/

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Lars Petersen

Dato : 03-08-01 21:45

> [...]
> forbruger årligt
> - Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på

Nu er jeg ikke medlem af en LUG, men jeg bruger linux =)

I sidste måned alene brugte jeg over 100 til mig selv - og intet med
musik at gøre overhovedet.

--
-
Lars

Fra : Johan

Dato : 03-08-01 23:19

> [...]
> forbruger årligt
> - Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på

Bruger vel et sted mellem 70-100 på Backup samt et tilsvarende tal til
diverse distributioner mm. så et sted mellem 150-200 er ikke helt forkert

mvh

Johan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-01 10:53

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 04-08-01 13:01

Dorf:

> - Antal medlemmer af linuxgrupper i Danmark.

Du kan finde de danske Linux-brugergrupper på:

http://www.lug.dk/

(jeg håber at alle er med på listen)

> - Gennemsnitligt antal CD'er, det kan forventes, at et sådant medlem
> forbruger årligt

Jeg brænder omkring 25 skiver om året. Det drejer sig
hovedsageligt om sikkerhedskopier.

Jacob
--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
arbejdet selv."

Fra : Frans Jensen

Dato : 04-08-01 13:35

> [...]

>af følgende :
>
>- Antal medlemmer af linuxgrupper i Danmark.

prøv at spørge de forskellige grupper
http://www.lug.dk/

> [...]
>forbruger årligt
>- Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på

hvorfor kun lige Linux brugere, andre bruger da masser af
brænbare medier til backup o.a.

hvad med flashcard's, som AFAIK endnu hovedsagelig bliver brugt i
kameraer

hvad med harddiske?
da jeg er et høfligt menneske skal jeg undlade at skrive hvad jeg
mener om Copydan's tiltag

mon ikke det er på tide, at Copydan går lidt baglæns og måske
foreslår de danske pladeselskaber, at de holder op med at udgive
så meget usælgelig musik, for bagefter at påberåbe sig en
kompentation for et indtægtstab,
et indtægtstab som aldrig har været der, da musikken alligevel
ikke kan sælges

mon politikerne+Copydan har tænkt på, at for mange skatter

--hovsa!

øh jeg mener narturligvis kompentationer medfører en øget
græsehandel

--
Er du imod røveri ved højlys dag, så støt
underskriftsindsamlingen på:

Fra : Johan

Dato : 04-08-01 13:49

> mon politikerne+Copydan har tænkt på, at for mange skatter

Du glemmer at det groteske ved CopyDan er netop de kan sætte afgifter på
varer, uden det kommer gennem folketinget. Derfor bør politikerne istedet
sørge for at afgiftsændringer SKAL igennem folketinget, og ikke bare et par
embedsmænd i CopyDan. Det kan nævnes at CopyDan er de eneste der i Danmark
KAN ligge afgifter uden at det kommer gennem folketinget.

mvh

Johan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-08-01 23:18

Johan wrote:
> [...]
> embedsmænd i CopyDan. Det kan nævnes at CopyDan er de eneste der i Danmark
> KAN ligge afgifter uden at det kommer gennem folketinget.

Afgifter er skatter. Grundlovens § 43 siger: "Ingen skat kan pålægges,
forandres eller ophæves uden ved lov; ejheller kan noget mandskab
udskrives eller noget statslån optages uden ifølge lov."

--
Lars Kongshøj

Fra : Johan

Dato : 05-08-01 23:57

> Afgifter er skatter. Grundlovens § 43 siger: "Ingen skat kan pålægges,
> forandres eller ophæves uden ved lov; ejheller kan noget mandskab
> udskrives eller noget statslån optages uden ifølge lov."

Nej, det er netop det der ER problemet.
Læs http://www.stopcopydan.dk/index.php?valg=forum&fID=210 hvor Venstres
medieordfører underbygger min påstand... er selv politisk aktiv, så ved skam
godt hvad jeg snakker om

mvh

Johan

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-08-01 15:20

Frans Jensen <NOSPAM@jensen.subnet.dk> wrote:

>hvorfor kun lige Linux brugere, andre bruger da masser af
>brænbare medier til backup o.a.

Det gør Linux-brugere vel i samme omfang.

Men ved Linux og en del af de andre frie operativsystemer kan man
_derudover_ helt legalt downloade og brænde hele cd-images med gratis
udgaver af operativsystemet.

Når man tænker på antallet af forskellige distributioner, hyppigheden
af opdateringerne og det antal CD'er en typisk distribution
indeholder, kommer en eksperimenterende Linux-bruger nemt op i
sværvægtsklassen blandt brugere af CD'er til legale ikke-musik formål.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-08-01 17:27

Dorf (dorf@edb.dk) expressed in
<om8lmt0greqmgvj3r4o3enhkjaijt1h410@4ax.com>:

[...]

> - Gennemsnitligt antal CD'er, det kan forventes, at et sådant medlem
> forbruger årligt

Personligt har jeg brugt ~ 50 skiver på Linux dists. siden nytår.

> - Antal brugere af andre open source/fri/gratis systemer, og et bud på
> deres årlige forbrug.

Jeg har en bekendt som er meget til Free- og OpenBSD. Han brænder mindst
lige så mange skiver som jeg gør (og det er faktisk ikke det originale
OpenBSD image men det fra fsn.hu).

> - Andet I tror har relevans.

Billeder jeg har taget med mit digital kamera: ~ 75 skiver siden nytår.
Store (og grupper af) dokumenter i forbindelse med skole/arbejde: ~ 25
skiver siden nytår.
Back up: ~ 45 skiver siden nytår.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards