/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
AIS Receiver
Fra : Skipper


Dato : 10-01-10 19:11

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.

Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
danske forvande???

 
 
Ole Pagh (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 10-01-10 20:04

Skipper formulerede spørgsmålet:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i danske
> forvande???

Jeg synes det er en _rigtig_ god ting at have.

Jeg installerede en SR-161 (low cost) modtager i min og naboens båd for
ca. 2 år siden og de blev tilsluttet bådens kortplotter og vi har begge
haft stor gælde af AIS især når vi krydsede skibsruterne i Kattegat i
diset vejr og ved sejlads i Øresund.

Modtagerne blev købt på nettet i USA her:
http://www.navsoftware.com/sr161.html

og en antennesplitter, så VHF antennen i masten fungerer som både VHF
antenne og AIS modtagerantenne.
http://www.navsoftware.com/smart-radio-vfh-antenna-splitter.html

Bemærk at der kommer dansk moms + postens ekspeditionsgebyr oven i
priserne, så der er ikke sikkert at det kan betale sig at købe derovre
i dag, men for ca.3 år siden da priserne på AIS modtagere var noget
højere, kunne det godt betale sig.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Ukendt (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-01-10 00:33

Skipper wrote:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
> danske forvande???

Med udgangspunkt i det synspunkt, at bare det at have en båd ...
er luksus, kan det være svært at afgøre, hvad der så er luksus-udstyr.

Når man har anskaffet kompas, kikkert, søkort, transportør, raketter og
søkortplotter og diverse instrumenter - log, lod og vind ... hvad så?

Selvstyrer?, Internet?, TV?, Radar?, Touchscreen?, El-spil?,
Varmtvandsbeholder?, "Centralvarme"?, Mikrobølgeovn?, Emhætte? ...
o.m.a.
Hvornår er det luksus og hvornår er det ... tja ..."ikke-luksus"...
?

Personligt har jeg for nogle år siden investeret i en RS161 fra Milltech
Marine:
http://www.milltechmarine.com/AIS-Receivers_c_13.html

Prisen derfra er i dag er $ 189 ... ca. DKK 1000 ... Dertil kommer fragt
og evt. moms ...
Der er siden kommet mere avanceret udstyr ... som jeg ikke har erfaring
med ...

Når min kone spørger, tilhører AIS-modtageren gruppen af det
ekstraudstyr, der har betegnelsen: Sikkerhedsudstyr ... og det er jo
ikke luksus!

Spøg til side: Jeg sejler oftest i Sundet, indre danske farvande og i
skærgården og ikke sjældent natsejlads, men sjældent i tåge og ofte
single ... og jeg synes det er en god investering ... og samtidigt sjovt
og spændende ... Man kan på sin plotter eller PC tydeligt se de større
skibe, deres fart, kurs, navn, MMSI nummer mmm. i kortet. Og det er i
mange situationer nyttig information. Installationen er enkel - med en
splitter kan man bruge sin eksisterende VHF-antenne og så et kabel til
PC'en (USB) eller plotteren.

Jeg har en lille kortplotter - Standard Horizon 180i og en bærbar PC -
og på begge kan man tydeligt se og følge de skibe, som sender
AIS-meddelelser.

Dog skal man være opmærksom på at de mange fiskekuttere vi møder i disse
farvande ikke behøver/ikke har en AIS-transponder. Så der er stadig
behov for at holde øje med andre fartøjer "ude i virkeligheden" ...

Jeg har ikke radar om bord ... har læst lidt brochurer om den nye "broad
band radar teknologi", som lyder meget spændende, men prisen er også en
ganske anden ... Så indtil videre stiller jeg mig godt tilfreds med min
AIS-modtager.

--
mvh
Flemming Torp



Bitnissen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Bitnissen


Dato : 11-01-10 07:55

Hej

Jeg bruger også SR-161 sammen med min Garmin 292 kortplotter

Til orientering har den danske forhandler SR-161 på tilbud i
øjeblikket til 1200,- se evt.
http://www.scansurvey.eu/group.asp?group=85

Hvis det skal være low-cost er der også NASA's AIS engine som kan fåes
på ebay.co.uk til ca. £120 + porto

Jeg valgte SR-161, fordi det var muligt at ændre baud-raten på den -
det kan man ikke på Nasas kærer fast 38.400 baud (nmea2000)

/Jimmi


On Mon, 11 Jan 2010 00:33:13 +0100, "Flemming Torp"
<fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

>Skipper wrote:
>> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>>
>> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
>> danske forvande???
>
>Med udgangspunkt i det synspunkt, at bare det at have en båd ...
>er luksus, kan det være svært at afgøre, hvad der så er luksus-udstyr.
>
>Når man har anskaffet kompas, kikkert, søkort, transportør, raketter og
>søkortplotter og diverse instrumenter - log, lod og vind ... hvad så?
>
>Selvstyrer?, Internet?, TV?, Radar?, Touchscreen?, El-spil?,
>Varmtvandsbeholder?, "Centralvarme"?, Mikrobølgeovn?, Emhætte? ...
>o.m.a.
>Hvornår er det luksus og hvornår er det ... tja ..."ikke-luksus"...
>?
>
>Personligt har jeg for nogle år siden investeret i en RS161 fra Milltech
>Marine:
>http://www.milltechmarine.com/AIS-Receivers_c_13.html
>
>Prisen derfra er i dag er $ 189 ... ca. DKK 1000 ... Dertil kommer fragt
>og evt. moms ...
>Der er siden kommet mere avanceret udstyr ... som jeg ikke har erfaring
>med ...
>
>Når min kone spørger, tilhører AIS-modtageren gruppen af det
>ekstraudstyr, der har betegnelsen: Sikkerhedsudstyr ... og det er jo
>ikke luksus!
>
>Spøg til side: Jeg sejler oftest i Sundet, indre danske farvande og i
>skærgården og ikke sjældent natsejlads, men sjældent i tåge og ofte
>single ... og jeg synes det er en god investering ... og samtidigt sjovt
>og spændende ... Man kan på sin plotter eller PC tydeligt se de større
>skibe, deres fart, kurs, navn, MMSI nummer mmm. i kortet. Og det er i
>mange situationer nyttig information. Installationen er enkel - med en
>splitter kan man bruge sin eksisterende VHF-antenne og så et kabel til
>PC'en (USB) eller plotteren.
>
>Jeg har en lille kortplotter - Standard Horizon 180i og en bærbar PC -
>og på begge kan man tydeligt se og følge de skibe, som sender
>AIS-meddelelser.
>
>Dog skal man være opmærksom på at de mange fiskekuttere vi møder i disse
>farvande ikke behøver/ikke har en AIS-transponder. Så der er stadig
>behov for at holde øje med andre fartøjer "ude i virkeligheden" ...
>
>Jeg har ikke radar om bord ... har læst lidt brochurer om den nye "broad
>band radar teknologi", som lyder meget spændende, men prisen er også en
>ganske anden ... Så indtil videre stiller jeg mig godt tilfreds med min
>AIS-modtager.

Per Nordahl (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 11-01-10 08:36


"Bitnissen" <bitnissen#SPAMMER FORMAT YOUR HARDDISK#@hotmail.com>
skrev i en meddelelse
news:1ailk59bnd2fuctsrpbdgkiqkoidvjvje4@4ax.com...
> Hej
>
> Jeg bruger også SR-161 sammen med min Garmin 292 kortplotter
>
> Til orientering har den danske forhandler SR-161 på tilbud i
> øjeblikket til 1200,- se evt.
> http://www.scansurvey.eu/group.asp?group=85
>
> Hvis det skal være low-cost er der også NASA's AIS engine som kan
> fåes
> på ebay.co.uk til ca. £120 + porto
>
> Jeg valgte SR-161, fordi det var muligt at ændre baud-raten på den -
> det kan man ikke på Nasas kærer fast 38.400 baud (nmea2000)
>
> /Jimmi
>
>
Ikke jeg ved så meget om AIS.
Men står man alligevel for anskaffelse / udskiftning af VHF radio.
Er fx.s denne ikke en god ide
http://www.furuno.dk/uploads/tx_vtfuruno/RO_4800_Danish_240209.pdf ?

Så er noget af det jo samlet i et.

Mvh. "Thulfen"




Bitnissen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Bitnissen


Dato : 11-01-10 09:26

Hej Per

Hvis jeg skulle ud og have ny VHF ville jeg også gå efter en med
indbygget AIS, så sparer man også en ekstra antenne eller antenne
splitter.

/Jimmi

On Mon, 11 Jan 2010 08:36:29 +0100, "Per Nordahl"
<info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote:

>
>"Bitnissen" <bitnissen#SPAMMER FORMAT YOUR HARDDISK#@hotmail.com>
>skrev i en meddelelse
>news:1ailk59bnd2fuctsrpbdgkiqkoidvjvje4@4ax.com...
>> Hej
>>
>> Jeg bruger også SR-161 sammen med min Garmin 292 kortplotter
>>
>> Til orientering har den danske forhandler SR-161 på tilbud i
>> øjeblikket til 1200,- se evt.
>> http://www.scansurvey.eu/group.asp?group=85
>>
>> Hvis det skal være low-cost er der også NASA's AIS engine som kan
>> fåes
>> på ebay.co.uk til ca. £120 + porto
>>
>> Jeg valgte SR-161, fordi det var muligt at ændre baud-raten på den -
>> det kan man ikke på Nasas kærer fast 38.400 baud (nmea2000)
>>
>> /Jimmi
>>
>>
>Ikke jeg ved så meget om AIS.
>Men står man alligevel for anskaffelse / udskiftning af VHF radio.
>Er fx.s denne ikke en god ide
>http://www.furuno.dk/uploads/tx_vtfuruno/RO_4800_Danish_240209.pdf ?
>
>Så er noget af det jo samlet i et.
>
>Mvh. "Thulfen"
>
>

Per Nordahl (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 11-01-10 10:56


"Bitnissen" <bitnissen#SPAMMER FORMAT YOUR HARDDISK#@hotmail.com>
skrev i en meddelelse
news:uqnlk5t9g7gjgi5av8nsieaen0gjg4n4v7@4ax.com...
> Hej Per
>
> Hvis jeg skulle ud og have ny VHF ville jeg også gå efter en med
> indbygget AIS, så sparer man også en ekstra antenne eller antenne
> splitter.
>
> /Jimmi
>


Som flere skriver "Hører under katogien, sikkerhedsudstyr" så glider
det nemmere igennem.
Nåede bare at få modellen - lige før, Så den er jo ny, og skal ikke
allerede udskiftes

"Thulfen"



Steffen Skov (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 11-01-10 20:55

O-høj
Som Flemming og andre i gruppen skriver, er det ikke luksus med en
AIS-modtager (sikkerhedsudstyr!). I sommer monterede jeg en ny VHF med AIS
modtager indbygget. Den er koblet til en Garmin kortplotter der kun bliver
brugt til at vise AIS. Under sommersejladsen (alene) gennem Øresund,
Vestlige Østersø og Jyllands østkyst, var det faktisk lidt rart lige at
kunne kaste et blik på skærmen og se den store trafik. Men man skal være
opmærksom på at det kun er skibe over 300 BRT, der skal udsende signalet, så
det er absolut ikke en erstatning for behørigt udkik. Her er et billede af
min installation: http://www.steffenskov.dk/23590389?i=29958874
Antennen til radioen sidder i toppen af masten, så den rækker rimeligt
langt, og alt indenfor 5 sm. kan jeg se, hvilket er fint for mig.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4b4a63bc$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Skipper wrote:
>> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>>
>> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
>> danske forvande???
>
> Med udgangspunkt i det synspunkt, at bare det at have en båd ...
> er luksus, kan det være svært at afgøre, hvad der så er luksus-udstyr.
>
> Når man har anskaffet kompas, kikkert, søkort, transportør, raketter og
> søkortplotter og diverse instrumenter - log, lod og vind ... hvad så?
>
> Selvstyrer?, Internet?, TV?, Radar?, Touchscreen?, El-spil?,
> Varmtvandsbeholder?, "Centralvarme"?, Mikrobølgeovn?, Emhætte? ... o.m.a.
> Hvornår er det luksus og hvornår er det ... tja ..."ikke-luksus"... ?
>
> Personligt har jeg for nogle år siden investeret i en RS161 fra Milltech
> Marine:
> http://www.milltechmarine.com/AIS-Receivers_c_13.html
>
> Prisen derfra er i dag er $ 189 ... ca. DKK 1000 ... Dertil kommer fragt
> og evt. moms ...
> Der er siden kommet mere avanceret udstyr ... som jeg ikke har erfaring
> med ...
>
> Når min kone spørger, tilhører AIS-modtageren gruppen af det ekstraudstyr,
> der har betegnelsen: Sikkerhedsudstyr ... og det er jo ikke luksus!
>
> Spøg til side: Jeg sejler oftest i Sundet, indre danske farvande og i
> skærgården og ikke sjældent natsejlads, men sjældent i tåge og ofte single
> ... og jeg synes det er en god investering ... og samtidigt sjovt og
> spændende ... Man kan på sin plotter eller PC tydeligt se de større skibe,
> deres fart, kurs, navn, MMSI nummer mmm. i kortet. Og det er i mange
> situationer nyttig information. Installationen er enkel - med en splitter
> kan man bruge sin eksisterende VHF-antenne og så et kabel til PC'en (USB)
> eller plotteren.
>
> Jeg har en lille kortplotter - Standard Horizon 180i og en bærbar PC - og
> på begge kan man tydeligt se og følge de skibe, som sender
> AIS-meddelelser.
>
> Dog skal man være opmærksom på at de mange fiskekuttere vi møder i disse
> farvande ikke behøver/ikke har en AIS-transponder. Så der er stadig behov
> for at holde øje med andre fartøjer "ude i virkeligheden" ...
>
> Jeg har ikke radar om bord ... har læst lidt brochurer om den nye "broad
> band radar teknologi", som lyder meget spændende, men prisen er også en
> ganske anden ... Så indtil videre stiller jeg mig godt tilfreds med min
> AIS-modtager.
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>



Allan Nielsen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Allan Nielsen


Dato : 11-01-10 05:58

VHF radioen 4800 er det bedste udstyr jeg har købt i lang tid.

Jeg testede den i efteråret på en tur via Storebælt om natten,
Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.

Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er
ret tæt på en storskibsrute.

http://dl.dropbox.com/u/2022882/IMAG0078.jpg

Vi kaldte efterhånden natsejlads "at passe "TVSpillet" - det at kunne
se trafikken på lang afstand er en stor tryghed. Ved indsejlingen i
Kiel kunne vi se næsten til enden af kanalen - rækkevidde nok 40-50 SM
(min antenne er i toppen af en ca 20m høj mast)

Det er lidt underligt at vige for et skib man ikke engang kan se - men
en anelse kursændring på lang afstand gør jo at man lige ryger bagom
f.eks. - meget behageligere.

Desuden fandt jeg ud af at min radar var en anelse drejet - prikkerne
var ikke helt overet før vi fik justeret

Mvh,
Allan
S/Y A-head


Ukendt (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-01-10 17:40

Allan Nielsen wrote:
> VHF radioen 4800 er det bedste udstyr jeg har købt i lang tid.
>
> Jeg testede den i efteråret på en tur via Storebælt om natten,
> Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.
>
> Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er
> ret tæt på en storskibsrute.
>
> http://dl.dropbox.com/u/2022882/IMAG0078.jpg
>
SNIP

Her er et link til en sejler, der også har anvendt denne VHF og som
giver en ganske detaljeret og samtidig overskuelig fremstilling af sin
"elektroniske løsning" - inkl. de økonomiske konsekvenser:
http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/~/media/Baseline_site/det%20levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/DLSK_on_TouchScreen.ashx

--
mvh
Flemming Torp


Ole Kristensen (31-01-2010)
Kommentar
Fra : Ole Kristensen


Dato : 31-01-10 17:33
Steffen Skov (31-01-2010)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 31-01-10 20:27

Hejsa og til lykke med din opgradering
Steffen

"Ole Kristensen" <box5280@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b65b08a$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Live AIS
>
> http://www.marinetraffic.com/ais/
>
>
>
>
>
>



Skipper (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Skipper


Dato : 12-01-10 16:30

Skipper skrev:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
> danske forvande???
Tak for gode kommentarer

Mads Bo Falk (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 15-01-10 10:23

Jeg vil melde mig i koret af lovprisninger over denne teknologi. På min
single-sejlads til Shetlandsøerne i sommer var min AIS-modtager nærmest
uundværlig. Det er gevaldigt meget nemmere at sejle natsejlads, når man med
et blik på skærmen kan afgøre et "par lanterners" kurs, fart og afstand.
Uden AIS sidder man jo nærmest ustandseligt ude i kulden med sit
pejlekompas, og er er der megen trafik kan det nemt blive svært at holde
styr på lanternerne derude.

Jeg købte en AIS modtager med egen skærm fra NASA Marine til kr. 1900
(omregnet, incl. fragt) fra England. I Danmark kostede den på det tidspunkt
(ca. et år siden) omkring kr. 4000. Har du en plotter er det selvfølgelig
smart at koble AIS-modtageren til den, men jeg kan nu godt lide at have
tingene adskilt.


--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"



"Skipper" <dolan@dolan.dk> skrev i en meddelelse
news:4b4c9581$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Skipper skrev:
>> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>>
>> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
>> danske forvande???
> Tak for gode kommentarer



blueocean (18-01-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 18-01-10 14:24

On 17 Jan., 17:39, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Allan Nielsen wrote:
> > VHF radioen 4800 er det bedste udstyr jeg har købt i lang tid.
>
> > Jeg testede den i efteråret på en tur via Storebælt om natten,
> > Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.
>
> > Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er
> > ret tæt på en storskibsrute.
>
> >http://dl.dropbox.com/u/2022882/IMAG0078.jpg
>
> SNIP
>
> Her er et link til en sejler, der også har anvendt denne VHF og som
> giver en ganske detaljeret og samtidig overskuelig fremstilling af sin
> "elektroniske løsning" - inkl. de økonomiske konsekvenser:http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp

Det er da genialt det han har lavet, og ikke på nogen måde
uoverskuligt, så hatten af for dette.


Gert

Steffen Skov (19-01-2010)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 19-01-10 15:18

Hejsa
I sommer lavede jeg samme nummer, bare med en Garmin 520 plotter. Det virker
fint, men det er kun skibe over 300 T. der skal sende AIS-signal, så...
Se link: http://www.steffenskov.dk/23590389
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.


"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2d0869e7-f741-44da-8529-a02b3317ffa8@a15g2000yqm.googlegroups.com...
On 17 Jan., 17:39, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Allan Nielsen wrote:
> > VHF radioen 4800 er det bedste udstyr jeg har købt i lang tid.
>
> > Jeg testede den i efteråret på en tur via Storebælt om natten,
> > Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.
>
> > Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er
> > ret tæt på en storskibsrute.
>
> >http://dl.dropbox.com/u/2022882/IMAG0078.jpg
>
> SNIP
>
> Her er et link til en sejler, der også har anvendt denne VHF og som
> giver en ganske detaljeret og samtidig overskuelig fremstilling af sin
> "elektroniske løsning" - inkl. de økonomiske
> konsekvenser:http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp

Det er da genialt det han har lavet, og ikke på nogen måde
uoverskuligt, så hatten af for dette.


Gert



blueocean (01-02-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 01-02-10 04:09

On 31 Jan., 20:26, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hejsa og til lykke med din opgradering
> Steffen
>
> "Ole Kristensen" <box5...@post3.tele.dk> skrev i en meddelelsenews:4b65b08a$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
> > Live AIS
>
> >http://www.marinetraffic.com/ais/- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg har anvendt AIS i flere år, og jeg bruger en NASA modtager
tilsluttet min PC som jeg bruger som kortplotter, den viser hele tiden
hvor der skibe (når de er tændt) hvilken vej de sejler og hvor
hurtigt.
Jeg sejler pt. i DK men har sejlet en del på langfart, men jeg mener
at den er berettiget i hjemlige farvande, jeg havde en oplevelse i
sommers i øresund, jeg skulle krydse trafikruten ved skanørs rev, og
da der ikke var meget vind gik det ikke stærkt, , da min alarm på AIS
lyder, der var en mulig nkollision med et tankskib, ihvert fald
hvisjeg ikke gjorde noget, mit problem var at jeg ikke kunne starte
min motor, pga. en fejl som jeg ikke lige kunne rette, min AIS fortalt
mig Skibets navn nummer mv. kurs og fart, og hvornår de ville være ved
min position, jeg kaldte tankskibet op på VHF og forklarede dem min
situation, så selv om jeg rent faktisk skulle få flyttet rø.... et
sted hen, forstod de mit problem og spurgte om jeg kunne vende og
sejle væk fra dem, hvilket jeg kunne , så ville de ændre så meget kurs
de kunne og sænke farten tilsvarende, som sagt gjort og det at jeg
kunne med 1-1½ knob kunne flytte mig væk fra dem og de sænkede farten
og lagde kursen lidt om , gjorde faktisk at jeg kom væk fra farezonen,
MEN MEN de var yderst flinke og forstålige hvilket ikke alle er det og
ikke alle er klar til at gøre noget. Min pointer er at hvis jeg ikke
havde AIS kunne der gå kosbare minutter til spilde og en mulig farlig
situtuation opstå. AIS gjode det muligt for mig at tage kontakt til
skibet og kalde dem direkte, måske havde de også svaret selvom jeg
ikke kendte skibets navn og mmSI nr. Jeg ved det ikke, men de svarede
da promte da jeg kaldte dem.
Derfor kan jeg godt se en mening i at have en AIS modtager i vores
farvande, ikke kun pga. min oplevelse og på baggrund af at det gik så
glat som det gjorde, men jeg har siden hen haft god fornøjelse af at
kunne se hvor langt der til er stort skib og så på baggrund af det se
om jeg skulle fortage mig noget, envidere er det jo sjovt at se hvor
hurtigt de kan komme når man vedmere om dem på deres oplysninger de
udsender. MEN det fratager mig ikke for at holde behørigt
udkik.!!!!!!!!

Gert


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste