/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Batteriet
Fra : Jørgen


Dato : 05-01-10 13:12

Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
Herefter varer en opladning kun 1½ time.
Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
langvarige opladning i begyndelsen?
Jørgen



 
 
borje@hotmail.com (05-01-2010)
Kommentar
Fra : borje@hotmail.com


Dato : 05-01-10 13:56

On Tue, 5 Jan 2010 13:11:41 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:
>Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
>Herefter varer en opladning kun 1½ time.
>Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
>langvarige opladning i begyndelsen?

Der er ikke nogen tekniske forklaring. Du tränger bare at lade det op
til det er fuldt, hvis det er et Lithium-batteri.

Efter omtränt 5-7 opladninger så er der normal brugetid på et nyt
batteri (også Lithium).

Börje, fra Sverige (undskyld sprogfejle)

Anders (05-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 05-01-10 14:35


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b432ca5$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
> Herefter varer en opladning kun 1½ time.
> Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
> langvarige opladning i begyndelsen?
> Jørgen
>
>

Det er ikke noget man skal gøre, det med at lade det i 20 timer, og dog, for
nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået
beviser på endnu.

A



borje@hotmail.com (05-01-2010)
Kommentar
Fra : borje@hotmail.com


Dato : 05-01-10 16:28

On Tue, 5 Jan 2010 14:34:36 +0100, "Anders" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:
>
>"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:4b432ca5$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
>> Herefter varer en opladning kun 1½ time.
>> Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
>> langvarige opladning i begyndelsen?
>> Jørgen
>>
>>
>
>Det er ikke noget man skal gøre, det med at lade det i 20 timer, og dog, for
>nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået
>beviser på endnu.

Det var så tidligere med gamle batterier, ikke med lithium.
Lithium-batterier har bygget in moderne intelligent elektronik, der
regulerer opladning.

Börje, fra Sverige (undskyld sprogfejle)

Bertel Lund Hansen (05-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-01-10 18:07

Anders skrev:

> Det er ikke noget man skal gøre, det med at lade det i 20 timer, og dog, for
> nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået
> beviser på endnu.

Min K700 virker endnu uden batteriproblemer. Den må være nogle år
efterhånden. Den fik højst 8 timer fra ny af. Jeg har aldrig
givet et nyt batteri mere end det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen (06-01-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 06-01-10 22:10

Tak for svarene
Det jeg mente var:
Hvad sker der med et batteri, der får sine 20 timer ved første opladning som
producenten foreslår? En fysisk eller kemisk forklaring. Og hvad går
batteriet glip af, hvis det kun får 1½ time første gang?
Det er måske kun de ældre batterityper, der er tale om?
Er der mon nogen fabrikant, der har givet en forklaring herpå, udover, at
batteriet har godt af det?
Jørgen


********************************



"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b432ca5$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
> Herefter varer en opladning kun 1½ time.
> Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
> langvarige opladning i begyndelsen?
> Jørgen
>
>



Bertel Lund Hansen (06-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-01-10 23:40

Jørgen skrev:

> Hvad sker der med et batteri, der får sine 20 timer ved første opladning som
> producenten foreslår? En fysisk eller kemisk forklaring. Og hvad går
> batteriet glip af, hvis det kun får 1½ time første gang?

Nu bliver jeg lidt generel, men det er ikke helt forkert.

Et batteri har en fuld tilstand og en tom tilstand. Spændet
mellem dem afgør hvor længe det kan levere strøm. Hvis man i lang
tid kun lader batteriet halvt op, risikerer man at den tilstand
bliver låst fast som den maksimale ladetilstand. Tilsvarende hvis
man aldrig tømmer batteriet helt, vil en kvartfuld tilstand blive
låst fast som laveste opladning. Begge dele reducerer batteriets
effektive brugstid.

Gamle batterier (Nikkel-Cadmium) var meget kritiske på det punkt.
Nikkel-Metalhydrid er bedre, men de kan også ødelægges. En fyr
skrev at hans batteri til hans nye bærbare kun havde virket i 6
måneder - men han havde haft computeren sat til strømmen hele
tiden med ganske få pauser, og det var aldrig blever afladet.

Om sådan et batteri kan genoprettes ved en særlig behandling, ved
jeg ikke.

Nikkel-Metalhydrid-batterier skal køres i bund en gang om
måneden. Så virker de bedst. Det råd fik jeg af min datter, og
det har jeg brugt til min bærbare og mine mobiler. De er alle
flere år gamle, og batterierne virker som da de var nye.

Om Lithiumionbatterier har det anderledes, vil jeg ikke kloge i.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 07-01-10 11:52


>
> Nu bliver jeg lidt generel, men det er ikke helt forkert.
>
> Et batteri har en fuld tilstand og en tom tilstand. Spændet
> mellem dem afgør hvor længe det kan levere strøm. Hvis man i lang
> tid kun lader batteriet halvt op, risikerer man at den tilstand
> bliver låst fast som den maksimale ladetilstand. Tilsvarende hvis
> man aldrig tømmer batteriet helt, vil en kvartfuld tilstand blive
> låst fast som laveste opladning. Begge dele reducerer batteriets
> effektive brugstid.
>
> Gamle batterier (Nikkel-Cadmium) var meget kritiske på det punkt.
> Nikkel-Metalhydrid er bedre, men de kan også ødelægges. En fyr
> skrev at hans batteri til hans nye bærbare kun havde virket i 6
> måneder - men han havde haft computeren sat til strømmen hele
> tiden med ganske få pauser, og det var aldrig blever afladet.
>
> Om sådan et batteri kan genoprettes ved en særlig behandling, ved
> jeg ikke.
>
> Nikkel-Metalhydrid-batterier skal køres i bund en gang om
> måneden. Så virker de bedst. Det råd fik jeg af min datter, og
> det har jeg brugt til min bærbare og mine mobiler. De er alle
> flere år gamle, og batterierne virker som da de var nye.
>
> Om Lithiumionbatterier har det anderledes, vil jeg ikke kloge i.
>
> --
> Bertel


Da jeg fik mit svendebrev som elektriker (i 1957) troede jeg, at jeg vidste,
hvad et relæ var. Mange, mange år senere fik jeg en stilling i et firma,
hvor jeg skulle sælge deres program af relæer. Der lærte jeg, hvor
mangesidet dette emne kan være, og hvor megen specialviden, der kræves. Det
er som en bil. Ja, hvilken bil? Hvilen farve, Fiat 500, Renault, Mercedes,
Scania Vabis eller Volvos turistbus. En bil er ikke bare en bil. Et relæ er
ikke bare et relæ. Sådan har jeg betragtet batterier. Der er de gamle
brunsten (til lommelygter) og så er der de genopladelige., der gerne skal
have en afladekurve så vandret som muligt, inden den bukker nedad.

Du taler om NiCd. Ja det har jeg da godt hørt om. Du nævner
Nikkel/Metalhybrid. Det har jeg vist også hørt om. Det, jeg spørger om her,
viser sig at være et Li-Polymer. Naturligvis er der også her forskelle. Det
er jo derfor, de laver dem om hele tiden.

Det var bare min naturlige nysgerrighed, der sendte mig i blækhuset. Andre
svarere har fortalt mig, at Lithium er helt ligeglad med sjatladning.
Batteriet/Telefonen er 1½ år gammel, og nu er batteriet kaput. Det sker jo
også med bilers akkumulatorer. Nogle holder i 6 mdr og andre holder i 5 år.

Nu har jeg vist fået styret min spørgelyst.
Jørgen




Anders (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 07-01-10 11:24


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b44fc52$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for svarene
> Det jeg mente var:
> Hvad sker der med et batteri, der får sine 20 timer ved første opladning
> som producenten foreslår? En fysisk eller kemisk forklaring. Og hvad går
> batteriet glip af, hvis det kun får 1½ time første gang?
> Det er måske kun de ældre batterityper, der er tale om?
> Er der mon nogen fabrikant, der har givet en forklaring herpå, udover, at
> batteriet har godt af det?
> Jørgen
>
>
> ********************************
>
>
>
> "Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4b432ca5$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
>> Herefter varer en opladning kun 1½ time.
>> Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
>> langvarige opladning i begyndelsen?
>> Jørgen
>>
>>
>
>

Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

A



Bertel Lund Hansen (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-10 13:00

Anders skrev:

> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
> op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

Stopper *batteriet* selv? Jeg troede at det var et spørgsmål om
opladeren.

Jeg købte nogle batteridrevne julegaver til mine to dattersønner.
Ved den ene fulgte der en folder med hvor der stod at man ikke
måtte oplade batteriet mere end 3 timer, og man måtte ikke oplade
uden at der var opsyn.

Jeg skal have spurgt i butikken, men jeg spekulerer på om det er
en amerikaneradvarsel eller der virkelig kan være et problem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 07-01-10 13:13


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:i2jbk5l18rheisgk695fb7puk0ior3bvau@news.stofanet.dk...
> Anders skrev:
>
>> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade
>> i
>> op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....
>
> Stopper *batteriet* selv? Jeg troede at det var et spørgsmål om
> opladeren.
>
> Jeg købte nogle batteridrevne julegaver til mine to dattersønner.
> Ved den ene fulgte der en folder med hvor der stod at man ikke
> måtte oplade batteriet mere end 3 timer, og man måtte ikke oplade
> uden at der var opsyn.
>
> Jeg skal have spurgt i butikken, men jeg spekulerer på om det er
> en amerikaneradvarsel eller der virkelig kan være et problem.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Når batteriet er opladet så stopper ladningen, men der sker intet ved at
lade laderen sidde tilsluttet til mobilen.

Det er sikkert ikke noget du har lagt mærke til, men du bruger jo også en
gammel ''svend'' efterhånden (K700).

A



Bertel Lund Hansen (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-10 15:36

Anders skrev:

> Når batteriet er opladet så stopper ladningen,

Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
er 'intelligent'.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 07-01-10 15:53


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:18sbk5tagjhc7mld1cq1jcsqhohh8805ao@news.stofanet.dk...
> Anders skrev:
>
>> Når batteriet er opladet så stopper ladningen,
>
> Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
> er 'intelligent'.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Nok snarer mobilen...

A



Bertel Lund Hansen (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-10 16:17

Anders skrev:

> > Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
> > er 'intelligent'.

> Nok snarer mobilen...

Nu er du i modstrid med dig selv. Du skrev tidligere:

>   Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
>   op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

Der står intet om opladeren.

Hvis opladeren er intelligent, kan man tage et batteri fra
stenalderen og lade op uden problemer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 07-01-10 16:21


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:1kubk59i6a9iai4pa7tp9etmqvd0r231lg@news.stofanet.dk...
> Anders skrev:
>
>> > Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
>> > er 'intelligent'.
>
>> Nok snarer mobilen...
>
> Nu er du i modstrid med dig selv. Du skrev tidligere:
>
>> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade
>> i
>> op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....
>
> Der står intet om opladeren.
>
> Hvis opladeren er intelligent, kan man tage et batteri fra
> stenalderen og lade op uden problemer.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hvad tror du ellers ordet ''de'' dækker over, kunne måske være en mobil
telefon....

A



Bertel Lund Hansen (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-10 16:28

Anders skrev:

> >> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade
> >> i op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

> Hvad tror du ellers ordet ''de'' dækker over,

Både "dem" og "de" refererer rent sprogligt kun til "batterier".

> kunne måske være en mobil telefon....

Det er muligt du tænkte sådan, men det er ikke det der står.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 07-01-10 16:29


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:j8vbk5150o4tiqgrjuhjsg4kud3up2d442@news.stofanet.dk...
> Anders skrev:
>
>> >> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem
>> >> lade
>> >> i op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....
>
>> Hvad tror du ellers ordet ''de'' dækker over,
>
> Både "dem" og "de" refererer rent sprogligt kun til "batterier".
>
>> kunne måske være en mobil telefon....
>
> Det er muligt du tænkte sådan, men det er ikke det der står.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

sludder....

A



Hauge (07-01-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 07-01-10 16:39

Anders skrev:
> sludder....

Så er du *igen* i modvind, fordi du ikke forstår dansk.

/Hauge

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste