Jeg græder mine salte tårer...
Fra : Anders Spliid Hansen

Dato : 03-08-01 12:13

Jeg har købt et EPoX 8K7A+ bundkort, en AMD TB1333/266 AXIA samt en
Coppershim DTS-400.

Kort efter montering af CPU + shim + køler (CoolerMaster) sagde det
"knæk"... Jeg fik køleren taget af, og kunne se at 2 små kredsløb på
chippen (bl.a. det til venstre for L4 broerne) var skubbet skæve.
Desuden havde keramikken en fin revne. DØD CPU!

Ved nærmere eftersyn viste det sig at shimmen var skæv, set fra siden.
Det var heller ikke, som man mest hører om, kernen der var knækket.
Min hypotese er at uden denne shim var det ikke sket. Dels har den
skubbet til de 2 små kredsløb, samt, da den er skæv, trykket
keramikken i stykker. Uden shim er der overhovedet ikke kontakt til
andet end kernen.

Forretningen (shg.dk) fralægger sig ansvaret, og siger:

"Det kan ikke lade sig gøre at ødelægge en cpu med en Coppershim hvis
man vender den rigtigt"

Men jeg har ikke vendt den forkert, og jeg har ikke brugt vold.
Desuden er det den 6. AMD socket A processor jeg monterer. Så jeg er
ikke "newbie".

Hvad skal jeg gøre? Jeg mener udelukkende fejlen kan henføres til en
defekt shim.

en trist
Anders Spliid Hansen

Fra : Larsen

Dato : 03-08-01 12:32

Hvis den er skæv, må du vel sende den
ind til dem så de kan se den er defekt.

Sørg for selv at få den målt, og have et bevis på
den er skæv.

Hvis den er skæv, kan de vel ikke løbe fra det ?.

Mvh.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-08-01 14:51

Spørg evt. i dk.videnskab.jura det plejer at være flinke til at hjælpe med
hvad man har krav på !

Jakob

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-08-01 16:38

Jeg tror bestemt ikke du har "krav" på noget som helst. Producenterne
skriver oftest, at montering er på eget ansvar. Jeg har set et lign.
tilfælde på nettet, hvor der ikke var noget at gøre. Personligt fatter jeg
ikke at man gider bruge de shims.

Fra : Anders Spliid Hansen

Dato : 03-08-01 17:21

On Fri, 3 Aug 2001 17:37:36 +0200, "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk>
wrote:

> [...]
>skriver oftest, at montering er på eget ansvar. Jeg har set et lign.
>tilfælde på nettet, hvor der ikke var noget at gøre. Personligt fatter jeg

Jeg ved godt det sker på eget ansvar, og havde på forhånd egentlig
også opgivet at få noget ud af det. Det irriterer mig bare at jeg
købte en shim for være på "den sikre side", og så går det galt (jeg
har før installeret 6 Duron's + et utal af ældre processorer).

Dyre lærepenge. Shims er ikke en meter værd!

Venlig hilsen Anders

Fra : Hurricane

Dato : 03-08-01 18:05

> [...]
> skriver oftest, at montering er på eget ansvar. Jeg har set et lign.
> tilfælde på nettet, hvor der ikke var noget at gøre. Personligt fatter jeg

Prøv lige dk.videnskab.jura, inden du græder for meget... måske er det
dækket ind under produktansvarsloven? Jeg er lidt i tvivl... det er
efterhånden over 3 måneder siden, at jeg sidst har haft ervhervsret...

mvh

Hurricane
Hurricane@anarki.dk
ICQ UIN: 20288337

Philosophy is questions that may never be answered.
Religion is answers that may never be questioned.

Fra : jensen

Dato : 03-08-01 22:01

jo de er lavet som lort ,har fået min fra det pis firma til Studiedata og
den passer heller ikke 100%

jensen
ps den giver ikke noget bare en gang slags pis

Fra : /root[beer]

Dato : 04-08-01 03:06

"jensen" <rail@pc.dk> wrote in message

> jensen
> ps den giver ikke noget bare en gang slags pis

Hvad er det den ikke giver... julegaver?? Den skal ikke give noget ud over
at sørge for at du ikke knuser din core.

/root[beer]

Fra : Anders Spliid Hansen

Dato : 04-08-01 07:10

On Sat, 4 Aug 2001 04:06:18 +0200, "/root[beer]" <kpb@pc.dk> wrote:

>Hvad er det den ikke giver... julegaver?? Den skal ikke give noget ud over
>at sørge for at du ikke knuser din core.

Og i mit tilfælde er det IKKE kernen der er knækket, men keramikken.
Uden shimmen kunne det ikke være sket.

Venlig hilsen
Anders Spliid Hansen

Fra : /root[beer]

Dato : 04-08-01 08:34

> Og i mit tilfælde er det IKKE kernen der er knækket, men keramikken.
> Uden shimmen kunne det ikke være sket.
>
> Venlig hilsen
> Anders Spliid Hansen

Ja jeg ved at det er keramikken der er knækket og det er naturligvis heller
ikke meningen med en shim. Mit svar hentydede udelukkende til at folk tror
det er meningen en shim skal give en lavere temperatur. Den er udelukkende
til for at undgå at knuse coren. Jeg har selv brugt en shim sammen med en
silverado uden problemer inden jeg fik en Vapochill.

Mvh
/root[beer]

Fra : jensen

Dato : 04-08-01 10:27

"/root[beer]" <kpb@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det den ikke giver... julegaver?? Den skal ikke give noget ud over
> at sørge for at du ikke knuser din core.

flere mener at du får en laver temp.
jeg kan ikke se hvordan man skulle knække sin kernen hvis man ellers bare
passer lidt på.

jensen

Fra : Freaken

Dato : 04-08-01 09:05

Hvad med om du tilbød at shg kunne bevise at de leverede varer ikke fejlede
noget ved at montere en NY cpu og den shim du har købt så du kan se at det
kan lade sig gøre
(kan jo være at de får kolde fødder så....)

Freaken.

Fra : Jan

Dato : 04-08-01 12:27

Tåbeligt spørgsmål: Hvad er en shim ???

Fra : Freaken

Dato : 05-08-01 12:29

Nope er da ikke et tåbelig spørgsmål
En kobbershim som er nævnt her er en plade man lægger mellem cpu og køler,
for at forbedre varmeledningen mellem de to dele (resultat:lavere temp på
cpu end hvis man mont. køler direkte på cpu)

Freaken

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 05-08-01 12:41

"Freaken" <freaken@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at forbedre varmeledningen mellem de to dele (resultat:lavere temp på
> cpu end hvis man mont. køler direkte på cpu)

Jeg har svært ved at se, at det skulle betyde særlig meget på
varmeledningen. Det er jo kun processorkernen som udvikler varme, og køleren
er så tæt på den som den kan komme. En shim kan måske betyde lidt, men ikke
særlig meget. Derimod skulle den kunne beskytte processoren mod at blive
ødelagt når du monterer en køler. Så vidt jeg har forstået det, skal du bøje
den før du knækker processoren når du monterer din køler, og den skulle vel
så gerne være noget sværre at bøje end pocessoren er at knække.

/Anders.

Fra : Freaken

Dato : 05-08-01 22:26

Tjaaa bruger ikke shims selv p.t. men regner da med at dem der bruger dem
ikke lyver når de siger at i forhold til kølepaste forbedre shims ledningen
af varmen fra kernen til køleren så temp falder 5-10 grader (heller ingen
der siger at du SKAL forstå alt )

Freaken

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 06-08-01 00:04

> [...]
ledningen
> af varmen fra kernen til køleren så temp falder 5-10 grader (heller ingen

Nej, du har fuldstændig ret, jeg skal ikke forstå alt. Og jeg har heller
ikke personlig erfaring med en kobbershim.

Men at dømme efter billedet her:
http://www.shg.dk/htmlfiles/infopopup.asp?nr=320237&kat=, så kommer den
overhovedet ikke i nærheden af processorkernen, så jeg kan ikke helt forstå
hvordan den skal hjælpe med at køle den ned.

Jeg har søgt lidt på nettet, og fundet nogle reviews af forskellige shims.
Efter at have skimmet dem igennem, kan jeg ikke se noget sted, at de nævner
at formålet med en shim er at køle processoren. Jeg syntes derimod jeg kan
se delte meninger om, hvorvidt en shim er noget værd.

Men som sagt, jeg har ikke selv prøvet dem.

/Anders.

Fra : SuneF

Dato : 06-08-01 12:17

> Forretningen (shg.dk) fralægger sig ansvaret, og siger:
>
> "Det kan ikke lade sig gøre at ødelægge en cpu med en Coppershim hvis
> man vender den rigtigt"

Selvfølgelig kan det det!
Den shim jeg fik (ganske vist fra studiedata) var heller ikke helt plan,
den havde et lille buk i den ene side som jeg ikke havde bemærket.

Nu knækkede den ikke keramikken, men den løftede køleren fra kernen.
Kontakten var selvfølgelig så ikke optimal, jeg rettede den ud og
temp. faldt en grad eller 2.

Jeg synes nu det lyder utroligt at den kan knække keramikken,
det er trods alt en rimelig blød kobber plade, man kan jo bukke den med
fingrene uden besvær, sikkert også derfor de sjældent er helt plane.

Juridisk ved jeg ikke hvor du står, men jeg tror ikke du har en sag.

-S.

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 08-08-01 15:46

[snip]
Skidt :/
Har MEGET dårlig erfaring med ombytning hos SHG... Men fremover lader jeg være med at købe noget af sådan en flot fnataber, for at
sige det ligeud...

--
Regards Rasmus a.k.a. [UC]Rapperand
ICQ# 54047619