Hyperlinks?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 01:46

Det her er lige til at få knopper af.! - Jeg har indsat nogle URLs i
både RTF og PDF dokumenter til nogle CD'ere med både tekst og tale. -
Såvidt - så godt... - Og det virker fint, sålænge det kun er til andet
tekstafsnit i samme dokument eller tekstafsnit i andet dokument og
selvfølgelig til internet links...

Men kan det virkelig passe, det ikke er muligt at indsætte links til de
enkelte tale-dele i teksten i de to dokumenttyper, så den enkelte
talefil (mp3) aktiveres og starter afspilning, når der fx. klikkes påen
link i teksten?

Jeg tror jeg har prøvet alt, hvad der er at prøve i div. programmer -
Word, NWP, OOo, NeoO osv. - ingen respons, når der klikkes på linket...

Kan det virkelig passe, at eneste mulighed er at lave det som HTML -
altså fx. <URL><file://vol/::/aaaaaa/bbbbb.mp3> (:: = mediaafspiller,
vol = disknavn, a = mappenavn, b = filnavn)?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-09 04:41

> [...]
> altså fx. <URL><file://vol/::/aaaaaa/bbbbb.mp3> (:: = mediaafspiller,
> vol = disknavn, a = mappenavn, b = filnavn)?

Adobe Acrobat Pro gør det. >Værktøjer>Multimedie>Lydværktøj>Marker
område>Vælg arkiv.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 12:12

Morten Lind wrote:

> Adobe Acrobat Pro gør det. >Værktøjer>Multimedie>Lydværktøj>Marker
> område>Vælg arkiv.

Javel ja, det véd jeg, men det virker bare ikke i et RTF dokument... Alt
forarbejdet - tekst og billeder osv. laves primært i NWP, så jeg kan
lave det færdige layout med det samme - uden fx. at skulle en tur
omkring Illustrator eller InDesign + Acrobat. CD'erne indeholder både en
RTF og en PDF fil, så brugeren kan vælge det, der er nemmest, eller
passer til den afspiller, der skal afspille det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-09 13:48

> [...]
> RTF og en PDF fil, så brugeren kan vælge det, der er nemmest, eller
> passer til den afspiller, der skal afspille det...

lokale links i rtf skal være af formen:

file:///file.mp3

men den vil blot vise filen i finder ... ikke afspille den (også en
sikkerheds ting garanteret)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 15:04

Thomas von Hassel wrote:

> lokale links i rtf skal være af formen:
>
> file:///file.mp3
>
> men den vil blot vise filen i finder ... ikke afspille den (også en
> sikkerheds ting garanteret)

Det er jo reelt også det, jeg skriver med
<file://vol/::/aaaaaa/bbbbb.mp3>. - Jeg har både set og har CD'ere, hvor
det virker, så det er da irriterende, jeg ikke kan lave det, når jeg
laver det på samme måde i de RTF filer, jeg laver og tilføjer dem
bagefter i det færdige PDF dokument i Preview > Annotations > Insert Link...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-09 16:09

> [...]
> laver det på samme måde i de RTF filer, jeg laver og tilføjer dem
> bagefter i det færdige PDF dokument i Preview > Annotations > Insert Link...

Hvis jeg overhovedet fatter en millimeter af det, du skriver, så
henviser du på et eksternt medie til en lokal fil, og hvis det er
rigtigt, kan det ikke lade sig gøre.

Hvorfor har du iøvrigt noget imod at lave en HTML-fil?

Det ser man ofte, det er nemt og det fungerer. Du ved, en browser,
Flash, medieafspiller & alt det fandango, du kan ønske dig

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 16:27

Morten Lind wrote:

> Hvis jeg overhovedet fatter en millimeter af det, du skriver, så
> henviser du på et eksternt medie til en lokal fil, og hvis det er
> rigtigt, kan det ikke lade sig gøre.

OK, jeg forsøger igen. - Jeg laver nogle CD'ere, hvor der både er
tekstfiler og lydfiler på (ingen video). Tekstfilerne giver først og
fremmest omtale af, hvad der er i lydfilerne, men indeholder også en
indeks / indholdsfortegnelse, hvor jeg gerne vil linke til de enkelte
lydfiler. Desuden er der div. internet links til yderligere omtale af,
hvor man fx. kan finde ekstra materiale m.v.. Disse links fungerer fint,
men links til lydfiler fungerer ikke.

> Hvorfor har du iøvrigt noget imod at lave en HTML-fil?
>
> Det ser man ofte, det er nemt og det fungerer. Du ved, en browser,
> Flash, medieafspiller & alt det fandango, du kan ønske dig

Nja, helt så enkelt er det nu ikke altid, men det kan da laves - også
sådan, at det vil fungere. Problemet opstår, når du sætter et sådant
medie i fx. en SACD, mp3 afspiller eller endnu værre - en afspiller med
indbygget talesyntese. Disse afspillere kan *ikke* tolke og læse HTML op
- kun RTF og/eller PDF + et par specialformater, der svjh. hedder .xlm
(nej, ikke .xml) og .xlt. Og dvs., hvis en bruger skal kunne bruge et
sådant medie, der indeholder HTML, skal vedkommend altid have adgang til
en computer...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-09 16:49

> [...]

> (nej, ikke .xml) og .xlt. Og dvs., hvis en bruger skal kunne bruge et
> sådant medie, der indeholder HTML, skal vedkommend altid have adgang til

Godt - så har jeg forstået det rigtigt - lav det i Adobe Acrobat Pro -
det virker - og vedlæg Adobe Reader, som du får tilladelse til at
distribuere af Adobe(uden beregning).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 17:00

Morten Lind wrote:

> Godt - så har jeg forstået det rigtigt - lav det i Adobe Acrobat Pro -
> det virker - og vedlæg Adobe Reader, som du får tilladelse til at
> distribuere af Adobe(uden beregning).

Den tilladelse har jeg fra gamle dage, da jeg selv havde forretning, men
det vil blive et problem alligevel, da det jo ikke nødvendigvis skal
afspilles på en computer, (og så skal der jo også være både Mac, Linux
og Win versioner med), men ofte på en CD afspiller, der dels har indb.
talesyntese, dels de afspillere (fx. SACD eller multi-DVD), der kan vise
tekst på en lille indb. skærm.... - I øvrigt er de færdige medier med
autorun.ini til Windows, så de starter automatisk på en Windows baseret
computer, - hvis altså den afspilles på en computer, smider den i en
SACD, multi-DVD afspiller eller Daisy afspiller. (Daisy er det system,
der bruges til lydbøger til blinde og andre læsehæmmede).

Så helt så enkel er det desværre ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-09 18:52

> [...]
> der bruges til lydbøger til blinde og andre læsehæmmede).

> Så helt så enkel er det desværre ikke...

Nåerh, nu forstår jeg mere - du har slet ikke lyst til at lave det.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-09 19:09

> Nåerh, nu forstår jeg mere - du har slet ikke lyst til at lave det.

Det er jo også svært at hjælpe med en opgave som åbenbart har en masse
krav og begrænsninger ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-09 19:42

Thomas von Hassel skrev:

> Det er jo også svært at hjælpe med en opgave som åbenbart har en masse
> krav og begrænsninger ....

Er problemet ikke mest at Erik ikke kan overskue alle de mange muligheder?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 19:10

Morten Lind wrote:

> Nåerh, nu forstår jeg mere - du har slet ikke lyst til at lave det.

Den kommentar forstår jeg til gengæld ikke. - Jeg har ikke noget imod
at lave det i fx. HTML, *HVIS* de medieafspillere, det skal afspilles
på, ville kunne afspille det. Hvis jeg skal over i et andet tekstformat,
skal det være et format, *ALLE* kan læse uanset, om de har en computer
til rådighed eller ej! Med RTF+PDF kan jeg nå 80%, men jeg vil gerne
have de sidste 20% med også.

Og hvis jeg skal til at lave både et tredie og fjerde format, der også
skal med få det færdige medie - først og fremmest CD, - så er der en hel
del situationer, hvor der ikke vil være plads til det. Nogle af medierne
er så fyldte, at selv et 16kb .doc vil vil kunne få Toast til at sige
"STOP! Der er ikke plads nok"...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-09 12:01

> [...]
> altså fx. <URL><file://vol/::/aaaaaa/bbbbb.mp3> (:: = mediaafspiller,
> vol = disknavn, a = mappenavn, b = filnavn)?

Preview under 10.6 kan. Du kan markere en stump tekst og definere et
link, enten til en side i pdf filen eller en url

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 12:15

Thomas von Hassel wrote:

> Preview under 10.6 kan. Du kan markere en stump tekst og definere et
> link, enten til en side i pdf filen eller en url

Hulk, Thomas. - Det er jo lige præcis det, jeg skriver ovenfor, at
den kan gøre med _tekst_, men ikke med lydfiler, når der skal linkes til
dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-09 13:48

> Hulk, Thomas. - Det er jo lige præcis det, jeg skriver ovenfor, at
> den kan gøre med _tekst_, men ikke med lydfiler, når der skal linkes til
> dem...

det må være en sikkerheds foranstaltning så ... botset fra det så vil et
lokalt link på den måde ikke være særlig fleksibelt, især hvis du har
brugere som f.eks. bruger windows istedet for mac ..

Jeg vil nok smide de ting på en webserver et sted og så linke til det.

Alternativet er at lave presentationen i noget andet end f.eks. ...
f.eks. Flash hvor lyd og video kan integeres bedre.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 14:58

Thomas von Hassel wrote:

> det må være en sikkerheds foranstaltning så ... botset fra det så vil et
> lokalt link på den måde ikke være særlig fleksibelt, især hvis du har
> brugere som f.eks. bruger windows istedet for mac ..

Den færdige mappe med tekst og lydfiler bliver gemt som en 'Mp3 Disk' i
Toast 10, hvilket gør den læsbar også på Windows. Jeg har kontrolleret
det ved at afspille en færdig disk på min XPPro. De indlejrede weblinks
fungerer fint i både SeaMonkey og Safari til Windows.

Det eneste, jeg ikke har forsøgt endnu, er at lave en 'virtuel disk' i
Toast, lægge filerne på og indsætte div. links /inde/ fra selve den
virtuelle disk, så links bliver 'lokale', men jeg tvivler på, det vil
virke. Et andet problem med en virtuel disk vil også være, at den ikke
kan oprettes som en 'Mp3 Disk' - kun som enten 'ISO' eller 'Data', og
det gør jo, at en sådan disk ikke kan afspilles i hverken en mp3 CD
afspiller eller SACD afspiller.

> Jeg vil nok smide de ting på en webserver et sted og så linke til det.

Det må jeg ganske enkelt ikke. Det er materiale fra DR, der kun må
videregives med angivelse af div. copyrights m.v. til bestemte grupper =
synshandicappede, så den løsning er på forhånd udelukket.

> Alternativet er at lave presentationen i noget andet end f.eks. ...
> f.eks. Flash hvor lyd og video kan integeres bedre.

Ingen video - kun lyd, tekst og grafik...

Jeg tror, jeg lige vil tage et kig igen på, hvordan biblioteks CD'erne
fra blindebiblioteket er lavet, men som allerede skrevet, så er det
noget HTML kode-værk. Diskformatet, vi får dem i, er 'Mp3 Audio' -
svarende til Toasts 'Mp3 Disk'.

Hvis jeg skal over og lave det i HTML, vil det bare give en hulens masse
mere arbejde, selvom jeg kan bruge Mozilla Composer i WYSIWYG til
opbygning. - Jeg kan godt bruge NWP til det, men den lægger det hele i
én enkelt fil på samme måde, som når du arkiverer en webside gennem
Safari, og det er ikke alle browsere - især ikke MSIE, - der er glade
for at åbne den slags HTML filer. Og Word gider jeg altså ikke bruge,
selvom den arkiverer HTML i de korrekte mapper med index fil og det
hele, - så har den en tendens til at smide links, så man ikke kan bruge
indexfilen alligevel. - Det har jeg prøvet! ...Hm, gad egentlig vide, om
'mine egne to programmer' Bean og iText Pro kan lave det i korrekt HTML.
Jeg véd dog, at i Bean skal man genindsætte links til både billeder og
lyd, men de 'tomme' links i det færdige dokument er tydeligt markeret i
klammer som 'graphics eller 'audio', kan jeg se i brugervejledningen...
- Irriterende..., under OS 8.x og 9.x var det ikke et problem at
indsætte links til lydfiler med NisusWriter 6.5.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-09 16:15

> - Irriterende..., under OS 8.x og 9.x var det ikke et problem at
> indsætte links til lydfiler med NisusWriter 6.5.
>
> mvh. Erik Richard

Du må godt låne en G3 af mig, og du må selv vælge model, kraft, system
og farve...

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 16:30

Morten Lind wrote:

> Du må godt låne en G3 af mig, og du må selv vælge model, kraft, system
> og farve...

Ja, ja, jeg kunne jo også bare se at få mig taget sammen til at få
installeret OS 9.2 på den ene af mine MDD'ere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-09 16:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> - Irriterende..., under OS 8.x og 9.x var det ikke et problem at
> indsætte links til lydfiler med NisusWriter 6.5.

Hvad sagde udviklerne til NisusWriter til at du ikke kunne eksportere
til RTF og PDF og bevare dine eksterne henvisninger?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-09 16:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad sagde udviklerne til NisusWriter til at du ikke kunne eksportere
> til RTF og PDF og bevare dine eksterne henvisninger?

Jeg kan sagens eksportere til RTF med almindelige internet links, men
ikke med lokale links - eller rettere, - links er tilstede, men når jeg
klikker på dem, får jeg beskeden "Error 403. File not found".

- Og de har svaret, når det gælder PDF, at det er et Os X problem, der
ligger i OS X's begrænsning i den indbyggede PDF håndtering (print to
PDF code). Mht. lokale links, så kan de heller ikke få det til at virke
under OS X... - Hvis ikke det laves som HTML. Og som du kan se i andet
svar, så er HTML uaktuel i de her tilfælde.

mvh. Erik Richard