Ny Navigon
Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-09 08:02

Så er der kommet en opgradering af Navigon.

Af umiddelbare kraftige forbedringer kan jeg nævne en bedre
understøttelse af den indbyggede Kontakt-base [man kan nu skifte
gruppe], og at man kan indtaste koordinater for hvor man skal hen [især
brugbar for spejdere og hikere].

Der skal også være forbedret understøttelse af fodgænger-navigation, og
»Google Local Search«.

Om sidstnævnte betyder at man ikke længere fra Husum henvises til
København Huse på Fyen, når man skal til København K, vil vise sig ...
jeg skal indvie den om kort tid.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-12-09 10:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> og »Google Local Search«.

Har lige opdateret til 1.4 og jeg er en smule skuffet over Google Local
search. Jeg havde forventet noget i stil med funktionen i kort.app hvor
man eks. kan skrive navnet på en skole hvorefter der placeres en nål med
tilhørende adresse. Google local search siger bare "No POI found"

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-09 12:11

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> man eks. kan skrive navnet på en skole hvorefter der placeres en nål med
> tilhørende adresse. Google local search siger bare "No POI found"

Ja, efter at jeg opgav at cykle til Friheden station, og tog bussen i
stedet, fik jeg prøvet fodgænger-indstillingen. Den virkede ok.

Men det varer altid nogen tid inden man finder ud af hvad den kan, og
ikke kan. Man skal jo også helst prøve det »i praksis«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-09 22:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Om sidstnævnte betyder at man ikke længere fra Husum henvises til
> København Huse på Fyen, når man skal til København K, vil vise sig ...
> jeg skal indvie den om kort tid.

Det må godt nok have været en lang tur for dig, der ikke har bil.
Fattede du ikke mistanke om, at der var noget galt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-12-09 04:20

> Det må godt nok have været en lang tur for dig, der ikke har bil.
> Fattede du ikke mistanke om, at der var noget galt?

Ha!

Når man er på cykel og sådan /nogenlunde/ kender vejen, så bliver man
hurtigt opmærksom på at man henvises til at køre mod vest i stedet for
mod sydøst, når man fra Husum skal til København N [eller Ø, K, V, S]

Nu har jeg så lige kigget lidt på problemerne her. Min A-kasse, der
ligger på Mimersgade 47, København N, giver i Navigon stadig adressen:

Magistrenes A-kasse
5592 København Huse,
Middelfart.

Det er altså for dårligt. Efter tidligere eksperimenter har jeg set at
det kan 'klares' ved at skifte postdistrikt til 2200 Nørrebro, men det
ville jo ikke hjælpe med 1xxx København K!

Måske skulle man give dem besked? Selv om de vel forlængst burde være
klare over det; det drejer sig jo om alle adresser der berører de
centrale bydele i landets hovedstad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-09 22:23

> [...]
> hurtigt opmærksom på at man henvises til at køre mod vest i stedet for
> mod sydøst, når man fra Husum skal til København N [eller Ø, K, V, S]

Jeg forestillede mig ellers dig lidt forpustet stige af din cykel et
eller andet øde og vindomsust sted med et undrende udtryk i ansigtet.

> Nu har jeg så lige kigget lidt på problemerne her. Min A-kasse, der
> ligger på Mimersgade 47, København N, giver i Navigon stadig adressen:

> [...]

Jeg kan altså ikke finde den adresse noget sted. Jeg ville lige
sammenligne med Tomtom på min iPhone, men HA!, programmet vil ikke
starte. Efter en kort tid med startbillede, lukker det ned.

> [...]
>
> Måske skulle man give dem besked? Selv om de vel forlængst burde være
> klare over det; det drejer sig jo om alle adresser der berører de

Som de kloge siger, så er det kun Garmin, der duer. Der kan man søge
uden at kende postnummeret. Der er adskillige fejl i postnumrene i tætte
områder som hele Storkøbenhavn, hvor byer og kommuner ikke er skarpt
adskilte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-09 05:37

> [...]
> uden at kende postnummeret. Der er adskillige fejl i postnumrene i tætte
> områder som hele Storkøbenhavn, hvor byer og kommuner ikke er skarpt

Fejlen er nok at i hvert fald Navigon ikke gør brug af postnumrene, når
de skal finde en adresse. Havde de gjort det havde adresserne i
kontaktdatabasen været entydige.

Når Navigon altid finder frem til København Huse er det nok fordi det er
det første sted med 'København *'. Alfabetisk:

København Huse.
København K.
København N.
København NV.
København S.
København V.
København Ø.

Det er /højst/ generende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-12-09 20:16

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Når Navigon altid finder frem til København Huse er det nok fordi det er
> det første sted med 'København *'. Alfabetisk:

Det vil jeg bestride. Indtil der kommer et modeksempel, vil jeg afvise
at der skulle findes et sted i landet ved navn "København Huse".

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-09 20:29

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det vil jeg bestride. Indtil der kommer et modeksempel, vil jeg afvise
> at der skulle findes et sted i landet ved navn "København Huse".

Der er åbenbart noget kortmateriel der tror at det findes:¨

<http://www.mapquest.com/mq/7-5Ovo>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-09 00:08

> Der er åbenbart noget kortmateriel der tror at det findes:¨
>
> <http://www.mapquest.com/mq/7-5Ovo>

Det er åbenbart kun Mapquest, som formentlig er den kortleverandør,
Navigon benytter, der kender København Huse. Hverken Krak, De gule sider
eller kortfunktionen på iPhone kender det. Ja selv Google, kender ikke
København Huse. Igen bringer det os tilbage til, at det kun er Garmin,
der duer.
Skulle nogen ville sige mig imod, så nævnte jeg tidligere i
tråden her, at min Tomtom navigation på min iPhone, som kostede kr.
750,- heller ikke virker. Programmet lukker straks ned igen. Det er
noget, jeg har været ude for med andre programmer til iPhone. Så er det
jo ikke videre bevendt at bruge iPhone til programmer, man kan være
afhængig af. Her vil jeg bestemt klassificere et navigationsprogram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-09 00:21

> [...]
> eller kortfunktionen på iPhone kender det. Ja selv Google, kender ikke
> København Huse. Igen bringer det os tilbage til, at det kun er Garmin,

Og så må jeg alligevel give mig. København Huse øst for Middelfart og
syd for Brenderup er faktisk med på Garmins kort. På Google Earth, hvor
navnet ikke er nævnt, kan man se et par gårde på dette sted. Det er på
Juelsmindevej lige efter den i et T-kryds er afgået fra Bues Gyde i
nordlig retning. Undskyld!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-09 06:51

> [...]
> navnet ikke er nævnt, kan man se et par gårde på dette sted. Det er på
> Juelsmindevej lige efter den i et T-kryds er afgået fra Bues Gyde i

Postnummeret 5592 findes også, men ikke postdistriktet København Huse:

<http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-12-09 14:06

Per Rønne skrev:

> Postnummeret 5592 findes også, men ikke postdistriktet København Huse:
>
> <http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk>

Det er nemlig lige præcist Postdanmark, der fastlægger hvilke navne
postdistrikterne har.

Af officielle stednavne findes desuden de af de kommunale folkeregistre
fastlagte stednavne. Man kan evt. også vælge at betragte kommunenavne
som en form for stednavn.

Men der er virkeligt mange adresse/GIS-systemer, der ikke har styr på
tingene. Google Maps har også haft kludder i mange ting, og blandt andet
en overgang anvendt kommunenavne som postdistriktnavne.

Hvor "København Huse" stammer fra vides stadig ikke, kun at det åbenbart
optræder i forskellige systemer. Det er som Per skriver åbenlyst forkert
at bilde folk ind at det skulle være navnet på et postdistrikt. Det
sted, som vises på kortet ligger tilsyneladende ikke i 5592 men i 5463
eller 5464. Muligvis er der tale om et stednavn (fra folkeregisteret) -
men dette burde være kendt af Postdanmark, og det er det tilsyneladende
ikke. Der kan være tale om et firmanavn eller et bygningsnavn. Det må
kræve lidt talent at få et firmanavn/bygningsnavn gjort til navnet på et
postdistrikt, som firmaet/bygningen ligger ikke ligger i.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-09 14:51

> [...]

> kræve lidt talent at få et firmanavn/bygningsnavn gjort til navnet på et
> postdistrikt, som firmaet/bygningen ligger ikke ligger i.

Selv uden København Huse ville der gå ged i systemet, idet alle
postdistrikter med København ville blive til København K, også København
N, NV, S, V og Ø ...

Det er muligt at der er tilsvarende problemer i nogle af de større
provinsbyer, jeg mindes i hvert fald postdristriktet Århus C ... er der
i øvrigt ikke også Frederiksberg C [tidligere København V, men postnumre
for hver gade] og 2000 Frederiksberg?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-12-09 15:49

Per Rønne skrev:

> Selv uden København Huse ville der gå ged i systemet, idet alle
> postdistrikter med København ville blive til København K, også København
> N, NV, S, V og Ø ...

Så må de vel se at få at få rettet deres tredjesorteringssoftware.

Men der kan være noget om at der må være et system et sted, der ikke kan
finde ud af Kø. Hvor København Huse vises på kortet findes faktisk et
folkeregisterstednavn "Køstrup Mk".

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-09 00:33

> [...]

> Men der kan være noget om at der må være et system et sted, der ikke kan
> finde ud af Kø. Hvor København Huse vises på kortet findes faktisk et

Prøve at lave en søgning hos Post Danmark. Søg på Juelsmindevej og
postnummer 5592. Så får man følgende to svar: Juelsmindevej 63, 66-68 og
Juelsmindevej 61. Klikker man på et af det to svar, dukker et fint lille
kort op, hvor man i midten har: København Huse.

Jeg har lavet et lille link:

<http://shortlink.dk/bfd82e1e>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-12-09 04:19

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Juelsmindevej 61. Klikker man på et af det to svar, dukker et fint lille
> kort op, hvor man i midten har: København Huse.

Jo, men hvad vil du vise ved dette?

Kilden for kortet angives til (copyright) Folia a/s, Navteq. At også
disse kender stednavnet er ikke ensbetydende med at det findes, da det
nemt kan stamme fra de samme fejlbehandlede data som andre systemer
bygger på. Der findes et ret begrænset antal kilder til GIS-information.

Postdanmark opgiver tværtimod stednavnene for de pågældende adresser til
hhv. "Gremmeløkke" og "Køstrup Mk". Der kan godt findes stednavne, der
ikke er postdistriktnavne eller folkeregisterstednavne, men prøv at
google "København Huse" og se om du kan finde nogen som helst indikation
af at stedet findes - andet end autogenereret GIS-information.

I øvrigt bør stednavne, der ikke er postdistriktnavne eller stednavne
oprettet af folkeregistrene (eller evt. bygningsnavne) aldrig indgå som
en del af en adresse, hvilket vist var hvad debatten startede med.

Vi må snart få sendt en lokal ud og undersøge forholdene - er der en
frivillig på Vestfyn?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-09 04:47

> [...]

> oprettet af folkeregistrene (eller evt. bygningsnavne) aldrig indgå som
> en del af en adresse, hvilket vist var hvad debatten startede med.

Også at man ikke bør snuppe højresiden af et navn af, efter et
blanktegn. København Huse kommer jo blot alfabetisk før København K, som
igen kommer før København N, NV, S, V og Ø.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-12-09 04:59

Per Rønne skrev:

> Også at man ikke bør snuppe højresiden af et navn af, efter et
> blanktegn. København Huse kommer jo blot alfabetisk før København K, som
> igen kommer før København N, NV, S, V og Ø.

Du tror ikke at det er ø'et, der forårsager denne afskæring, som vi har
en mistanke om?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-09 05:36

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Du tror ikke at det er ø'et, der forårsager denne afskæring, som vi har
> en mistanke om?

Så ville den næppe finde frem til København Huse, men nok noget i
retning af Kaarup, hvis en sådan lokalitet måtte findes. Den første
lokalitet med K.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-12-09 05:59

Per Rønne skrev:

> Så ville den næppe finde frem til København Huse, men nok noget i
> retning af Kaarup, hvis en sådan lokalitet måtte findes. Den første
> lokalitet med K.

Hvorfor? Kaarup kan skrives med ASCII-tegnsættet, det kan Kørup ikke.
Jeg har så mange gange set programmel stå af, når det mødte et ø.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-09 07:17

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor? Kaarup kan skrives med ASCII-tegnsættet, det kan Kørup ikke.
> Jeg har så mange gange set programmel stå af, når det mødte et ø.

Havde den stået af ved ø var den stået af allerede ved K eller senest
Kø. Men den finder altså den første med 'København ', altså København
efterfulgt af blanktegn. København Huse.

Havde den stået af ved ø havde den enten fundet det første sted med K,
eller det sidste K? før æ, ø og å. Kz? Det er der næppe noget der
begynder med her i landet, men Ky?

Så enten noget i retning af Kaarup eller Kyllinge. Men den finder altså
København Huse ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-09 07:34

> [...]

> begynder med her i landet, men Ky?
>
> Så enten noget i retning af Kaarup eller Kyllinge. Men den finder altså

I øvrigt har jeg gjort opmærksom på problemet på navigon.com, hvor jeg
også har kunnet konstatere at det kort de bruger på dén side ikke lider
af samme problem - der altså synes begrænset til iPhone-applikationen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-12-09 13:37

Per Rønne skrev:

> Havde den stået af ved ø var den stået af allerede ved K eller senest
> Kø. Men den finder altså den første med 'København ', altså København
> efterfulgt af blanktegn. København Huse.

Jeg synes at jeg oplever at programmel står af alle tænkelige steder
ifm. æ, ø og å. Dvs. før, efter og midt i (?) den tretegnssekvens som
tegnet er indkodet i i utf-8.

> Havde den stået af ved ø havde den enten fundet det første sted med K,
> eller det sidste K? før æ, ø og å.

Eller det første med Kø. København fx?

> Kz? Det er der næppe noget der begynder med her i landet, men Ky?

Den bogstavkombination skal man vist indtil videre lede efter syd for
grænsen.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-09 16:17

> [...]

> Jeg synes at jeg oplever at programmel står af alle tænkelige steder
> ifm. æ, ø og å. Dvs. før, efter og midt i (?) den tretegnssekvens som

Det har jeg så ikke oplevet, og erstatter jeg i Kontaktbasen København Ø
med Østerbro finder Navigon uden problemer adresse og vej.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-12-09 00:46

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jo, men hvad vil du vise ved dette?

Blot indrømme, at jeg tog fejl, da jeg påstod, at navnet ikke
eksisterede. Det findes åbenbart som stednavn nogle steder. Hvilken
status det har, aner jeg ikke.

> [...]
> google "København Huse" og se om du kan finde nogen som helst indikation
> af at stedet findes - andet end autogenereret GIS-information.

Jeg kan godt se, at Post Danmark bruger de to andre navne som stednavne
der, men derfor virker det netop lidt komisk, at København Huse dukker
op som stednavne, når man bruger kortet på Post Danmarks hjemmeside.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-12-09 12:11

Henrik Münster skrev:

> Blot indrømme, at jeg tog fejl, da jeg påstod, at navnet ikke
> eksisterede. Det findes åbenbart som stednavn nogle steder. Hvilken
> status det har, aner jeg ikke.

Jeg husker det nu sådan, at det var mig, der ytrede tvivl om hvorvidt
stednavnet findes. Selv om det har sneget sig ind i GIS-systemerne. Men
det er jo rart ikke at være uenige her i den søde juletid

> Jeg kan godt se, at Post Danmark bruger de to andre navne som stednavne
> der, men derfor virker det netop lidt komisk, at København Huse dukker
> op som stednavne, når man bruger kortet på Post Danmarks hjemmeside.

Netop.

Jeg har selv arbejdet med adresser tidligere. Der kunne også opstå
situationer, hvor vi ønskede at vi kunne sende folk ud på stedet for at
forhøre sig om forholdene. Men vi klarede os med satalit-fotos,
oplysninger fra forskellige registre og sund fornuft. Alligevel sad vi
jævnligt tilbage med fornemmelsen, at vi kun havde givet et kvalificeret
gæt.

/Lars

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-12-09 13:43

On 17 Dec., 08:01, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Om sidstnævnte betyder at man ikke længere fra Husum henvises til
> København Huse på Fyen, når man skal til København K, vil vise sig ...
> jeg skal indvie den om kort tid.

Alle forsøg, med angivelse af postnummer og bynavn (i København) på
alskens måder, har i bedste fald kun ført til en skærm med valg af
typen "2200 Indre Nørrebro eller 2200 Ydre Nørrebro". Når jeg så har
valgt (det korrekte) "2200 Indre Nørrebro" viser den en forkert gade.
Så snart jeg fjerner angivelsen af etage og side (f.eks. "2. tv.") i
"Adressebog", vises adressen dog rigtigt i "Navigon". Men irriterende
at man skal have etage og side stående som kommentar til "kontakten":-
(

Før jeg selv fandt en løsning, skrev jeg til Navigon, at deres program
viser vej til "København Huse" når jeg vælger en "Kontakt" med adresse
i København. De har nu svaret, at det lyder som om at jeg har lagt
adressen forkert ind. "Kan du sjekke din kontakt og se om du evnt. har
lagt en særtegn som den ikke aksepterer?"

Så de kender altså ikke løsningen og er åbenbart heller ikke
interesseret i at finde den, eftersom de sætter mig selv til at
fejlsøge. Ordentlig service ville have været, at de havde fortalt mig
hvilke tegn jeg bør undgå, og suppleret med et eksempel på korrekt
udfyldelse af "Adressebog".

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-10 08:17

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

> [...]
> fejlsøge. Ordentlig service ville have været, at de havde fortalt mig
> hvilke tegn jeg bør undgå, og suppleret med et eksempel på korrekt

De burde ganske simpelt bruge postnummeret - der er entydigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk