Græsslåmaskine og lyddæmper
Fra : Emil

Dato : 02-08-01 22:10

Hej

Min plæneklipper larmer som alle andre.
Kan man købe en udstødning som dæmper lyden mere end den
originale (Briggs & Stratton 3,5 Hk)?

Der var engang en knallert som var meget støjsvag (Velo Solex).
Selv om den ikke havde så mange heste, viste den dog at det er
muligt at lave en fornuftig støjdæmpning.

m.v.h. Emil

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 02-08-01 22:42

I artiklen <k2gjmt4eee7s2f0dt98cfgh0n75pv37ife@4ax.com>,
skrev Emil <emilsen@image.dk>:
> Hej

> Min plæneklipper larmer som alle andre.

Jeg bruger høreværn med indbygget radio!

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 02-08-01 23:16

juletrae@post4.tele.dk wrote:

> I artiklen <k2gjmt4eee7s2f0dt98cfgh0n75pv37ife@4ax.com>,

> Jeg bruger høreværn med indbygget radio!

Men det er så pokkers dyrt at dele ud til alle naboer...

:)
Johan

Fra : S. Børresen

Dato : 02-08-01 23:36

Man kan også stoppe rockwool i udstødningen

/Søren

Fra : Emil

Dato : 03-08-01 00:21

On Fri, 3 Aug 2001 00:36:22 +0200, S. Børresen wrote:

>Man kan også stoppe rockwool i udstødningen

Spar bare din smiley. I gamle dage lyddæmpede man faktisk en
ulovligt "tunet" knallert, ved at udtage indmaden af
udstødningsrøret, og i stedet fylde røret med metal-skuresvampe.
Det var ret effektivt, og ingen kiggede efter en knallert som
næsten lydløst listede forbi med over 60 km/timen.

Plæneklipperens udstødning er fysisk ret lille, så det kan knibe
med pladsen; men ellers et genialt forslag (brian-storming).

m.v.h. Emil

Fra : Casper

Dato : 03-08-01 07:59

On Fri, 03 Aug 2001 01:21:28 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>On Fri, 3 Aug 2001 00:36:22 +0200, S. Børresen wrote:

SNIP

>Plæneklipperens udstødning er fysisk ret lille, så det kan knibe
>med pladsen; men ellers et genialt forslag (brian-storming).

Brian-storming?? *LOL* Igen skal Brian have på puklen

Casper

Fra : Kalle

Dato : 03-08-01 09:54

Hej gruppe
Plæneklipperen kan dæmpes effektivt ved at slibe klingen hver 2.-3. gang
plænen slås, for så kan man nemlig skrue gassen ned til det halve med et
meget bedre resultat og med 1/3 benzinforbrug.

Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : G&H

Dato : 03-08-01 13:09

Nu er det ikke kun udstødningen der larmer fra en motor, især ikke en
blæserkølet, så hvor meget det vil hjælpe at monterer en anden lydpotte på
en B&S 3,5 hk ved jeg ikke.
Ifølge mine informationer, så kan man ikke få en anden lydpotte til en B&S.
Men jeg har selv samme problem, så jeg er ved at fremstille en lydpotte
selv, men det er til en ældre B&S 16 hk. Her sætter jeg simpelthen en
lydpotte fra en bil i forlængelse at det "gnistfang" som er originalt på
B&S'ern. Det samme må kunne lade sig gøre på en lille motor, men så gælder
det jo bare om at finde en tilsvarende lille lydpotte, fra en knallert måske
?
Men som nævnt først i brevet, så er en blæserkølet motor ikke nem at dæmpe,
desuden kommer en del af larmen fra indsugningen, så det skal man lige hen
og rette lidt på også.

Mvh
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 04-08-01 13:11

G&H skrev:
> Nu er det ikke kun udstødningen der larmer fra en motor, især ikke en
> blæserkølet, så hvor meget det vil hjælpe at monterer en anden lydpotte på
> en B&S 3,5 hk ved jeg ikke.

Nok ikke meget. Støjen kommer også fra ventilator, vibration i køleribber,
indsugning, ventiler, kniven mm.

Jeg købte for nogle år siden en Gudenaa rotorklipper med en 5,5 hk Honda
motor. Græsslåmaskines skjold er helt i plastic. Motoren er fineste Honda
udførelse med overliggende knastaksel, men stadig med luftkøling og
en lydpotte der ikke er meget større end den "sardindåse" man kender fra
B&S.
Jeg syntes den larmede for meget. Jeg lavede et forsøg med at påsætte
en efterfølgende stor lydpotte. Forskellen var ikke hørbar !
Senere købte en af mine venner en Stiga græsslåmaskine med nøjagtig
samme motor. Men med skjold af aluminium, hvor motoren var ophængt
i gummibøsninger. Da han startede motoren, fik jeg en overraskelse,
lydniveauet var betydeligt lavere end på min Gudenaa. Der er åbenbart en
stor del af motorstøjen der forplantes ud i skjoldet, der nærmest virker som
en højtaler.
Nu står der en Stiga Multiclip 51 Pro i min garage. Jeg er meget glad
for den. Den er tung og har et stort udhæng foran (forhjulstræk),
så den egner sig ikke for små arealer med megen beplantning.
(og så er den hundedyr). Støjnivauet er højere end på en "støvsuger-klipper"
men jeg bruger under den halve tid (20-25 min på 500 kvm) af hvad
min genbo bruger med en elektrisk på et lidt mindre areal med lidt mere
beplantning.

Ivar

Fra : Niels Olsen

Dato : 05-08-01 13:02

Hejsa!

Jeg vil bare lige sige, at man skal passe lidt på med selv at fremstille
lyddæmpere til en motor. Det man vinder på gyngerne, taber man på
karussellen (motorkraft).
Det at konstruere en motor, og mange andre ting, er etspørgsmål om
kompromisser. Når man optimerer en ting, svækker man en anden ting. Der for
er der altid små forskelle hos de forskellige fabrikater og modeller. Nogle
foretrækker mere af det ene, hvor andre foretrækker mere af det andet. Det
kræver så store ingeniørberegninger at finde det optimale kompromis. Hvis
det var så enkelt at gøre den støjsvag ved at montere en anden slags
lyddæmper havde fabrikanten gjort det for længst. Det vil jo altid være rart
at kunne reklamere med at have den støjsvageste og stærkeste motor. Tænk
bare på en racerbil, den har flere kræfter end en alm. bil, men den larmer
også mere. Det er nemlig sådan at en motor, rent ydelsesmæssigt, helst skal
af med udstødsgasserne hurtigt og nemt uden modstand. Det vil sige, fri
udblæsning er det mest optimale. Men så har vi jo støjen. For at dæmpe lyden
vil man altid få et modtryk i dæmperen som stiger itakt med støjdæmpningen.
Det koster så ydeevne.
Med hensyn til at man er begyndt at montere motoren i gummiophæng har man
fjernet mange vibrationer og dermed meget støj, så det nok mere i den
retning man skal gå hvis man vil støjdæmpe sin plæneklipper mm. Jeg har selv
en 2 år gammel husqvarna med gummiophæng og plasticskjold og jeg synes ikke
den larmer ret meget.

MVH Niels

Ivar <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kgosf$1kps$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ivar

Dato : 06-08-01 21:18

Niels Olsen skrev:

> Jeg vil bare lige sige, at man skal passe lidt på med selv at fremstille
> lyddæmpere til en motor. Det man vinder på gyngerne, taber man på
> karussellen (motorkraft).

En lyddæmpers opgave er at ændre udstødningsgassernes pulserende
bevægelse til en jævn bevægelse. Den pulserende bevægelse giver
den knaldende lyd. En lydpotte er egentlig blot et kammer, hvor
udstødningsgasserne farer ind med højt tryk, pga. den megen plads
i lydpotten ekspanderer gassen (trykket falder) og forsvinder ud af
den anden ende i en jævn strøm. Dæmpematerialet i potten er
kun for at fjerne stående bølger.
Hvis man benytter en rigelig stor potte er tabet af motorkraft minimalt.

At en plæneklippermotor larmer så meget som den gør er udelukkede
økonomisk betinget. Man roligt lave forsøg med en lyddæmper, hvis
man blot benytter en rigelig stor og ikke blokerer gassens vej.
Men en ekstra lyddæmper vil ikke gøre det ikke alene, alt
larmer i en så primitiv motor.

> ...Det er nemlig sådan at en motor, rent ydelsesmæssigt, helst skal
> af med udstødsgasserne hurtigt og nemt uden modstand. Det vil sige, fri
> udblæsning er det mest optimale.

Det er rigtigt så længe vi taler om firtakts-motorer. I totaks-motorer
(kædesave mm) har potten ofte resonans ved motorens arbejdshastighed.
Potten er udformet således at den hjælper til med skylningen og derved
øger motorens effekt.

Ivar