Konsekvenser ved udmeldelse af folkekirken
Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-09 13:03

På:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/349426:Kirke---tro--Farvel-til
-kirken-rammer-efterladte-ved-begravelser>

kan man se hvilke konsekvenser det har for de efterladte, når folk har
meldt sig ud af folkekirken.

Drejer det sig om udøbte børn under 18 vil præsten gerne medvirke, men
det er temmelig dyrt [og prisen er fastsat af staten, ikke af sogn eller
præst].

Drejer det sig derimod om voksne der direkte har meldt sig ud, stiller
sagen sig anderledes. Mange præster har den holdning at den afdødes
udmeldelse skal respekteres, og derfor må begravelsen eller bisættelsen
finde sted uden gejstlig medvirkning, og selvfølgelig ikke i en kirke
men i et rum beregnet til sådanne ting.

Jeg citerer fra artiklen:

=
- Summen af udmeldte personer vokser hele tiden, og samtidig er der en
stigende bevidsthed hos de pårørende om, at de gerne vil have de
ritualer, som kirken tilbyder. Det er det, vi ser konsekvensen af nu -
og det er absolut ikke et problem, der har tænkt sig at forsvinde, siger
religionssociolog ved Syddansk Universitet, Peter Lüchau.

Derfor bør folkekirken overveje, om den i højere grad skal informere om
konsekvenserne af at melde sig ud, mener Mogens Balling. Men det største
ansvar ligger hos dem, der vælger at sige farvel til folkekirken.

- Man bliver nødt til at tage snakken om det derhjemme også, så de
pårørende kender overvejelserne bag og ønskerne til, hvad der skal ske,
hvis vedkommende dør, siger han.
=

Jeg kan i øvrigt godt lide Lüchaus formulering. /Hvis/ vedkommende
døg.

FUT dk.politik.

PS. Måske skulle Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund gå sammen om
at etablere et »præsteskab« der kan stå for disse ceremonier; et
offentligt anliggende med offentlig financiering kan der i hvert fald
ikke være tale om. De lægger jo også vægt på at ateister ikke begraves i
indviet jord for hvad kan det jo ikke føre til efter døden!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck