/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kontraktforpligtelse hvis indgået før man ~
Fra : Jan Kronsell


Dato : 11-12-09 13:58

Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive eventuelle
kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den pågældende efter det fyldte
18. år?

Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter den 17.
årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en kontrakt, der
forpligter ham til han fylder 18?

Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med henvisninger
til lovgivning.

Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
kommer alle problemer hurtigt til at ligne søm.



 
 
Peter W. (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 11-12-09 07:59

On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive eventuelle
> kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den pågældende efter det fyldte
> 18. år?
>
> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter den 17.
> årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en kontrakt, der
> forpligter ham til han fylder 18?
>
> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med henvisninger
> til lovgivning.
>

Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i økonomiske
anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den mindreårige er
derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der er ikke særlig
hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige aftaler fordi den
mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun tilsidesættes i
medfør af de almindelige aftaleretlige regler.

Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år, jf.. §
26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige, jf. §
31.

En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18. år,
men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.


Jan Kronsell (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 11-12-09 16:07

Peter W. wrote:
> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> wrote:
>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive eventuelle
>> kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den pågældende efter
>> det fyldte
>> 18. år?
>>
>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter
>> den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en
>> kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>>
>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
>> henvisninger til lovgivning.
>>
>
> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i økonomiske
> anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den mindreårige er
> derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der er ikke særlig
> hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige aftaler fordi den
> mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun tilsidesættes i
> medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>
> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
> herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
> mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år, jf. §
> 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
> erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige, jf. §
> 31.
>
> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18. år,
> men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
> mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.

Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn) med en
professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx 23?

Hilsen
Jan



Peter Knutsen (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 11-12-09 16:19

Jan Kronsell wrote:
> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn) med en
> professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx 23?

Af ren nysgerrighed: Hvilke andre kontrakttyper kan man forestille sig,
der er bindende i halve eller hele årtier, og som kan indgås på vegne af
en umyndig teenager?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Jan Kronsell (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 11-12-09 16:39

Peter Knutsen wrote:
> Jan Kronsell wrote:
>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
>> 23?
>
> Af ren nysgerrighed: Hvilke andre kontrakttyper kan man forestille
> sig, der er bindende i halve eller hele årtier, og som kan indgås på
> vegne af en umyndig teenager?

En 17-årig, der gerne vil købe et eller andet meget dyrt, der skal
tilbagebetales over flere år, fx en bolig. Og hvor forældrene er enige
selvfølgelig

Jan



Hekatombe (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Hekatombe


Dato : 11-12-09 16:59

On 11-12-2009 16:39, Jan Kronsell wrote:
> Peter Knutsen wrote:
>> Jan Kronsell wrote:
>>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
>>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
>>> 23?
>>
>> Af ren nysgerrighed: Hvilke andre kontrakttyper kan man forestille
>> sig, der er bindende i halve eller hele årtier, og som kan indgås på
>> vegne af en umyndig teenager?
>
> En 17-årig, der gerne vil købe et eller andet meget dyrt, der skal
> tilbagebetales over flere år, fx en bolig. Og hvor forældrene er enige
> selvfølgelig

nej, en under 18 kan ikke skifte gæld.
http://www.familieadvokaterne.dk/Emner/356.html


Bertel Lund Hansen (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-12-09 18:45

Hekatombe skrev:

> nej, en under 18 kan ikke skifte gæld.

Nej, men det kan hans værge på hans vegne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hekatombe (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Hekatombe


Dato : 11-12-09 19:43

On 11-12-2009 18:45, Bertel Lund Hansen wrote:
> Nej, men det kan hans værge

Citat fra det link som jeg gav tidligere: "Værgen må nemlig ikke uden
statsamtets samtykke stifte gæld for en umyndig udover, hvad der
sædvanligvis kræves til fyldestgørelse af hans eller hendes fornødenheder."
Så det var vist et nej, med en undtagelse.
I hvilke tilfælde er det muligt for en over 15 og under 18 år at have
nogle "fornødenheder" som forældrene ikke skal tage sig af. Mad, tøj og
tag over hovedet skal forældrene vel stadigvæk tage sig af.

Peter W. (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 11-12-09 09:16

On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> Peter W. wrote:
> > On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> > wrote:
> >> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive eventuelle
> >> kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den pågældende efter
> >> det fyldte
> >> 18. år?
>
> >> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter
> >> den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en
> >> kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>
> >> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
> >> henvisninger til lovgivning.
>
> > Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i økonomiske
> > anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3.  Den mindreårige er
> > derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår.  Der er ikke særlig
> > hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige aftaler fordi den
> > mindreårige fylder 18 år.  Aftalen kan derfor kun tilsidesættes i
> > medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>
> > Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
> > herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
> > mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år, jf. §
> > 26, stk. 1.  Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
> > erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige, jf. §
> > 31.
>
> > En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18. år,
> > men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
> > mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.
>
> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn) med en
> professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx 23?
>
> Hilsen
> Jan- Hide quoted text -
>


Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke, bliver
det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i anledning af
kontraktens misligholdelse.

Jan Kronsell (12-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 12-12-09 13:31

Peter W. wrote:
> On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> wrote:
>> Peter W. wrote:
>>> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell"
>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
>>>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive
>>>> eventuelle kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den
>>>> pågældende efter det fyldte
>>>> 18. år?
>>
>>>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter
>>>> den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en
>>>> kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>>
>>>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
>>>> henvisninger til lovgivning.
>>
>>> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i
>>> økonomiske anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den
>>> mindreårige er derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der
>>> er ikke særlig hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige
>>> aftaler fordi den mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun
>>> tilsidesættes i medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>>
>>> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
>>> herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
>>> mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år,
>>> jf. § 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
>>> erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige,
>>> jf. §
>>> 31.
>>
>>> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18.
>>> år, men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
>>> mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.
>>
>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
>> 23?
>>
>> Hilsen
>> Jan- Hide quoted text -
>>
>
>
> Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke, bliver
> det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i anledning af
> kontraktens misligholdelse.'

Betale erstatning til hvem? Til sønnnen - der bare gerne vil hjem?

Jan



Peter W. (12-12-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 12-12-09 05:49

On 12 Dec., 13:31, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> Peter W. wrote:
> > On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> > wrote:
> >> Peter W. wrote:
> >>> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell"
> >>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
> >>>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive
> >>>> eventuelle kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den
> >>>> pågældende efter det fyldte
> >>>> 18. år?
>
> >>>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der forpligter
> >>>> den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun underskrive en
> >>>> kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>
> >>>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
> >>>> henvisninger til lovgivning.
>
> >>> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i
> >>> økonomiske anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den
> >>> mindreårige er derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der
> >>> er ikke særlig hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige
> >>> aftaler fordi den mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun
> >>> tilsidesættes i medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>
> >>> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
> >>> herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
> >>> mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år,
> >>> jf. § 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
> >>> erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige,
> >>> jf. §
> >>> 31.
>
> >>> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18.
> >>> år, men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
> >>> mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.
>
> >> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
> >> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
> >> 23?
>
> >> Hilsen
> >> Jan- Hide quoted text -
>
> > Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke, bliver
> > det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i anledning af
> > kontraktens misligholdelse.'
>
> Betale erstatning til hvem? Til sønnnen - der bare gerne vil hjem?
>
> Jan- Skjul tekst i anførselstegn -
>


Hvis sønnen misligholder kontrakten, kan han ifalde erstatningsansvar
over for klubben, men hvis værgen har indgået kontrakten uden sønnens
samtykke, har han tilsidesat sine pligter, og vil derfor være
erstatningsansvarlig for sønnens tab.

Jan Kronsell (13-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 13-12-09 15:30

Peter W. wrote:
> On 12 Dec., 13:31, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> wrote:
>> Peter W. wrote:
>>> On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell"
>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
>>>> Peter W. wrote:
>>>>> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell"
>>>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
>>>>>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive
>>>>>> eventuelle kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den
>>>>>> pågældende efter det fyldte
>>>>>> 18. år?
>>
>>>>>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der
>>>>>> forpligter den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun
>>>>>> underskrive en kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>>
>>>>>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
>>>>>> henvisninger til lovgivning.
>>
>>>>> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i
>>>>> økonomiske anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den
>>>>> mindreårige er derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der
>>>>> er ikke særlig hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige
>>>>> aftaler fordi den mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun
>>>>> tilsidesættes i medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>>
>>>>> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
>>>>> herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
>>>>> mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år,
>>>>> jf. § 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
>>>>> erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige,
>>>>> jf. §
>>>>> 31.
>>
>>>>> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18.
>>>>> år, men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
>>>>> mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.
>>
>>>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
>>>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
>>>> 23?
>>
>>>> Hilsen
>>>> Jan- Hide quoted text -
>>
>>> Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke, bliver
>>> det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i anledning af
>>> kontraktens misligholdelse.'
>>
>> Betale erstatning til hvem? Til sønnnen - der bare gerne vil hjem?
>>
>> Jan- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>
>
> Hvis sønnen misligholder kontrakten, kan han ifalde erstatningsansvar
> over for klubben, men hvis værgen har indgået kontrakten uden sønnens
> samtykke, har han tilsidesat sine pligter, og vil derfor være
> erstatningsansvarlig for sønnens tab.

Konkret problemstilling:

Søn vil gerne spille i udlandet. Der skrives med forældres hjælp en kontrakt
fra ca.23 år.
To år asenere vil søn gerne hjem. Klubben vil ikke lade ham gå, da han har
kontrakt 5 år endnu.
Søn synes, at det er urimeligt, at han er bundet af en kontrakt, som han
ikke har skrevey under på.

Men som jeg forstår det, er der ikke noget at gøre. Økonomisk er der ingen
mulighed for søn/far for at købe sig ud af kontrakten.

Jan




Peter W. (13-12-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 13-12-09 10:01

On Dec 13, 3:30 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:
> Peter W. wrote:
> > On 12 Dec., 13:31, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> > wrote:
> >> Peter W. wrote:
> >>> On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell"
> >>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
> >>>> Peter W. wrote:
> >>>>> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell"
> >>>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
> >>>>>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive
> >>>>>> eventuelle kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den
> >>>>>> pågældende efter det fyldte
> >>>>>> 18. år?
>
> >>>>>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der
> >>>>>> forpligter den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun
> >>>>>> underskrive en kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>
> >>>>>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
> >>>>>> henvisninger til lovgivning.
>
> >>>>> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i
> >>>>> økonomiske anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den
> >>>>> mindreårige er derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår. Der
> >>>>> er ikke særlig hjemmel i loven for at tilsidesætte langvarige
> >>>>> aftaler fordi den mindreårige fylder 18 år. Aftalen kan derfor kun
> >>>>> tilsidesættes i medfør af de almindelige aftaleretlige regler.
>
> >>>>> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges interesser,
> >>>>> herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til at spørge den
> >>>>> mindreårige om større beslutninger, såfremt denne er over 15 år,
> >>>>> jf. § 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine pligter, er han
> >>>>> erstatningsansvarlig efter culpareglen over for den mindreårige,
> >>>>> jf. §
> >>>>> 31.
>
> >>>>> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte 18.
> >>>>> år, men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid med den
> >>>>> mindreåriges interesser, kan han ifalde erstatningsansvar.
>
> >>>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
> >>>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er fx
> >>>> 23?
>
> >>>> Hilsen
> >>>> Jan- Hide quoted text -
>
> >>> Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke, bliver
> >>> det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i anledning af
> >>> kontraktens misligholdelse.'
>
> >> Betale erstatning til hvem? Til sønnnen - der bare gerne vil hjem?
>
> >> Jan- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > Hvis sønnen misligholder kontrakten, kan han ifalde erstatningsansvar
> > over for klubben, men hvis værgen har indgået kontrakten uden sønnens
> > samtykke, har han tilsidesat sine pligter, og vil derfor være
> > erstatningsansvarlig for sønnens tab.
>
> Konkret problemstilling:
>
> Søn vil gerne spille i udlandet. Der skrives med forældres hjælp en kontrakt
> fra ca.23 år.
> To år asenere vil søn gerne hjem. Klubben vil ikke lade ham gå, da han har
> kontrakt 5 år endnu.
> Søn synes, at det er urimeligt, at han er bundet af en kontrakt, som han
> ikke har skrevey under på.
>
> Men som jeg forstår det, er der ikke noget at gøre. Økonomisk er der ingen
> mulighed for søn/far for at købe sig ud af kontrakten.
>

Det første sted at kigge er i selve kontrakten. Tager den stilling
til spørgsmålet?

Man kan ikke blive tvunget til at opfylde en ansættelseskontrakt.
Derfor vil klubben (i mangel af særlig aftale) have et erstatningskrav
mod sønnen, hvis han ikke overholder kontrakten. På den måde kan man
købe sig ud af kontrakten, men det kan efter omstændighederne blive
dyrt.


Jan Kronsell (14-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 14-12-09 14:24

Peter W. wrote:
> On Dec 13, 3:30 pm, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
> wrote:
>> Peter W. wrote:
>>> On 12 Dec., 13:31, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
>>> wrote:
>>>> Peter W. wrote:
>>>>> On Dec 11, 4:07 pm, "Jan Kronsell"
>>>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
>>>>>> Peter W. wrote:
>>>>>>> On Dec 11, 1:58 pm, "Jan Kronsell"
>>>>>>> <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:
>>>>>>>> Hvis man ikke er fyldt 18, skal forældre/værge underskrive
>>>>>>>> eventuelle kontrakter. Kan sådanne kontrakter forpligte den
>>>>>>>> pågældende efter det fyldte
>>>>>>>> 18. år?
>>
>>>>>>>> Kan fx en 17-årigs forældre underskrive en kontrakt, der
>>>>>>>> forpligter den 17. årige i fx 5 eller 10 år, eller kan de kun
>>>>>>>> underskrive en kontrakt, der forpligter ham til han fylder 18?
>>
>>>>>>>> Det er juraen, jeg er interesseret i - ikke moralen - gerne med
>>>>>>>> henvisninger til lovgivning.
>>
>>>>>>> Værgen har ret til at disponere på den mindreåriges vegne i
>>>>>>> økonomiske anliggender, jf. værgemålslovens § 1, stk. 3. Den
>>>>>>> mindreårige er derfor forpligtet af de aftaler værgen indgår.
>>>>>>> Der er ikke særlig hjemmel i loven for at tilsidesætte
>>>>>>> langvarige aftaler fordi den mindreårige fylder 18 år. Aftalen
>>>>>>> kan derfor kun tilsidesættes i medfør af de almindelige
>>>>>>> aftaleretlige regler.
>>
>>>>>>> Værgen har dog pligt til at varetage den mindreåriges
>>>>>>> interesser, herunder økonomisk, jf. §§ 24 og 25, samt pligt til
>>>>>>> at spørge den mindreårige om større beslutninger, såfremt denne
>>>>>>> er over 15 år, jf. § 26, stk. 1. Tilsidesætter værgen sine
>>>>>>> pligter, er han erstatningsansvarlig efter culpareglen over for
>>>>>>> den mindreårige, jf. §
>>>>>>> 31.
>>
>>>>>>> En værge kan således forpligte en mindreårig efter det fyldte
>>>>>>> 18. år, men har han uagtsomt eller forsætligt handlet i strid
>>>>>>> med den mindreåriges interesser, kan han ifalde
>>>>>>> erstatningsansvar.
>>
>>>>>> Konkret kan en værge fx derfor indgå en kontrakt (for fx sin søn)
>>>>>> med en professionel fodboldklub, der binder sønnen, til denne er
>>>>>> fx 23?
>>
>>>>>> Hilsen
>>>>>> Jan- Hide quoted text -
>>
>>>>> Ja, det kan han godt, men hvis han ikke har sønnens samtykke,
>>>>> bliver det i sidste ende ham der evt. skal betale erstatning i
>>>>> anledning af kontraktens misligholdelse.'
>>
>>>> Betale erstatning til hvem? Til sønnnen - der bare gerne vil hjem?
>>
>>>> Jan- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>>> Hvis sønnen misligholder kontrakten, kan han ifalde
>>> erstatningsansvar over for klubben, men hvis værgen har indgået
>>> kontrakten uden sønnens samtykke, har han tilsidesat sine pligter,
>>> og vil derfor være erstatningsansvarlig for sønnens tab.
>>
>> Konkret problemstilling:
>>
>> Søn vil gerne spille i udlandet. Der skrives med forældres hjælp en
>> kontrakt fra ca.23 år.
>> To år asenere vil søn gerne hjem. Klubben vil ikke lade ham gå, da
>> han har kontrakt 5 år endnu.
>> Søn synes, at det er urimeligt, at han er bundet af en kontrakt, som
>> han ikke har skrevey under på.
>>
>> Men som jeg forstår det, er der ikke noget at gøre. Økonomisk er der
>> ingen mulighed for søn/far for at købe sig ud af kontrakten.
>>
>
> Det første sted at kigge er i selve kontrakten. Tager den stilling
> til spørgsmålet?
>
> Man kan ikke blive tvunget til at opfylde en ansættelseskontrakt.

Enig.Og det er netop miseren.

Jan
> Derfor vil klubben (i mangel af særlig aftale) have et erstatningskrav
> mod sønnen, hvis han ikke overholder kontrakten. På den måde kan man
> købe sig ud af kontrakten, men det kan efter omstændighederne blive
> dyrt.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste