Duron + DDR-ram
Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 02-08-01 22:23

Hej.. Jeg vil bare lige høre efter om man kan bruge en Duron processor på et
bundkort som kun understøtter DDR-ram 2100 (f.eks. et bundkort med VIA
apollo 266 kt chipsæt), idet Duron jo kun kører med en FSB på 200 MHZ

/Jean

Fra : raven

Dato : 03-08-01 10:14

On Thu, 2 Aug 2001 23:23:13 +0200, "Jean Christophe B. Thomsen"
<jean@studi.dk> wrote:

>Hej.. Jeg vil bare lige høre efter om man kan bruge en Duron processor på et
>bundkort som kun understøtter DDR-ram 2100 (f.eks. et bundkort med VIA
>apollo 266 kt chipsæt), idet Duron jo kun kører med en FSB på 200 MHZ

Det kan man godt. En duron kan godt køre fsb 266, hvis man ændrer på
multiplier (låser op).
Et godt bud er også duron 750, som sådan set burde gå med til
7.5x133=1000 uden videre, med lidt højere cpu-core-voltage (1.7-1.8
volt).

Der kan være problemer med visse bundkort med ren bios opsætning af
alt. Et sådant bundkort kan i visse tilfælde støde på den begrænsning,
at det aflæser multiplier på cpu og booter kortvarigt med 133xdenne,
for senere at aflæse i bios, hvad bios skal være.
F.eks. med en duron 800. Den vil jo nok ikke være med til 8x133=1064
MHz. Så vil den ikke boote kortvarigt med dette, og kommer ikke til
det, at den skal aflæse multiplier i bios, som måske er sat ned til 7x
eller 7.5x.

Anandtech skrev engang en artikel om problemet:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1440

Så er der jo desuden den mulighed at køre med frontbus 100 MHz på dit
bundkort for ddr ram. Dette skulle også være muligt. Men du skal ikke
være sikker på, at du kan køre ram asynkront, altså køre ram med 133
MHz, når fsb er 100.

Du kan downloade manualen for det bundkort, du vil købe, og læse i
den, hvad man kan.

hilsen

John

Fra : Jonny Jensen

Dato : 03-08-01 21:58

> [...]
> bundkort som kun understøtter DDR-ram 2100 (f.eks. et bundkort med VIA
> apollo 266 kt chipsæt), idet Duron jo kun kører med en FSB på 200 MHZ

Det kan du godt, så kører ram'en bare PC1600 i stedet.
PC2100=133DDR
PC1600=100DDR

Jonny.