Mail
Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 18:42

Jeg har fået et par øv-problemer: på maskinen kører jeg Snow Leopard, og
når jeg forsøger at sende et dokument fra OpenOffice (som jeg har kunnet
før), står der følgende:

"Du har Mail-version 4.0 (1075/1077). Den kan ikke bruges på Mac OS X
Version 10.6.2 (Build 10C540). For yderligere oplysninger, klik på
knappen Hjælp."
Jeg klikker så på "hjælp", men det sker ikke noget ...

Det andet problem er, at jeg ikke kan indlæse mit adressekartotek fra en
..ldif-fil til "Adressebog". Når jeg forsøger at importere, bliver jeg
spurgt om, jeg er "sikker på at jeg vil importere disse 39 kort", og det
ER jeg, men når jeg siger OK, går handligen i stå.

Kan nogen hjælpe, bliver jeg glad.

Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-12-09 19:12

On 2009-12-02 18:41:37 +0100, Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> said:

> [...]
> knappen Hjælp."
> Jeg klikker så på "hjælp", men det sker ikke noget ...

Jeg kører OS X 10.6.2 og mail er version 4.2. Jeg kan sende et
Openoffice dokument som mail uden problemer. Hvis du er på mail 4.0 og
ikke 4.2 må du mangle nogle opdateriner.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 19:27

Hans Kruse skrev:

> Jeg kører OS X 10.6.2 og mail er version 4.2. Jeg kan sende et
> Openoffice dokument som mail uden problemer. Hvis du er på mail 4.0 og
> ikke 4.2 må du mangle nogle opdateriner.

Jeg har lige checket, at min Mail er version 4.0. Hvad kan jeg så gøre
ved det?

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 19:31

Hans Kruse skrev:

> Jeg kører OS X 10.6.2 og mail er version 4.2. Jeg kan sende et
> Openoffice dokument som mail uden problemer. Hvis du er på mail 4.0 og
> ikke 4.2 må du mangle nogle opdateriner.

Jeg har forsøgt at sætte Snow Leopard-disken i, men det hjalp ikke.
:-/ Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 19:50

På en ekstern harddisk har jeg Snow Leopard installeret, og der kan jeg
godt få Mail til at køre. Hvad skal nu det betyde?
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 19:55

.... og for at det ikke skal være løgn, virker Adressebog osse.

Kan jeg kopiere programmer fra min eksterne harddisk til den der sidder
i min iMac? - eller hvad kan jeg gøre for at løse problemet, da jeg jo
helst vil bruge den interne harddisk (hvad skal jeg ellers med den?!)?

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-09 20:27

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> i min iMac? - eller hvad kan jeg gøre for at løse problemet, da jeg jo
> helst vil bruge den interne harddisk (hvad skal jeg ellers med den?!)?

Har du prøvet at køre Softwareopdatering? Det er gennem den, man får
opdateringer til Apples programmer som f.eks. Mail. Din DVD med Mac OS X
er naturligvis ikke helt aktuel. Det tager mange uger at få lavet en
DVD, trykt er oplag, trykt indpakning, få det distribueret rundt i
verden, markedsføre det osv. I mellemtiden er der ofte kommet
opdateringer. Derfor hjælper det ikke at ville installere fra den
oprindelige disk. Du skal på nettet og hente nyeste opdatering.
Når du kan køre fra den eksterne disk, så skyldes det vel ikke,
at Snow Leopard på den kun er ver. 10.6, mens din interne harddisk har
Mac OS X 10.6.2? Det kan forklare, at en ældre version af Mail pludselig
kører igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 23:45

Henrik Münster skrev:

> [...]
> at Snow Leopard på den kun er ver. 10.6, mens din interne harddisk har
> Mac OS X 10.6.2? Det kan forklare, at en ældre version af Mail pludselig

Det er den samme dvd jeg bruger på begge diske.
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-09 23:49

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det er den samme dvd jeg bruger på begge diske.
> Hans

Jeg er ikke helt med. Du har installeret fra den samme DVD på begge
diske, går jeg ud fra, men din DVD er vel ikke med Mac OS X 10.6.2? Den
er vel med 10.6.0. Siden er den interne harddisk så blevet opdateret
over nettet med Softwareopdatering til 10.6.2. Jeg tænkte så, at den
eksterne harddisk måske ikke er blevet opdateret og stadig har 10.6.0.
Du kan evt. se mit andet indlæg, jeg lige har skrevet, hvor jeg
anbefaler dig at køre en combo-update, så alt bliver opdateret til de
versioner, der passer til Mac OS X 10.6.2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-09 21:48

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> knappen Hjælp."
> Jeg klikker så på "hjælp", men det sker ikke noget ...

Har du kørt softwareopdateringer for nyligt?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 22:45

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Har du kørt softwareopdateringer for nyligt?

Ja, det gjorde jeg efter det første svar, jeg fik her, og det hjalp ikke.

Jeg har osse kørt "diskværktøj" på den interne uden at den fandt fejl.

Til gengæld kører den eksterne tilsyneladende hurtigere end den interne.

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-09 23:46

> [...]

> Jeg har osse kørt "diskværktøj" på den interne uden at den fandt fejl.
>
> Til gengæld kører den eksterne tilsyneladende hurtigere end den interne.

Jeg går ud fra, at du har frakoblet de eksterne harddiske, så du er
sikker på, at det ikke er en gammel Mail, der starter fra en af de
eksterne harddiske. Jeg går også ud fra, at du køre Mac OS X 10.6.2.
Mail skal være version 4.2. Noget må være gået galt, når du har
opdateret software, så du stadig ikke har fået den nye version af Mail
installeret.
Mail kan, så vidt jeg kan se, ikke downloades separat fra Apple.
Jeg vil derimod tro, at man kan få den ved at hente en af de "manuelle"
opdateringer af styresystemet i stedet for at bruge Softwareopdatering.
Prøv derfor at køre en combo-opdatering til Mac OS X 10.6.2 og se, om
det ikke giver dig den rigtige version af Mail.

<http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macosxv1062u
pdatecombo.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 23:53

Henrik Münster skrev:

> Prøv derfor at køre en combo-opdatering til Mac OS X 10.6.2 og se, om
> det ikke giver dig den rigtige version af Mail.

> [...]

Jeg har ikke set udtrykket "combo-update" før. Hvad betyder det?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 23:57

Hans Houmøller skrev:

> Jeg har ikke set udtrykket "combo-update" før. Hvad betyder det?

Undskyld! Jeg glemt lige at google, men af og til kan jeg godt fare lidt
vild i diverse fagudtryk.

Efter endt tur i Google, er jeg nu ved at downloade
MacOSXUpdCombo10.6.2.dmg.

Tak for tippet, so jeg nu vil kunne bruge en anden gang. Jeg er spændt
på, om det virker.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-09 21:54

> [...]

> spurgt om, jeg er "sikker på at jeg vil importere disse 39 kort", og det
> ER jeg, men når jeg siger OK, går handligen i stå.

hvis du har en disk med et andet system tilsluttet er det muligt at den
åbner mail.app fra det "forkerte" system. Hvis ikke så er der gået koks
i din installation ..

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-12-09 22:53

Thomas von Hassel skrev:

> hvis du har en disk med et andet system tilsluttet er det muligt at den
> åbner mail.app fra det "forkerte" system. Hvis ikke så er der gået koks
> i din installation ..
>
> /thomas

Jeg har lavet installationerne i følgende rækkefølge:

1) den oprindelige Leopard var maskinen født med (juni 2009).

2) jeg købte så Snow Leopard dan den kom frem samtidig med, at jeg
anskaffede en ekstern harddisk - på opfordring i forummet her som hjælp
til mig dengang ny på Mac.

3) jeg har så siden anskaffet endnu en ekstern, som jeg oprindelig ville
bruge til at gemme filer på fra husets øvrige computere, men jeg valgte
så, da jeg syntes den interne var begyndt at køre noget sløv, at
installere Snow Leopard på den.

Jeg har tilføjet de programmer, jeg osse har liggende på den interne,
altså dem jeg selv har hentet fra nettet (ikke fra Mac's hjemmesider,
men open source som for eksempel Open Office, Firefox, Thunderbird
m.fl.), og da jeg kunne se, at tingene virkede å den eksterne lagde jeg
så en WM-Fusion ind på den interne, hvor jeg har lavet en partition til
en WindowsXP Home Premium, da jeg skulle bruge den til at lave
hjemmeside på.

Jeg ved godt det kan lyde noget forvirrenden, men jeg håber, jeg har
beskrevet tingene godt nok til at kunne få hjælp. Ellers spørg endelig.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 03-12-09 15:19

Så har jeg lave en combo-updade:

det hjalp på adgange til at sende epost fra OpenOffic, men det hjalp
ikke på adressebogen, som stadig ikke kan importere adresser fra en fil

Skulle jeg overveje at lave en geninstallation ad Snow Leopard på den
interne harddisk? Jeg har jo partitioneret den, så min Windows XP
ligger, så kan man installere igen, uden at slette hele disken?

Hans