Hvorfor sagde han det? Hvor ville han hen ~
Fra : Lyrik

Dato : 29-11-09 12:51

Jesus siger at den der ser på en kvinde og begærer hende, er lige så
skyldig i utugt som den der har gjort det.

Den forrige tråd om Bibeloversættelser, endte i en skyttegravskrig,
hvor dette var en af "håndgranaterne!"Der var ikke så få faldne i den
krig! Jeg vil skyde på at Villy lige nu er rullet ind i et
dannebrogsflag, mens man hører salutten over ham?

Det jeg manglede var spørgsmålet:"Hvorfor sagde han det?"
Komponenterne består af: "til hvem sagde han det-!"-inden vi svarer
som de begejstrede kristne gør:"Han sagde det til os allesammen!", så
betænk følgende:

Jesus gik rundt i en bestemt tid og var underlagt Moselov. Farisæerne
mente at man ved at være påpasselig enormt meget(tiende af mynte og
dild), kunne være så retfærdig, at man kunne opspare gode gerninger
til en frelse under Moseloven!

Jesus var nødt til at bevise det modsatte, nemlig at Moseloven ikke
kunne give frelse til nogen! At den ligefrem var bygget sådan! For at
udvide frelsens nye trosvej til alle mennesker.

Så, hvis farisæerne altså mente at de ved at undlade hor kunne klare
den betingelse, så desillusionerede jesus dem ved at komme med
udtalelsen om at bare man begære,r så har man tabt frelsesspillet!
Hvis de nu ville hævde at "Det siger Moseloven intet om!", så kunne
han bare påpege det tiende bud om ikke at begære!

Hvis han kunne overbevise dem om det, så kunne han få dem med på hans
nye vej, til frelse ved tro.
Alle disse sublimerende udsagn som skærper Moseloven til det
ulidelige, til noget der ikke kan!-overholdes, har sin baggrund i den
nye troslov der blev indført ved Jesu død.

"Feltspaderne ligger klar, jorden er blød, geværerne er ladt, lad
krigen begynde!"

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 29-11-09 22:53

Lyrik skrev:

> [...]
> krig! Jeg vil skyde på at Villy lige nu er rullet ind i et
> dannebrogsflag, mens man hører salutten over ham?

Hehe.

> [...]
> Komponenterne består af: "til hvem sagde han det-!"-inden vi svarer
> som de begejstrede kristne gør:"Han sagde det til os allesammen!", så

De taler, Jesus holdt, var langt hen en dialog med
farisæerne, som holdt fast i, de ikke var syndere, selv
om det er mere sjældent, de kommer direkte til orde.

I den diskussion strammede Jesus hele tiden syndsbegrebet,
for da for pokker at få dem til at forstå problemet. Og
det, han sagde, om vrede og ægteskabsbrud, fordømmer hele
verden, hvis ikke der er den pointe, at vrede og ægteskabsbrud
f.eks. under de betingelser er umulige at undgå.

Altså, 'for at være syndfrie, må I end ikke tænke på synden'.

De stramninger opfatter nogle jo bogstaveligt, selv om jeg
personligt kun en gang her i gruppen er stødt på en, der
tilsyneladende havde fundet en metode til at undgå at
tænke på synden ...

Så langt går altså de færreste.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-11-09 22:59

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Alle disse sublimerende udsagn som skærper Moseloven til det
> ulidelige, til noget der ikke kan!-overholdes, har sin baggrund i den
> nye troslov der blev indført ved Jesu død.

Der har altid, ifølge Bibelen, kun været én eneste vej til frelse, og det er
den samme vej både før og efter Jesu død.

Du har ret at jøderne (farisæerne) mente at der var en anden vej, nemlig
gennem egne gerninger. Men det er og var ikke nogen bibelsk lære, det var
deres egne hjemmeskabte falske kætterske lære.

Jesus gør ikke op med frelsesvejen som den er beskrevet i GT, men han gør op
med farisæernes egen hjemmegjorte "vej" til frelse.

Bibelen har altid, og hele vejen igennem lært at der kun findes frelse
gennem tro, tro på Messias som det offerlam der skulle borttage alle
menneskers synd og som sonede synden for alle mennesker.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 29-11-09 15:47

On 29 Nov., 22:59, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jesus gør ikke op med frelsesvejen som den er beskrevet i GT, men han gør op
> med farisæernes egen hjemmegjorte "vej" til frelse.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du har gravet dit skyttehul og er hoppet ned. Du affyrer her den
første salve!: "Frelsesvejen er den samme før og efter Jesu død. Ingen
forandring er sket! Moseloven består! Og den gælder for dig og for
alle andre!"
Jeg prøver med en håndgranat:"Kun jødefolket var underlagt Moseloven.
Andre folk kunne ikke komme under den!" Endvidere var den så dårligt
skrevet at man ikke kunne opnå liv ved den. Man havde brug for en
globalisering af lovene.

Hilsen
jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-11-09 23:53

Lyrik skreiv:

> [...]
> første salve!: "Frelsesvejen er den samme før og efter Jesu død. Ingen
> forandring er sket! Moseloven består! Og den gælder for dig og for

Håndgranater med løskrutt er lite virkningsfulle

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-11-09 00:20

Lyrik skrev i

[ ... ]
> [...]
> første salve!: "Frelsesvejen er den samme før og efter Jesu død. Ingen
> forandring er sket! Moseloven består! Og den gælder for dig og for

Nu skrev jeg altså at vejen til frelse går gennem troen alene. Og sådan var
det også i GT-tiden.

Jeg har end ikke nævnt Moseloven med så meget som en enkelt stavelse, så det
kan da kun være dig der endnu ikke har forladt din skyttegrav. Det ville
faktisk klæde dig dersom du lod være at opdigte falske udsagn om hvad jeg
skulle have skrevet. Synd at du aldrig rigtig er kommet dig over at jeg
afsog at gå værtshus med dig for snart mange år siden

Paulus gør faktisk et temmeligt stort nummer ud af at forklare at også
Abraham blev frelst ved tro og tro alene, ifølge hvad Paulus skriver i
Romerbrevet.

Hveken fællesbeegnelsen Moseloven, 10-budsloven eller andre love har nogen
sinde kunnet frelse ét eneste menneske.

De ceremonielle offer- og tempellove kunne ikke frelse nogen, men de var
"anskuelsesundervisning" der viste frem til det sande offerlam, Jesus
Kristus, Guds Søn, som det glimrende bliver forklaret i bl.a. Hebræerbrevet.

10-budsloven sammenfatter Jesus selv så glimrende i "det dobbelte
kærlighedsbud" - kærlighed til Gud og kærlighed til næsten.

Som Paulus så fint udtrykker det: "Af nåde er I frelst ved tro, det skyldes
ikke jer selv, Guds er gaven" og et andet sted, at der ikke findes frelse i
noget eller noget andet end Jesus, Guds sande offerlam, som ofringerne i GT
profetisk viste frem til (ifølge Hebræerbrevet).

Fra : N/A

Dato : 30-11-09 16:19

Fra : N/A

Dato : 29-11-09 23:53

Fra : Lyrik

Dato : 30-11-09 05:07

On 29 Nov., 23:53, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Lyrik skreiv:

> Håndgranater med løskrutt er lite virkningsfulle
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja vi mangler nogle nordmænd i krigen. Under WW2 var der frivillige
fra en masse lande der meldte sig til den tyske krig imod
Sovjetunionen. Jeg havde lejlighed til at spørge en oberst i
nazihæren, om hvilke soldater der var de bedste? "Nordmændene!" var
svaret. Nu kæmpede de jo på den forkerte side, men det kan der rettes
op på i dag, Harald "Modsiger". Du kan endnu nå at komme ind i kampen
på den kristne front. Grav dit hul!

Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-11-09 16:19

Lyrik skreiv:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ja vi mangler nogle nordmænd i krigen. Under WW2 var der frivillige
> fra en masse lande der meldte sig til den tyske krig imod
> Sovjetunionen.

Så? Du antyder at at krig "for gud" er en like hederlig krig som
landsvikerenes krig i WW2?

> Jeg havde lejlighed til at spørge en oberst i
> nazihæren, om hvilke soldater der var de bedste? "Nordmændene!" var
> svaret.

Du synes være en gammel mann. Du burde ha hatt meget bedre livserfaring.

> Nu kæmpede de jo på den forkerte side, men det kan der rettes
> op på i dag, Harald "Modsiger".

Jeg er overbevist om at man vinner ikke mennesker for kristus ved å føre
krig og drepe mennesker som ikke har den rette rette troen. Dersom
kristen nestekjærlighet ikke kan fremmes ved eksempelets makt, da er all
bibelforståelse irelevant.

> Du kan endnu nå at komme ind i kampen
> på den kristne front. Grav dit hul!

Beklager, men jeg tror ikke at den krigen du maner til fører til frelse
for noen, ikke til meg eller deg heller.

HM

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 00:02

Fra : Lyrik

Dato : 30-11-09 08:50

On 30 Nov., 16:18, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
Lyrik skrev>>
> [...]
>
> Beklager, men jeg tror ikke at den krigen du maner til fører til frelse
> for noen, ikke til meg eller deg heller.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Modsigeren" har gravet og taget plads i sit hul! Ikke uden
modsigelser selvfølgelig! Men midt i hans fredelige benægtelser,
lander en granat iført tophue præcist i hullet hvor jeg sidder. Jeg
hopper febrilsk op af hullet og undgår lige akkurat at min røv bliver
sprængt i laser. Jooh! Nordmændene er gode soldater!
"Modsigeren" havde ellers lovet at fyre med løst krudt!?

En af hans udtalelser undrede mig imdlertid? Han skrev om "frelse for
dig og mig" Han mente heller ikke at bogstavelig krig fører til
omvendelser.
Så når langobarderne blev tvangsomvendt "or else" i Europa og faldt
til patten sammen med de andre Europæiske nationer, så mener sværmerne
ikke at det førte til kristendom.

Vi kan sige at når hele Europa blev kristent så førte den kristendom
ikke til noget? herregud mand, vi sidder jo fredeligt og nyder
frugterne af den barmhjertige samaritans hospitaler, socialforsorg og
hjælp i nød, samt næstekærlighed! Er det ikke noget?
Er det henne i sekternes forsamlinger at "den ægte tro trives?" "I
think not!"

Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-12-09 00:02

Lyrik skreiv:
> [...]
> sprængt i laser. Jooh! Nordmændene er gode soldater!
> "Modsigeren" havde ellers lovet at fyre med løst krudt!?

Litt lyrisk personfnidder av kjent "kristent" merke. Vellbekomme.

> En af hans udtalelser undrede mig imdlertid? Han skrev om "frelse for
> dig og mig" Han mente heller ikke at bogstavelig krig fører til
> omvendelser.
Ikke alle som kaller seg "bibeleksperter" kan brife med særlig fremhevet
leseferdighet.

> Så når langobarderne blev tvangsomvendt "or else" i Europa og faldt
> til patten sammen med de andre Europæiske nationer, så mener sværmerne
> ikke at det førte til kristendom.

Nåja, det kommer an på hvordan begreper "kristendom" defineres. Det
førte ikke til noen utstrakt utøvelse av nestekjærlighet.

Ellers så leser vi nok historie forskjellig.

> Vi kan sige at når hele Europa blev kristent så førte den kristendom
> ikke til noget?

Joda, det gjore den nok. Det er bare å slå opp i historiebøkene og lese
hva "kristendommen førte til, - og fra.

> herregud mand, vi sidder jo fredeligt og nyder
> frugterne af den barmhjertige samaritans hospitaler,

Husk at de hospitalene ble stengt av Luthers lære.

> socialforsorg og

Sosialforsorg ble innført av syndige venstrekrefter her i Norge /Danmark
med sterk motstand fra presteskapet.

> hjælp i nød, samt næstekærlighed!

Og så er du ikke istand til å fortelle hvordan kristen nestekjærlighet
er implementert som en integrert del av kristendommen.

> Er det ikke noget?
> Er det henne i sekternes forsamlinger at "den ægte tro trives?" "I
> think not!"

Muligens skulle du forsøke å diskutere sak fremfor å angripe personen.

HM