FLash og PS CS¤ til Intel-mac
Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 25-11-09 23:14

Hejsa.

Jeg skal skifte fra en Power-PC til til en Intel-mac, og mit gamle
Flash og Photoshop kan vist ikke køre på en Intel-mac.

Jeg søger derfor efter den nyeste Flash og PS CS4, da jeg ikke kan LEVE
uden disse programmer!

Jeg er naturligvis parat til at betale for dem.

Mvh
Nik

Jeg er ked af hvis dette er det forkerte forum at spørge i, men vidste
ikke hvor jeg ellers skulle spørge.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 23:37

Nikolaj Lauritzen <nik@galestreger.dk> wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Nik
>
> Jeg er ked af hvis dette er det forkerte forum at spørge i, men vidste

De er til salg hos enhver respektabel forhandler, Apple Store, Humac,
Eplehuset og adobe.dk

/thomas

Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 26-11-09 05:16

Jeg ved det godt, men jeg er ikke multimillionær...derfor leder jeg
efter noget brugt...det behøver ikke være det nyeste, det skal bare
virke på en Intel-Mac.

Mvh
Nik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 08:42

Nikolaj Lauritzen <nik@galestreger.dk> wrote:

> Jeg ved det godt, men jeg er ikke multimillionær...derfor leder jeg
> efter noget brugt...det behøver ikke være det nyeste, det skal bare
> virke på en Intel-Mac.

Du skal være heldig at finde nogen der vil af med det. Hvis du har gamle
versioner bliver de som regel brugt i en lang række af ogradeeringer. Og
når du selv har en Photoshop CS(1) kan den jo bruges til at opgradere
fra .. så er vi nede i noget der ligner halv pris i forhold til en fuld
version.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 17:34

Thomas von Hassel skrev:

> Du skal være heldig at finde nogen der vil af med det. Hvis du har gamle
> versioner bliver de som regel brugt i en lang række af ogradeeringer. Og

Det er egnetlig en ret fiks måde at undgå at markedet bliver mættet af
gamle brugtversioner.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 17:52

> Det er egnetlig en ret fiks måde at undgå at markedet bliver mættet af
> gamle brugtversioner.

man sku tro at de havde regnet det ud på forhånd ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 14:58

Hej Nik

Nikolaj Lauritzen wrote:
> [...]
> Flash og Photoshop kan vist ikke køre på en Intel-mac.
>
> Jeg søger derfor efter den nyeste Flash og PS CS4, da jeg ikke kan LEVE

Både Flash MX og Photoshop CS1 kan godt køre på OS X 10.6, men Adobe
garanterer ikke noget. Desuden er der nogle PPC plugins, der tidl. har
virket på både PPC og Intel Macs, der nu er holdt op med at virke på
10.6, men det må du ligesom prøve dig lidt frem med.

Et godt råd er at installere programmerne helt fra bunden og ikke
kopiere dem over fra din gamle Mac, da det vil give nogle problemer med
Adobes registreringsdatabase.

Mht. Flash MX, så bruger jeg den ikke selv, men har andre programmer fra
MX og har fået at vide fra brugere i USA i bl.a. comp.sys.mac.apps og
comp.sys.mac.misc, at alle MX programmer fra Macromedia MX 8 Suite -
inkl. Flash MX og Freehand MX - vil køre på 10.6.

> Jeg er naturligvis parat til at betale for dem.

Prøv evt. at kigge på eBay.us eller eBay.uk. Det er nogle gange, der er
CS3 og en sjælden gang også CS4 til salg dér til rimelige priser - ca.
halvdelen af det, en fuld pakke vil koste.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 16:08

> [...]
> comp.sys.mac.misc, at alle MX programmer fra Macromedia MX 8 Suite -
> inkl. Flash MX og Freehand MX - vil køre på 10.6.

Freehand MX havde allerede under 10.5 på Intel problemer med print og
skirfttyper ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 16:44

Thomas von Hassel wrote:

> Freehand MX havde allerede under 10.5 på Intel problemer med print og
> skirfttyper ...

Det kan jeg godt garantere dig for ikke passer!!! - Jeg bruger den selv
jævnligt og har *ALDRIG* haft problemer med at udskrive noget som helst
uanset hvilken skrifttype, jeg bruger. Og det er ligegyldigt, om det er
T1, TII, TT, TTF eller OTF skrifter på en alm. TT printer (GX
compatible) eller PS/PCL printer. Indrømmet at FH ikke er glad for TIII
skrifter, men dem er der heldigvis heller ikke mange af tilbage. Og det
gælder altså for alle Freehand ver. lige ned fra ver. 2.5, som var min
første Freehand.....

Men der er en del, der faktisk ikke er klar over, at der er en opd. til
ver. 11.02, som kan hentes hos Adobe. - Den blev nærmest 'lusket' ind i
Adobes samling af opdateringer. Så hvis der er problemer, må det
skyldes, at folk stadig sidder med en ver. 11.00 eller 11.01. - I øvrigt
er der heller ingen problemer med Freehand MX 11.00 på OS 9.2.

Derimod er der endda meget store problemer på PPC Macs med den
full-working 30-day trial, man også stadig kan hente, selvom det skulle
være samme version som den i selve boxed version.... FH 11 Trial kan
finde på overhovedet ikke at ville starte på en PPC G4 eller G5.
Underligt nok starter den fint på en CPU opg. G3 med OS X 10.4.11...

Og så har den et andet - og underligt problem. - Hvis man trækker en
JPEG eller PSD fil - lavet med CS1/CS2 - på FHs ikon, starter programmet
fint, men åbner ikke billedet med en fejl "Can not find apropriate
converter". Vælger man derimod 'Open File' og navigerer frem til
filerne, åbnes de fint. Samme problem har jeg - og andre - været ude for
ved brug af Canvas 8.x og 9.x, så det er næppe et Freehand problem.

- Og så lige et lille tip til dem, der stadig bruger Freehand. FH er et
ganske glimrende scannerprogram til billeder. Man skal blot kopiere de
'Aquire' plugins (eller hele Aquire mappen), man har i sin Photoshop
Aquire mappe over til Freehands Xtras -> Import mappe. Kopierer man hele
mappen, skal den blot placeres i mappen Xtras.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 17:13

> [...]
> skrifter, men dem er der heldigvis heller ikke mange af tilbage. Og det
> gælder altså for alle Freehand ver. lige ned fra ver. 2.5, som var min

jammen hvis du ikke har problemer så er der jo ingen der har problemer
.... du kan simplethen ikke kigge uden for din lille verden ?

<http://forums.adobe.com/thread/448743>

<http://groups.google.com/group/macromedia.freehand/browse_thread/thread
/378c57bc9fc17ba6/b1aa96ff57d4525d?lnk=raot>

de to linker fundet bare ved en simpel google søgning.

/thomas

Fra : Erik Richrad Sørense~

Dato : 26-11-09 20:02

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> /378c57bc9fc17ba6/b1aa96ff57d4525d?lnk=raot>
>
> de to linker fundet bare ved en simpel google søgning.

Så kan jeg jo bruge dine egne ord. - Bare fordi der er et par stykker,
der har problemer, er det ikke ensbetydende med, at alle har. Men det er
du jo ligeglad med. - blot du kan komme til at modsige det, jeg skriver.

Jeg véd godt, jeg ikke er grafisk ekspert på fx. CS, men er der noget,
der er givet, så er det det, at jeg kender Freehand ud og ind. - Jeg har
faktisk været officiel supporter for dem, da det stadig var Macromedia,
der var ejerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 20:11

Erik Richrad Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> der er givet, så er det det, at jeg kender Freehand ud og ind. - Jeg har
> faktisk været officiel supporter for dem, da det stadig var Macromedia,

Jeg havde et par kunder som alle havde mere eller mindre bøvl med
Freehand MX da de opdateret til 10.5 ... og det kommer an på en
kombination af hvilken printer du har og hvilke fonte. Hvor skriver jeg
at _alle_ har problmer ? .. jeg siger bare at der er en chance/risiko
for at at der kan være bøvl. Du derimod skriver med store bogstaver at
du *ALDRIG* har problemer .... igen, som om det ikke er korrekt eller
betydningsfuldt når du ikke har problemet .. eller omvendt når du har et
problem vi andre ikke kan replikere ... verden er større end din lille
verden.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-09 00:32

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg havde et par kunder som alle havde mere eller mindre bøvl med
> Freehand MX da de opdateret til 10.5 ... og det kommer an på en
> kombination af hvilken printer du har og hvilke fonte.

Hvis du nu læste, hvad jeg skriver, så ville du også læse, at jeg lige
netop skriver, at der er probleme3r med TIII skrifter. Og det kommer
ikke an på, hvilken printer man har. Jeg har selv både HP og Brother og
har tidl. også haft både Canon og Lexmark PS. Jeg solgte min Lexmark, da
den er ualmindelig bøvlet at sætte op, men jeg véd fra ham, jeg solgte
den til, at den kører udmærket med bl.a. også Freehand MX 11.02. Desuden
har jeg nu nok supporteret flere Freehyand brugere, da jeg var officiel
supporter for Macromedia, end du har.

> [...]
> betydningsfuldt når du ikke har problemet .. eller omvendt når du har et
> problem vi andre ikke kan replikere ... verden er større end din lille

Dit eget ordvalg "Freehand MX havde allerede under 10.5 på Intel
problemer med print og skirfttyper". - Og hvis det ikke er en generel
beskrivelse, så véd jeg ikke, hvad 'generel' står for.! - Og jeg vil
gentage, at jeg selv aldrig har haft de problemer, og at ingen af dem,
jeg har supporteret, har fået de problemer med FH MX 11.02, såfremt de
har fulgt den korrekte fremgangsmåde.

Den eneste måde, FH MX kan give problemer på er ved at bruge migrering
ved systemopgradering fra 10.4.x til 10.5.x - eller for den sags skyld
også fra 10.4/10.5 til 10.6 - fremfor nyinstallering, fordi alle prefs
filer også bliver flyttet med over. Macromedia tilråder direkte
nyinstallering fremfor overflytning.

Problemet ligger ikke i Freehand MX men i, at systmet (gælder både 10.5
og 10.6) korrumperer Freehands .plist filer, så nogle indstillinger
enten bliver blokeret - låst i en bestemt men ikke nødvendigvis i den
brugerdefinerede indstilling - eller fejltolket af OS X's prefs håndtering.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 01:34

> Dit eget ordvalg "Freehand MX havde allerede under 10.5 på Intel
> problemer med print og skirfttyper". - Og hvis det ikke er en generel
> beskrivelse, så véd jeg ikke, hvad 'generel' står for.!

heh ... ja du kan jo altid læse noget i en sætning som ikke er der ...
fakta er bare at der _kan_ være problemer, hverken mere eller mindre. I
vores tilfælde var det med Postscript fonte hvis jeg husker ret.

Hvorfor du skal lave en stor sag ud af det forstår jeg stadig ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-09 02:01

Thomas von Hassel wrote:

> heh ... ja du kan jo altid læse noget i en sætning som ikke er der ...
> fakta er bare at der _kan_ være problemer, hverken mere eller mindre. I
> vores tilfælde var det med Postscript fonte hvis jeg husker ret.

Hvor skriver du det så ikke, men laver en generel beskrivelse.?

> Hvorfor du skal lave en stor sag ud af det forstår jeg stadig ikke ...

Der er vist meget, du så ikke forstår... Men hvis programmerne nu kan
køre på 10.6, og da Nik jo skriver, han ikke er mangemillionær, så er
der ingen grund til at smide tusindvis af kroner efter hverken nye
versioner eller opgraderinger!

mvh. Erik Richard