/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Hvilken strømforsyning ?
Fra : Ukendt


Dato : 08-09-09 20:09


Jeg overvejer at købe flg. ny hardware :

CPU : Intel Core I7 - 920 - 2,66 MHz
Bundkort : Asus P6T
Grafikkort : Asus EAH4870/HTDI (1 GB)

Der skal samtidigt tilsluttes 4 harddiske + 1 DVD brænder.

Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?

--
Kim


 
 
Morten Wartou (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 08-09-09 11:17


"Kim" skrev i meddelelsen news:6dada59e7883s6fajir3ggrk7buqq8lkqj@4ax.com...
>
> Jeg overvejer at købe flg. ny hardware :
>
> CPU : Intel Core I7 - 920 - 2,66 MHz
> Bundkort : Asus P6T
> Grafikkort : Asus EAH4870/HTDI (1 GB)
> Der skal samtidigt tilsluttes 4 harddiske + 1 DVD brænder.
> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?

Jeg vil anbefale den ret nye Corsair HX750W, den kan levere langt mere strøm
end nødvendigt, men så kan den jo også bruges hvis du skal udvide en dag.
Det er en forbandet lækker strømforsyning som er en af de mest effektive på
markedet - min computer bruger ca. 50 watt mindre end da jeg havde en NorthQ
4775, udelukkende grundet den bedre effektivitet - jeg købte Corsair'en da
min NorthQ begyndte at lyde meget syg efter 2-3 års brug. Det er en dyr sag,
men den er bygget af gode komponenter, og der er syv års garanti. Den koster
omkring en tusse. Hvis du køber en til 500,- og den kun holder 3 år, kan det
jo hurtigt betale sig, og det mindre strømforbrug kan jo også mærkes på
elregningen - jeg sparer vel et par hundrede i strøm årligt i forhold til
NorthQ'en. Corsair har også mindre strømforsyninger til en billigere penge,
men det er de nye HX750W og HX850W som er de mest effektive.

Endvidere er den meget støjsvag, hvilket også er værd at tage med.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Per Nielsen (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 08-09-09 20:04

Morten Wartou formulerede tirsdag:
> Jeg vil anbefale den ret nye Corsair HX750W, den kan levere langt mere strøm
> end nødvendigt, men så kan den jo også bruges hvis du skal udvide en dag. Det
> er en forbandet lækker strømforsyning som er en af de mest effektive på
> markedet - min computer bruger ca. 50 watt mindre end da jeg havde en NorthQ
> 4775, udelukkende grundet den bedre effektivitet - jeg købte Corsair'en da
> min NorthQ begyndte at lyde meget syg efter 2-3 års brug. Det er en dyr sag,
> men den er bygget af gode komponenter, og der er syv års garanti. Den koster
> omkring en tusse. Hvis du køber en til 500,- og den kun holder 3 år, kan det
> jo hurtigt betale sig, og det mindre strømforbrug kan jo også mærkes på
> elregningen - jeg sparer vel et par hundrede i strøm årligt i forhold til
> NorthQ'en. Corsair har også mindre strømforsyninger til en billigere penge,
> men det er de nye HX750W og HX850W som er de mest effektive.

Er der nogen yderligere forskel mellem TX og HX versionerne udover at
sidsnævnte er modulopbyggede? Altså at man på HX-modellerne kan nøjes
med at montere de kabler man har brug for?

> Endvidere er den meget støjsvag, hvilket også er værd at tage med.

Bestemt



Morten Wartou (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 08-09-09 21:40


"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4aa6aa87$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Morten Wartou formulerede tirsdag:
>> Jeg vil anbefale den ret nye Corsair HX750W, den kan levere langt mere
>> strøm end nødvendigt, men så kan den jo også bruges hvis du skal udvide
>> en dag. Det er en forbandet lækker strømforsyning som er en af de mest
>> effektive på markedet - min computer bruger ca. 50 watt mindre end da jeg
>> havde en NorthQ 4775, udelukkende grundet den bedre effektivitet - jeg
>> købte Corsair'en da min NorthQ begyndte at lyde meget syg efter 2-3 års
>> brug. Det er en dyr sag, men den er bygget af gode komponenter, og der er
>> syv års garanti. Den koster omkring en tusse. Hvis du køber en til 500,-
>> og den kun holder 3 år, kan det jo hurtigt betale sig, og det mindre
>> strømforbrug kan jo også mærkes på elregningen - jeg sparer vel et par
>> hundrede i strøm årligt i forhold til NorthQ'en. Corsair har også mindre
>> strømforsyninger til en billigere penge, men det er de nye HX750W og
>> HX850W som er de mest effektive.
> Er der nogen yderligere forskel mellem TX og HX versionerne udover at
> sidsnævnte er modulopbyggede? Altså at man på HX-modellerne kan nøjes med
> at montere de kabler man har brug for?

Indmaden er ret forskellig, der benyttes dyrere komponenter i HX'erne, og
TX'erne er noget mindre effektive - det er sikkert stadig glimrende
strømforsyninger, og de er også støjsvage. Corsair giver 5 års garanti på
TX'erne, mod 7 år på HX750. TX750 larmer en del mere ved høj belastning -
men så skal du også putte et har heftige grafikkort i maskinen før det
bliver aktuelt. Der er 12 SATA strømstik i HX'eren, kun 8 i TX'eren, men man
skal være lidt speciel før det bliver et problem. :) Effektiviteten på HX750
svinger mellem 89% og 91% over hele linien, hvor TX750 går fra ca. 83% ved
20% belastning over knap 87% ved 50% belastning til 85% ved 100% belastning.
TX650 er endnu mindre effektiv, og støjgrafen på corsair.com stiger ret
stejlt allerede fra omkring 350 watt. TX750 stiger stejl fra 450 watt. HX750
larmer 10 dB mindre (10 dB er hvad der opfattes som en fordobling af
lydniveauet) ved 600 watt i forhold til TX750 - igen, det kræver at maskinen
har en forfærdeligt masse indmad før det bliver aktuelt. Jeg syntes blot det
var rart at være lidt mere "fremtidssikret", og valgte HX. Det er faktisk
også meget rart at man ikke har flere kabler i maskinen end de der bliver
brugt.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Per Nielsen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 10-09-09 00:20

Morten Wartou forklarede:
> Indmaden er ret forskellig, der benyttes dyrere komponenter i HX'erne, og
> TX'erne er noget mindre effektive - det er sikkert stadig glimrende
> strømforsyninger, og de er også støjsvage. Corsair giver 5 års garanti på
> TX'erne, mod 7 år på HX750. TX750 larmer en del mere ved høj belastning - men
> så skal du også putte et har heftige grafikkort i maskinen før det bliver
> aktuelt. Der er 12 SATA strømstik i HX'eren, kun 8 i TX'eren, men man skal
> være lidt speciel før det bliver et problem. :) Effektiviteten på HX750
> svinger mellem 89% og 91% over hele linien, hvor TX750 går fra ca. 83% ved
> 20% belastning over knap 87% ved 50% belastning til 85% ved 100% belastning.
> TX650 er endnu mindre effektiv, og støjgrafen på corsair.com stiger ret
> stejlt allerede fra omkring 350 watt. TX750 stiger stejl fra 450 watt. HX750
> larmer 10 dB mindre (10 dB er hvad der opfattes som en fordobling af
> lydniveauet) ved 600 watt i forhold til TX750 - igen, det kræver at maskinen
> har en forfærdeligt masse indmad før det bliver aktuelt. Jeg syntes blot det
> var rart at være lidt mere "fremtidssikret", og valgte HX. Det er faktisk
> også meget rart at man ikke har flere kabler i maskinen end de der bliver
> brugt.

Tak for en god forklaring. Det bliver en HX750 næste gang jeg skal have
opgraderet min PSU



Sophus Vørsing \(267~ (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Sophus Vørsing \(267~


Dato : 08-09-09 20:32


"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa62f32$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
- min computer bruger ca. 50 watt mindre end da jeg havde en NorthQ
> 4775,

Bare lige for at få et referencepunkt, hvor meget bruger din PC for
nuværende? idle / full load?



Morten Wartou (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 08-09-09 21:09


"Sophus Vørsing (2670)" <newsvorsing@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4aa6b146$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa62f32$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
> - min computer bruger ca. 50 watt mindre end da jeg havde en NorthQ
>> 4775,
>
> Bare lige for at få et referencepunkt, hvor meget bruger din PC for
> nuværende? idle / full load?

Omkring 140 watt idle, 250 når den sveder. Core2 Quad Q6600, GeForce
8800GTS, 2 diske.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Optimus Prime (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Optimus Prime


Dato : 08-09-09 12:40

Kim skrev:
> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?

Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?

Her kan du udregne et overslag over forbrug - ofte er resultatet
overraskende i forhold til at PSU producenterne forsøger at sælge os
+1000W forsyninger


Ukendt (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-09-09 22:08

On Tue, 08 Sep 2009 13:40:16 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?

>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?

Det gør jeg nu - fed side

>Her kan du udregne et overslag over forbrug - ofte er resultatet
>overraskende i forhold til at PSU producenterne forsøger at sælge os
>+1000W forsyninger

Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,

Så jeg vil nok satse på en PSU på min 500 W.

Mange tak for svar.

--
Kim


ozxxxx (08-09-2009)
Kommentar
Fra : ozxxxx


Dato : 08-09-09 14:18


"Kim" skrev i meddelelsen news:iihda5t5l3i1833iq0f8ilh4cvb1k4lcee@4ax.com...
> On Tue, 08 Sep 2009 13:40:16 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
> wrote:
>
>>> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?
>
>>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?
>
> Det gør jeg nu - fed side
>
>>Her kan du udregne et overslag over forbrug - ofte er resultatet
>>overraskende i forhold til at PSU producenterne forsøger at sælge os
>>+1000W forsyninger
>
> Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,
>
> Så jeg vil nok satse på en PSU på min 500 W.
>
> Mange tak for svar.
>
> --
> Kim
>

du skal vel også kikke på de enheder du tilslutter hvor meget volt og hvor
meget Ampere de træker.

Jørgen


Ukendt (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-09-09 23:59

On Tue, 8 Sep 2009 15:17:51 +0200, "ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> wrote:

>>>> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?
>>>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?

>> Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,

>du skal vel også kikke på de enheder du tilslutter

Kigge ? eller klikke ?
Jeg skal blot tilføje dem ... er gjort.

>hvor meget volt

Det er ikke nødvendigt. Det er heller ikke muligt på ovenstående site.

>og hvor meget Ampere de træker.

Ja, det er relevant, men det er ikke muligt på ovenstående site.

--
Kim


Jørgen E (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen E


Dato : 08-09-09 21:45


<Kim> skrev i en meddelelse news:1eoda5ljp41hcf8h0i7jfm30elsvbtlhu3@4ax.com...
> On Tue, 8 Sep 2009 15:17:51 +0200, "ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> wrote:
>
>>>>> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?
>>>>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?
>
>>> Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,
>
>>du skal vel også kikke på de enheder du tilslutter
>
> Kigge ? eller klikke ?
> Jeg skal blot tilføje dem ... er gjort.
>
>>hvor meget volt
>
> Det er ikke nødvendigt. Det er heller ikke muligt på ovenstående site.
>
>>og hvor meget Ampere de træker.
>
> Ja, det er relevant, men det er ikke muligt på ovenstående site.
>
> -

Husk også, at en strømforsyning ikke er mest energieffektiv ved
max beslastning, så en moderat overdimensioneret er bedst af
flere grunde.


Ukendt (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-09 15:26

On Tue, 8 Sep 2009 22:44:40 +0200, Jørgen E <ikke@god.aa> wrote:

>>>>>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ?

>>>> Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,

>Husk også, at en strømforsyning ikke er mest energieffektiv ved
>max beslastning, så en moderat overdimensioneret er bedst af
>flere grunde.

Ja, jeg har besluttet mig for en Corsair HX 620W.

Så er der også plads til evt. udvidelser ...

--
Kim


Morten Wartou (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 09-09-09 09:37


"Kim" skrev i meddelelsen news:jiefa5182vjhnttbmkbi7meh9mtjqctvjm@4ax.com...
> On Tue, 8 Sep 2009 22:44:40 +0200, Jørgen E <ikke@god.aa> wrote:
>
>>>>>>Kender du denne: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
>>>>>>?
>
>>>>> Enig. Jeg fik mit setup til 375 watt,
>
>>Husk også, at en strømforsyning ikke er mest energieffektiv ved
>>max beslastning, så en moderat overdimensioneret er bedst af
>>flere grunde.
>
> Ja, jeg har besluttet mig for en Corsair HX 620W.
>
> Så er der også plads til evt. udvidelser ...

Det skulle også være en glimrende strømforsyning, men det er et meget ældre
design end HX750W, og den er langt fra så energieffektiv - den starter
faktisk helt nede på 82%, og kommer ikke højere end ca. 86%.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Optimus Prime (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Optimus Prime


Dato : 09-09-09 12:32

Morten Wartou skrev:
> Det skulle også være en glimrende strømforsyning, men det er et meget
> ældre design end HX750W, og den er langt fra så energieffektiv - den
> starter faktisk helt nede på 82%, og kommer ikke højere end ca. 86%.

Hvordan klarer HX450 sig så? Den har jeg nemlig lige investeret i; men
troede faktisk bare det var en neddroslet HX520/HX620?

Optimus Prime (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Optimus Prime


Dato : 09-09-09 12:40

Optimus Prime skrev:
> Hvordan klarer HX450 sig så? Den har jeg nemlig lige investeret i; men
> troede faktisk bare det var en neddroslet HX520/HX620?

Ahh spurgte før jeg selv tjekkede...

HX750 er 80 Plus Silver godkendt... HX450 er "kun" 80 plus bronze godkendt

80 Plus programmet kan der læses om her:
http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Men den er nok under alle omstændigheder klasser bedre end min gamle
støjende Chill Innovation PSU

Morten Wartou (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 09-09-09 15:48


"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa7940e$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Optimus Prime skrev:
>> Hvordan klarer HX450 sig så? Den har jeg nemlig lige investeret i; men
>> troede faktisk bare det var en neddroslet HX520/HX620?
>
> Ahh spurgte før jeg selv tjekkede...
>
> HX750 er 80 Plus Silver godkendt... HX450 er "kun" 80 plus bronze godkendt
>
> 80 Plus programmet kan der læses om her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS
>
> Men den er nok under alle omstændigheder klasser bedre end min gamle
> støjende Chill Innovation PSU

HX450 klarer op til 85% - men der er ikke nogen graf på Corsairs side for
netop den PSU.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Optimus Prime (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Optimus Prime


Dato : 10-09-09 07:11

Morten Wartou skrev:
> HX450 klarer op til 85% - men der er ikke nogen graf på Corsairs side
> for netop den PSU.

Og jeg har heller ikke kunne finde nogen test af den, måske fordi den
vist kun er lavet til 240V regionerne (EU).

Jeg har dog taget chancen og købt den; men der går lige nogle dage før
den bliver sat i, da jeg er ved at bygge om

Morten Wartou (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 10-09-09 07:59


"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa89881$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Morten Wartou skrev:
>> HX450 klarer op til 85% - men der er ikke nogen graf på Corsairs side for
>> netop den PSU.
>
> Og jeg har heller ikke kunne finde nogen test af den, måske fordi den vist
> kun er lavet til 240V regionerne (EU).
>
> Jeg har dog taget chancen og købt den; men der går lige nogle dage før den
> bliver sat i, da jeg er ved at bygge om

http://pc-max.de/artikel/netzteile/17-office-netzteile-bis-450w-im-test -
jeg tror ikke du går helt galt, den ligger faktisk helt i top i denne
sammenligning.
http://www.technic3d.com/article-812,1-corsair-cmpsu-450hx-450w-netzteil-im-test.htm
bryder sig også om den, men nævner at den godt kan høres hvis man belaster
den hårdt.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Jesper Lund (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 10-09-09 23:31

Optimus Prime wrote:

> Ahh spurgte før jeg selv tjekkede...
>
> HX750 er 80 Plus Silver godkendt... HX450 er "kun" 80 plus bronze
> godkendt

Man skal lige huske at "80 plus" ikke behøver at gælde for belastninger
under 20%. Hvis man f.eks. kun bruger 100W, kan HX450 sagtens være mere
effektiv end HX750.

--
Jesper Lund

Awan (25-09-2009)
Kommentar
Fra : Awan


Dato : 25-09-09 23:31

Har sat en lækker highend modulær PSU til dk.marked.privat.edb.ekstern.
Tror det måske kunne være noget for dig.....især prisen taget i betragtning
(c;

Hilsen
Awan

"Kim" skrev i meddelelsen news:6dada59e7883s6fajir3ggrk7buqq8lkqj@4ax.com...
>
> Jeg overvejer at købe flg. ny hardware :
>
> CPU : Intel Core I7 - 920 - 2,66 MHz
> Bundkort : Asus P6T
> Grafikkort : Asus EAH4870/HTDI (1 GB)
>
> Der skal samtidigt tilsluttes 4 harddiske + 1 DVD brænder.
>
> Hvor mange watt kræves der af en strømforsyning til dette setup ?
>
> --
> Kim
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste