Flytning af Malawi
Fra : Silverflame

Dato : 02-08-01 16:42

Hej!
Er der nogen der kender en god metode til at fange og flytte en hun
(Malawi) med æg i munden uden at hun spytter dem undervejs? Hun har haft æg
en enkelt gang før, men da lod jeg hende blive, i den tilsyneladende noget
naive tro, at nogle af ungerne ville vokse op. Det var dog ikke tilfældet
( jeg er temmelig sikker på at mine Ahli'er havde en finne med i spillet),
så denne gang må jeg hellere flytte hende...
MVH SF.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 02-08-01 20:26

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
Klipper det hele.
Hej.... :)
Læs linken Identifisering af malawicichlider. Erik Berg har et godt forslag
til hvordan du får flyttet mor og barn.....
Held og lykke.
Hilsen Ditte

Fra : Silverflame

Dato : 02-08-01 20:31

Hvordan får man så fisken ind i kokosnødden??? Jeg tvivler meget på at den
vil svømme derind frivilligt da den allerede har en etableret hule som den
gemmer sig i...
Og jeg tror ikke jeg kan fange den med kokosnødden i 780l vand, et net vil
nok være mere effektivt.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-08-01 00:22

> [...]
> gemmer sig i...
> Og jeg tror ikke jeg kan fange den med kokosnødden i 780l vand, et net

Hej....
Den kan jeg så ikke lige give dig et fyldestgørende svar på...... Men det
går jo an at prøve - for man ved aldrig med de der fisk. Mine gør i hvert
fald ikke altid som jeg tror de skal gøre, så jeg lærer, jeg lærer..... :)
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-08-01 22:05

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> ( jeg er temmelig sikker på at mine Ahli'er havde en finne med i spillet),
> så denne gang må jeg hellere flytte hende...

Jeg synes jeg kan genkende problemmet, blot er mine akvarier ikke så
store,

Jeg plejer at flå stenene op af akvariet, jo færre jeg kan nøjes med jo
bedre, for nogle gange går hunnen i nettet, hurtigt, andre gange skal næsten
alt op.
Jeg bruger et halvdybt net, på bambuspind, sammen med et meget stort og dybt
net.
Det net med bambuspind bruger jeg til at jage hunnen med, medens det store
mere bliver brugt som en fælde/ruse.
Hvis hunnen har gået med æggene i en god uges tid, synes jeg ikke det er et
problem at flytte hende.
Hvis du samtidigt, har et beholder af en art, som kan komme ned i det strore
net, stesser hunnen ikke ret meget, og chancen for at æggene spyttes er ikke
stor.
Skulle uheldet være ude og hun smider æggene, er der ingen grund til
fortvivelse.
Hos Avifauna kan du få en net pose, med et plaststativ i de er perfekte til
at klække æggene i, hvis du samtidigt sørger for en eller anden form for
vandcirkulation i eller omkring netposen.
Jeg har klækket æg der ikke var nogen synlig udvikling på da hunnen spyttede
dem,
uden problemmer i netposen.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 03-08-01 15:11

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at flå stenene op af akvariet, jo færre jeg kan nøjes med jo
> bedre, for nogle gange går hunnen i nettet, hurtigt, andre gange skal
næsten
> alt op.

Altså ingen nem vej udenom det hårde slid? Det må jeg jo så gøre. Jeg
takker ihvertfald for rådene ang. fremgangsmåden!

> [...]
> at klække æggene i, hvis du samtidigt sørger for en eller anden form for
> vandcirkulation i eller omkring netposen.

Minder det om sådan en ynglekasse man normalt bruger til levendefødende?
For sådan én har jeg nemlig! En netpose i en ramme der flyder i
overfladen...
MVH SF

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-08-01 19:06

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Altså ingen nem vej udenom det hårde slid? Det må jeg jo så gøre. Jeg
> takker ihvertfald for rådene ang. fremgangsmåden!

Så har du også mulighed for at, få skidt og møj der har samlet sig bag
stenene ud.

> Minder det om sådan en ynglekasse man normalt bruger til levendefødende?
> For sådan én har jeg nemlig! En netpose i en ramme der flyder i
> overfladen...

Net kassen er vel mere rammende end net pose, der er to plast rammer, med
en pind i hvert hjørne. Ud over den ramme, trækkes så nettet. Kassen/rammen
eller hvad vi nu kalder, den kan ikke selv flyde, men skal hænge på kanten
af akvariet.

Carsten

Fra : Ikola

Dato : 03-08-01 19:29

Carsten Gall wrote in message <9keou4$1ffp$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>eller hvad vi nu kalder, den kan ikke selv flyde, men skal hænge på kanten

Som før omtalt er det vigtigt med cirkulation i disse kasser. Jeg tror ikke
cirkulationen fra filteret i selve akvariet, giver cirkulation igennem det
meget finmaskede net, der anvendes her.

Derfor bruger jeg ved behov et hævert filter (den med skumgummipatronen).
Dette sidder uden for netkassen, mens udmundingen peger ind over net kassen,
så der hele tiden tilføres "frisk" vand fra akvariet til filterkassen.
Filteret skal naturligvis ikke køre på fuld kraft, så der er orkanlignende
tilstande i filterkassen.

Advarsel: dette er ikke kønt at have til at sidde i forruden, så det er
måske ikke lige løsningen til stue akvariet, hvis det skal bibeholde en
rimelig WAF* effekt.

*WAF = Wife Acceptance Factor

mvh
René

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-08-01 00:22

"Ikola" <dont@spam.me> wrote in message
Klip.
> Advarsel: dette er ikke kønt at have til at sidde i forruden, så det er
> måske ikke lige løsningen til stue akvariet, hvis det skal bibeholde en
> [...]

Hej Rene (du blev uden apostrof, da mit tastatur gik i udu)
Hov, hvad gør vel et utiltrækkende udseende på akvariet et stykke tid - man
skal blive stolt forældre..... :)
Jeg håber at "silverflame" finder en løsning, som gør at han får frem i
hvert fald noget af den nydelige og attraktive yngelen......
Sommerhilsen Ditte

Fra : Ludo

Dato : 04-08-01 09:57

En fremgangsmåde jeg har brugt med scucce mange gange er:

- Alle sten op, stille og roligt
- Fange hunnen uden div. stress og jagen, list hende op i et hjørne.
- Sæt et lille akv. (jeg har brugt 12 l.) ned i det store akv, og fyld
det med vand
- Når du har fanget hunnen, op det lille.
- Og der efter går transporten til yngle akvariet som en leg.

Husk afklimatisering, eller brug vandet fra det store!!!

On Thu, 2 Aug 2001 17:42:25 +0200, "Silverflame"