El-kabel til jord og lys i indkørsel
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-09 11:06

Hej

Jeg skal have et kabel i jorden der skal bruges til at få lys i indkørsel.
Der er 23 meter fra hus til yderste lampe. Jeg gravede et rødt rør ned jeg
kan trække igennem, der er godt nok ikke snor i, men jeg finder nok en måde
at få ledning igennem.

Men hvilket kabel skal jeg bruge, gerne link til eks harald nyborg eller
lign. Jeg skal have en lysføler op også yderst i indkørsel.

Min tanke er at forberede arbejdet til en elektriker, så han bare skal koble
strømmen til og slutte de 4 lamper og lysføleren til. SÅ ledningerne skal
trækkes i jorden og op ved lamper.

Gode råd og links modtages rigtigt gerne :)
Jakob

Fra : Leif Neland

Dato : 17-11-09 11:43

..:J:. skrev:
> [...]
> trækkes i jorden og op ved lamper.
>
> Gode råd og links modtages rigtigt gerne :)

Brug din energi på at få en træksnor igennem røret, og lad elektrikeren
levere og trække kablerne.

Du kan være heldig at finde en elektriker, der vil bryde reglerne, men
ellers risikerer du blot at han bruger dit kabel som træksnor til at
trække sit eget kabel igennem.

Elektrikeren må ikke overlade det til andre (med mindre de er ansatte i
firmaet eller et andet godkendt firma) til at trække kabler.

Rør og kanaler må du godt lave.

Køb heller ikke el-materiel og forvent at elektrikeren vil bruge det;
bortset fra lamperne naturligvis.

Og så kommer der sikkert en masse, der siger det er noget pjat, og de
altid selv har trukket kabler... Jeg nævner bare reglerne...

Leif

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-11-09 12:11

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Brug din energi på at få en træksnor igennem røret, og lad elektrikeren
> levere og trække kablerne.

Put en sammenkrøllet papirpose med en tynd snor bundet i i den ene ende af
røret og sæt noget trykluft på - evt en støvsuger der blæser. Så har du
snoren igennem i løbet af et øjeblik.
/Erik

Fra : Mogens

Dato : 17-11-09 14:16

Erik Andersen wrote:

> [...]

Ja, eller en hårdtrullet klump alufolie på noget fiskesnøre, og så spule
igennem med vand. Det havde jeg held med engang hvor der var lidt snavs
i røret og Eriks metode ikke virkede. Så skylles evt. sand og snavs ud
sammen med vandet.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-11-09 12:19

> [...]
> Og så kommer der sikkert en masse, der siger det er noget pjat, og de
> altid selv har trukket kabler... Jeg nævner bare reglerne...

"Reglerne" siger ikke noget om at du ikke selv må levere materialer, hvad
enten det er lamper eller kabler. Det er hvad man kalder en
bygherreleverance. Fagmanden skal så sikre via materialernes datablade, at
de er godkendte til aktuelle formål.
At mange håndværkere så ikke vil, fordi de ikke vil afskrive sig den avance
de har på materialerne - det er en anden sag.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Leif Neland

Dato : 17-11-09 12:39

Keld Nygaard skrev:

> [...]
> At mange håndværkere så ikke vil, fordi de ikke vil afskrive sig den avance
> de har på materialerne - det er en anden sag.

Ja, men hvad er billigst, at få skrevet 25m kabel på
elektrikerregningen, eller købe en rulle med 50m kabel i HN, hvor man
ikke "må" bruge resten?

Det skal man også tage med i beregningen. Og køreturen og ventetiden hos
HN...

Leif

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-09 06:23

On Nov 17, 2:16 pm, Mogens <n...@mail.com> wrote:

> [...]
> igennem med vand. Det havde jeg held med engang hvor der var lidt snavs
> i røret og Eriks metode ikke virkede. Så skylles evt. sand og snavs ud

Vand og el er ikke super

En vatkugle og en støvsuger virker 99% af gangene.

Alternativt kan man måske simpelthen skubbe kablet igennem som man gør
med en søgefjeder.

--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-09 14:26

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> skal trækkes i jorden og op ved lamper.
>
> Gode råd og links modtages rigtigt gerne :)

OK, tror jeg forsøger at trække kablet og forudsætter at elektriker vil
bruge dem. Jeg skal bare finde de rette. Går ud fra at der skal jord i
kablet. Er der nogen der kan pege mig på et kabel der efter al sandsynligvis
kan anvendes :) ? Og hvad med lysføleren. Der skal ikke to kabler igennem af
den årsag vel?

Jeg forestiller mig at trække kablet og skære kablet ud af røret de steder
der skal lamper op. Skal der ikke bare trækkes rigeligt ledning op i en
lykke? Skal jeg sikre mig at røret lukkes vandtæt igen, eller er det
ligemeget?

Jakob

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-11-09 15:23

..:J:. skrev:

> [...]
> steder der skal lamper op. Skal der ikke bare trækkes rigeligt ledning
> op i en lykke? Skal jeg sikre mig at røret lukkes vandtæt igen, eller

Du kunne jo prøve at spørge i news:dk.teknik.el

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : JBH

Dato : 17-11-09 18:36

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev i en meddelelse

> Du kunne jo prøve at spørge i news:dk.teknik.el

Hæ.hæ, ja så skal han nok få læst lektien....

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-09 08:24

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> wrote in message

> Du kunne jo prøve at spørge i news:dk.teknik.el
>
> --
> Venlig hilsen
> Asbjørn M. Nielsen

Smidt indlægget der også, men der er altså ikke megen aktivitet i den gruppe
:)

Fra : Frede

Dato : 17-11-09 09:12

> [...]
> kan anvendes :) ? Og hvad med lysføleren. Der skal ikke to kabler igennem af

Som andre har skrevet er det ikke sikker elektrikkeren vil bruge det,
og hvis han siger ja det vil han gerne, kan du godt regne med lidt
ekstra timer eller højere timeløn (jeg er selv elektrikker)

En 5x1,5 kvadrat skulle være nok

> [...]
> der skal lamper op. Skal der ikke bare trækkes rigeligt ledning op i en
> lykke? Skal jeg sikre mig at røret lukkes vandtæt igen, eller er det

Jo rigeligt kabel, om røret skal være tæt bagefter er op til dig, det
er ikke noget krav med rør.

Frede

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-11-09 17:53

>Som andre har skrevet er det ikke sikker elektrikkeren vil bruge det,
>og hvis han siger ja det vil han gerne, kan du godt regne med lidt
>ekstra timer eller højere timeløn (jeg er selv elektrikker)

Fis.. pres dem i pris.. få hans timepris inden du bestiller, de er sultne
ligesom mange andre håndværkere i byggebranchen.

Overvej om du skal have PIR i begge ender, det har jeg i indkørslen (180gr i
carporten og 45gr. ved indkørslen), det er sgu rart

>Jo rigeligt kabel

20cm over lampe-høje er nok.
Bare sørg for at alt er klart til montage inden han kommer ellers løber der
hurtig en ½ timer mere på.

Mvh
Leon

Fra : jens

Dato : 17-11-09 18:31

> [...]
> ligemeget?

Jo rigeligt kabel, om røret skal være tæt bagefter er op til dig, det

Men det er vel til gengæld et krav med advarselsbånd eller dækplade, så hvis
Jacob ikke har sørget for at grave det i over hans rør kan det vel aldrig
blive lovligt.
Mvh
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-09 08:21

> Men det er vel til gengæld et krav med advarselsbånd eller dækplade, så
> hvis Jacob ikke har sørget for at grave det i over hans rør kan det vel
> [...]

Tænkte nok der var et eller andet, det er der jo alllltid. Havde ellers
gravet det fineste tykke rør ned uden dækbånd, selv om det ligger i skuret.
Skal det altid til? Det rør er dælme tykt og mindst ligeså hårdt som
dækbåndet?

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-09 08:28

> [...]

> ligemeget?

Jo rigeligt kabel, om røret skal være tæt bagefter er op til dig, det

-----------------

Frede, hvilken af disse to skal jeg så vælge ? Går ud fra at der skal jord
på ?

Katalog nr 8216
INSTALL.KABEL 50M 5X1,5 M/JORD
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8216&n=30100

eller

Katalog nr 4861
INSTALL.KABEL 5X1,5 50M 750V
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4861&n=30100

Jakob

Fra : Frede

Dato : 17-11-09 11:50

On 17 Nov., 18:30, "jens" <jen...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jacob ikke har sørget for at grave det i over hans rør kan det vel aldrig

Jo det er rigtig, men nu kunne jeg forstå at der var gravet, så ville
ikke gøre ham ked af det!!!

Frede

Fra : Frede

Dato : 18-11-09 08:11

On 18 Nov., 08:28, ".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote:
> [...]
>
> -----------------
>
> Frede, hvilken af disse to skal jeg så vælge ? Går ud fra at der skal jord

Katalog nr. 4861 da den også er til nedgravning, det er 8216 ikke.

Frede

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-09 05:14

On Nov 18, 8:28 am, ".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote:
> Katalog nr 8216
> [...]

Denne da 8216 ikke må nedgraves.

--
Christian