Muret ydervæg under jord
Fra : Ukendt

Dato : 15-11-09 22:12

Sorry, kan ikke forklare det kortere end som følger:

Vores hus er (som de omkringliggende) bygget ind i en skrænt. Èn etage
synlig mod vejen og 2 fulde etager mod baghaven. På denne måde ender
vores hus i en muret garage (1. sal mod vej) med en kælder (udhus)
nedenunder med adgang fra baghaven. Dette ligger i skel.

Naboen har beholdt niveauet fra vejen et langt stykke ind på hans grund
vha. en støttemur efter min garage. Dvs. han ser kun garagen og ikke
kælderen. Garage/kælder er tilbygning - der var tidligere
skrænt/nedkørsel. Alt dette før min tid.

Jeg har altid taget det som en selvfølge at garagen/kælderen var
konstrueret til denne store niveauforskel.

Nu er naboen i gang med noget gravearbejde og jeg opdager (og han
bekræfter det i øvrigt også) at min kælderydervæg, som ligger under
jorden, består rent af mursten (evt. med "trappefundament" oppe fra
toppen tilpasset den oprindelige skrænt) men ved haven 3 mtr. under jorden.

Jeg har i et års tid lagt mærke til at der inde i kælderen vokser lidt
"plyds" på væggen, men har tilskrevet det et uopvarmet fugtigt rum under
jorden. Ved nærmere eftersyn, er min garageydervæg (som ligger mod hans
have, ude af mit daglige syn) synlig fugtig 1-1½ meter over jorden.

Naboen siger at jordopfyldningen er noget han og vores hus' tidligere
ejer selv har udført. Jeg ved at støttevæggen er opført uden tilladelse
(den kom senere).

Kort og godt:
Jeg står med et hus med en ydervæg under jord som drikker vand. Anede
intet om dette ved køb.

1) Hvad er kort- og langsigtet konsekvens af dette for muren/bygningen?

2) Hvad er udbedringsmulighederne?

3) Det må være et brud på byggelovgivningen - paragraf?

4) Min mening er, at naboen og tidligere ejer har lavet noget alvorligt
klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening,
hvad bør jeg da gøre?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-11-09 08:11

"Thomas Munk" <spamOmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 4) Min mening er, at naboen og tidligere ejer har lavet noget alvorligt
> klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening, hvad

Slå op under www.sika.dk som sælger fugtspærre materialer og få evt en
konsulent ud for rådgivning.

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-11-09 04:26

On 15 Nov., 22:11, Thomas Munk <spamOmmmunk.dk> wrote:
> [...]
>
> 4) Min mening er, at naboen og tidligere ejer har lavet noget alvorligt
> klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening,
1) Frostsprængninger og mørning i jordoverflade niveau og lidt ned.
Svamp i mur og på inderside.
2) Grav den fri og lav fugt isolering. Det kan laves på flere måder -
f.eks. med platon.
4) Bedst ikke at blive uenig med naboen - han er jo i forvejen i gang
med at grave!. Fremfør dine ønsker og spørg ind til hvilke ulemper det
har for ham og hvordan han ville være tilfreds med at det kan blive
gjort. Jeg deler dine murfugt betænkligheder - men det har naboen og
den tidligere ejer nok set stort på.

Fra : Morten

Dato : 19-11-09 00:06

> [...]
>
> 4) Min mening er, at naboen og tidligere ejer har lavet noget alvorligt
> klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening, hvad

Du skal nok ha gravet ud og ha væggen pudset med sokkelpuds derefter skal
den tørre og efterfølgende gi den en omgang sokkeltjære
Du skal nok også have undersøgt om huset kan bære trykket fra den ene side
har set flere huse der er begyndt at vippe pga for meget pres på den ene
side. man kan selv se om huset vipper ved at smide en bold på gulvet

Morten

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-11-09 01:04

"Morten" <trolleren(fjern)@gmail.com> skrev

>.... man kan selv se om huset vipper ved at smide en bold på gulvet

Jo, men er det så ikke lidt for sent?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten

Dato : 19-11-09 22:40

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten" <trolleren(fjern)@gmail.com> skrev

> [...]
Hej preben det er nok lettere at få gjort noget ved det med det samme og
hvis huset vipper en smule er det da ikke forsent det er da være hvis man
lader det være og det begynder at vippe meget prøv og tænk på alle de skæve
døre / gulve der skal rettes op det er jo ikke sikkert det kan mærkes endu
men godt kan ses med en bold på gulvet. Har selv familie der har haft et hus
der vippede og det blev da først opdaget da ejendomsmægleren smed en bold på
gulvet har også nogle bekendte der købte et hus der var så skævt at man
blev nærmest blev søsyg af at gå ned af trapperne og tro mig når først når
dertil ja så er der rigtigt rigtigt meget der skal laves om.

Morten

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 23:25

Morten wrote:

> Hej preben det er nok lettere at få gjort noget ved det med det samme og
> hvis huset vipper en smule ....

Da der er tale om en væg af mirsten vil jeg tro, at væggen falder sammen i
stedet for at vippe.

Mursten er jo bare lagt ovenpå hinanden, og er ikke beregnet til sideværs
tryk.

Hvis det var mig, ville jeg nok tage en retskinne og en lodestok for at se
om væggen buer og/eller er i lod.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-09 04:32

Morten wrote:

> [...]
> har set flere huse der er begyndt at vippe pga for meget pres på den ene
> side. man kan selv se om huset vipper ved at smide en bold på gulvet

Det er en muret væg, og jeg er sikker på den ikke kan bære det sideværs tryk
over tid.

Min gamle nabo havde en murer murt oven på sin kældernedgasng, og den
tidligere ejer havde fyldt jord på fra en opgravning til svømmepøl.

Der skete det, at når der gik frost i jorden, så udvider den sig som
bekendt, så den flytter stenene 'lidt'.

Når det tør, trækker muren sig ikke tilbage, og næste gang der er frost
flytter stenene sig 'lidt'.

Til sidst skvattede lortet ned.

I det her tilfælde er der tilsyneladende en garage ovenpå, så jeg ser for
mig, at garage og bil og tag skvatter ned i udhuset.

Samme indlæg var postet i jura gruppen, og jeg fandt noget, der tyder på, at
det alene er naboens problem, da det er ham der ønsker niveauændring.

Ovennævnte hændelse med muren er gennem de sidste 25 år, hvor der har være
nogle rimelig strenge frostperioder, men med mindre man satser på global
opvarmning, ville jeg få gjort noget ved det snarest.

Stig Johansen