Slibesystem med børste
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-11-09 07:49

I min barndoms sløjdlokale havde vi et slibesystem, hvor det ene roterende
hjul var en sten til at slibe kniven og den anden en børste til at polere
graterne af med. Jeg har eftersøgt noget lignende uden held - er der nogen,
der har set sådan et slibesystem?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-11-09 11:48

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>graterne af med. Jeg har eftersøgt noget lignende uden held - er der nogen,

Ja, man sliber det grove på skiven. Derefter på to grovheder håndslibning,
og tilsidst stofskiven, der kom noget fedtet polermiddel på. Og der sliber
man ikke mod æggen, men bort fra den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-11-09 14:21

3140 Abildgaard skrev:
> [...]
> graterne af med. Jeg har eftersøgt noget lignende uden held - er der nogen,

Søg på BÆNKSLIBER!

Hvis ikke der er børste i den ene ende er det blot et spørgsmål om tilkøb!

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-09 14:27

> Søg på BÆNKSLIBER!

Det var knive, ikke bænke han skulle slibe

Men rigtigt, maskinen er en bænksliber. De har normalt sten i begge sider, i
forskellig grovhed. Man kan så skifte den ene sten ud med en kludeskive, som
må være det TS tænker på. Kludeskiven, sammen med voks, kan bruges til at
polere med. F.eks sådan en her:
http://www.slivern.dk/shop/kludeskive-oe-100x15-11461p.html

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 15-11-09 18:27

Martin Bak skrev:

> Det var knive, ikke bænke han skulle slibe

Ja, og derved har jeg kun svaret på beskrivelsen og ikke brugen, for
hvis man vil slibe knive på en roterende sten bør man erhverve sig en
vådsliber, der til forskel har en langtsomgående fin sten der er vædet!

--
Armand

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-11-09 19:13

Armand wrote:

> [...]
> hvis man vil slibe knive på en roterende sten bør man erhverve sig en
> vådsliber, der til forskel har en langtsomgående fin sten der er

Hmmmm. Hvad nu, hvis jeg ville slibe rust og ormesnask af fiskekroge - inden
de skulle besigtiges for at vurdere, om slibning var påkrævet?

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-11-09 22:04

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmmm. Hvad nu, hvis jeg ville slibe rust og ormesnask af fiskekroge -
> inden de skulle besigtiges for at vurdere, om slibning var påkrævet?

Så kan du smide en stålbørste på din bænksliber. Er det små kroge kunne jeg
forestille mig de er svære at styre, men hvem står og sliber rust af
småkroge? :)

- Martin

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-11-09 08:05

Martin Petersen wrote:
> [...]
>
> Så kan du smide en stålbørste på din bænksliber. Er det små kroge
> kunne jeg forestille mig de er svære at styre, men hvem står og

Hver mand passer sit kors

Fra : Armand

Dato : 16-11-09 19:59

3140 Abildgaard skrev:

> Hmmmm. Hvad nu, hvis jeg ville slibe rust og ormesnask af fiskekroge - inden
> de skulle besigtiges for at vurdere, om slibning var påkrævet?

Så ville jeg købe en bænksliber samt en roterende stålbørste der kan gå
på, og udskifte den groveste sten dermed!

--
Armand.