Dele Mac OS installation mellem flere Macs
Fra : Mads

Dato : 14-11-09 04:50

Hej

Jeg bruger flere Macs, og det irritere mig at opsætningen variere
mellem dem og jeg ikke altid har alle filer med mig rundt. En ven
viste mig en Linux installation der lå på en USB stick. Det smarte ved
det var at alt opsætning, programer etc. lå på sticken. Så når man kom
til en ny computer, skulle man blot sætte sticken i og boote via USB.
Det slog mig at dette kunne være smart at gøre med Mac OS.

Jeg ved at Mac OS kan installeres på en ekstern disk, men hvis man
installere til en ekstern disk på f.eks. en iMac, kan jeg så
efterfølgende sætte disken til en MacBook eller en Mac Mini og boote
fra den uden problemer? Eller bliver den låst til iMac'en?

Venlig hilsen
Mads

PS. Da en USB stick ikke er helt stor nok til alle mine filer, regner
med med at kigge mig om efter en ekstern Firewire/USB harddisk. Er der
nogen der kender nogle små handy udgaver?

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-11-09 13:47

Mads <sokkehelten@gmail.com> wrote:

> [...]
> med med at kigge mig om efter en ekstern Firewire/USB harddisk. Er der
> nogen der kender nogle små handy udgaver?

Hvis de alle sammen er intel kan du godt boote fra samme disk. Wiebetech
har nogle fine kabinetter med både USB og Firewire som du selv kan smide
en disk i. Alternativt kan du få små diske fra stort se alle - Lacie,
Iomega, WD osv.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 13:59

> [...]

> med med at kigge mig om efter en ekstern Firewire/USB harddisk. Er der
> nogen der kender nogle små handy udgaver?

Det kan du sagtens .. dog skal dine maskine helst være af samme
arktiektur (intel eller ppc).

Hastigheden lider dog da en ekstern firewire/usb disk ikke er så hurtigt
som en intern SATA disk.

Den "rigtige" løsning og dyre løsning er at køre OS X server med server
baserede homedirs. + evt. netboote maskinene fra samme image.

/thomas

Fra : Mads

Dato : 14-11-09 06:41

On 14 Nov., 13:58, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Det kan du sagtens .. dog skal dine maskine helst være af samme
> arktiektur (intel eller ppc).

Okay, det havde jeg ikke lige tænkt på, men det giver selvfølgelig god
mening. Jeg kan dog godt leve med kun at kunne bruge det mellem
intel'erne.

> Hastigheden lider dog da en ekstern firewire/usb disk ikke er så hurtigt
> som en intern SATA disk.

Har du nogen tommelfingerregel om hvormeget jeg skal forvente i
hastighedsnedgang?
Mht. hastighed, gælder det så stadig at Firewire er at foretrække over
USB?

> Den "rigtige" løsning og dyre løsning er at køre OS X server med server
> baserede homedirs. + evt. netboote maskinene fra samme image.

Virker det også når jeg sidder med en bærbar uden netforbindelse?
Det er dog nok lidt overkill med en OS X server kun til én person

Venlig hilsen
Mads

PS. Tak for hurtige svar fra både Thomas og Franz.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 15:11

> [...]

> hastighedsnedgang?
> Mht. hastighed, gælder det så stadig at Firewire er at foretrække over

ingen hårde tal lige på stående fod .. men firewire vil være klart at
foretræekke når du skal bruge det som bootdrev ... og meget gerne
FW800..

> Virker det også når jeg sidder med en bærbar uden netforbindelse?

det kan det ja ... OS X server har en funktion der hedder "mobile homes"
til netop bærbare som ikke altid har adgang til serveren.

> Det er dog nok lidt overkill med en OS X server kun til én person

helt rigtigt ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-09 15:55

> det kan det ja ... OS X server har en funktion der hedder "mobile homes"
> til netop bærbare som ikke altid har adgang til serveren.

> helt rigtigt ..

Jae - jeg har det jo ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 15:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jae - jeg har det jo ...

jojo .. men du er jo ikke normal ...

og du bruger det vel heller ikke til at netboote dine maskiner ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-09 17:36

> jojo .. men du er jo ikke normal ...

Jeg er vel en ganske normal - datalog.

> og du bruger det vel heller ikke til at netboote dine maskiner ?

Næh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 14-11-09 20:22

Mads skrev:
> Virker det også når jeg sidder med en bærbar uden netforbindelse?
> Det er dog nok lidt overkill med en OS X server kun til én person
Det er vel det, som denne er til http://www.apple.com/dk/macmini/server/
? Selvom kr. 7.300 også er en del penge.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 12:17

KentBM <kentmF_JERNagnussen@aim.com> wrote:

> Det er vel det, som denne er til http://www.apple.com/dk/macmini/server/
> ? Selvom kr. 7.300 også er en del penge.

Og så er vi vel ved at være ude i, at kan man bære rundt på en ekstern
harddisk, så kan man lige så godt bære rundt på en Mac mini, hvis man
gerne vil have alle sine ting med sig rundt. Selv har jeg (og min kone)
for længst taget konsekvensen og bruger udelukkende bærbare computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-09 12:56

> [...]
> gerne vil have alle sine ting med sig rundt. Selv har jeg (og min kone)
> for længst taget konsekvensen og bruger udelukkende bærbare computere.

Ja, med en MacBook får man sig en 'fiks lille maskine', og man behøver
ikke engang tænke på tastatur, mus og skærm når man vil bruge den 'ude
af huset'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-09 14:16

Henrik Münster skrev:

> [...]
> gerne vil have alle sine ting med sig rundt. Selv har jeg (og min kone)
> for længst taget konsekvensen og bruger udelukkende bærbare computere.

Da jeg læste det troede jeg først du ville til at sige at du havde taget
konsekvensen og bar rundt på din kone O

Jeg tror stadig serverMacMinien er et guldæg.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-09 15:15

> Da jeg læste det troede jeg først du ville til at sige at du havde taget
> konsekvensen og bar rundt på din kone O
>
> Jeg tror stadig serverMacMinien er et guldæg.

<http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/mac_mini?mco=MTQ2
MTEzNTg>

MacMini med Snow Leopard Server.
2.53 GHz Intel Core 2 Duo.
4 GB RAM.
2 interne harddiske à 500 GB.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-09 15:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> MacMini med Snow Leopard Server.
> 2.53 GHz Intel Core 2 Duo.
> 4 GB RAM.
> 2 interne harddiske à 500 GB.

Hvordan finder de plads til 2 HDD'er? Har de fjernet CD/DVD'en, eller
gjort "kabinettet" højere?

Prisen er i den dyre ende, sammenlignet med f.eks en HP Mediasmart ~ til
ca 4K. OK, HPM'en har Celeron CPU og mindre RAM. Men man behøver ikke
bruge så meget RAM i en server. Disk- og netværkshastigheden er vigtig.

Jeg afprøver for tiden Windows Home Server på min hjemmebyggede. Det er
et udemærket SOS. Den version understøtter Services for Macintosh, idet
den bygger på Windows Server 2003 (ligner meget XP Pro). Det forsvandt
med Windows Server 2008.

Der er ingen tvivl om, at der er et marked for disse. Se bare på
interessen for NAS'erne.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 16:08

> Hvordan finder de plads til 2 HDD'er? Har de fjernet CD/DVD'en, eller
> gjort "kabinettet" højere?

Fjernet Superdrive´t.

> Prisen er i den dyre ende, sammenlignet med f.eks en HP Mediasmart ~ til
> ca 4K. OK, HPM'en har Celeron CPU og mindre RAM. Men man behøver ikke
> bruge så meget RAM i en server. Disk- og netværkshastigheden er vigtig.

Jeg tror, at det er den ekstra HD samt software´n, der koster de
overskydende penge?

> Der er ingen tvivl om, at der er et marked for disse. Se bare på
> interessen for NAS'erne.

Tror, du har ret.

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-09 17:40

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Jeg tror, at det er den ekstra HD samt software'n, der koster de
> overskydende penge?

Jeg er blevet så begejstret for WHS at jeg har købt en licens (OEM) og
medie - det er en gratis 120 dages evalueringsudgave jeg pt bruger.
Købeudgaven kostede 655,- kr.

Hardware står mig nu i ca 3K. Fordelen med en "home brew" er
fleksibiliteten. Men lige så "pæn" som HPMS'en er den ikke.

Boksen blev oprindelig samlet med nogle ældre HDD'er som jeg havde
liggende, der er god plads, og W2K Pro som OS, som ku' fjernstyres med
desktoppen i Netmeeting. Den seneste HDD er en ny SATA2 500GB til 395,-
kr.

Det marketing tiltag - med en gratis prøveversion af SOS'et - er
desværre nok ikke noget Apple vil gøre. Det kunne de ellers godt, hvor
man så kan afprøve det på en Mac, som man i forvejen har.

At dømme efter aktiviteten på nettet, så har MS politik med at forære
WHS i en gratis 120 dages prøveudgave været en succes. Der rigtig mange
enthusiaster, der har skrevet vejledninger, beskrivelser osv om deres
WHS'ere.

Og så kan PPC-maskiner problemløst samarbejde med serveren, fordi WHS
osse kommer med File- og Print Services for Macintosh.

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/RDC.png>

> Tror, du har ret.

Ja. Se at komme igang der, Apple!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 16:53

> [...]
> med Windows Server 2008.
>
> Der er ingen tvivl om, at der er et marked for disse. Se bare på

OS X server unlimited clients koster i løs vægt 3,799.00 så pakken inkl.
mini og 2 interne diske er stinkende billig ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-09 18:57

> OS X server unlimited clients koster i løs vægt 3,799.00 så pakken inkl.
> mini og 2 interne diske er stinkende billig ...

Jep.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-09 19:43

> OS X server unlimited clients koster i løs vægt 3,799.00 så pakken inkl.
> mini og 2 interne diske er stinkende billig ...

I think not!

Der er 4 bays i en HPMS. Så du skal anskaffe en eksterne storage til din
Mini. En 4 bays koster 5.999,- kr, så vi siger 4.000,- kr for en 2-bay
ekstern storage. Og ARD koster ekstra, 3.999,- kr.

Så er vi oppe på 12K.

Du får tre HPMS'er for det beløb.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 21:02

> [...]
> Mini. En 4 bays koster 5.999,- kr, så vi siger 4.000,- kr for en 2-bay
> ekstern storage. Og ARD koster ekstra, 3.999,- kr.

nu sammenliger du æbler og pærer ... en HP kan ikke køre OS X server som
mini'en kan.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-09 22:34

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> nu sammenliger du æbler og pærer ... en HP kan ikke køre OS X server som
> mini'en kan.

Næh, vi sammenligner hjemmeservere, både hardware og software.

Hvis der er een der sammenligner æbler og pærer, så er det dig. Har du
med en hjemmeserver glæde af "unlimited clients" - nej vel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 23:16

> [...]
>
> Hvis der er een der sammenligner æbler og pærer, så er det dig. Har du
> med en hjemmeserver glæde af "unlimited clients" - nej vel?

Jeg har glæde af de ting som en OS X server kan .. om den er unlt.
clients eller ej er lidt ligegyldig da det er den enste version der er
nutildags.

Bortset fra det er en en OS X server overkill for langt de fleste til
brug for hjemmeservere. En server mini er til den lille virksomhed i
første omgang ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-09 00:05

<snip>

> Bortset fra det er en en OS X server overkill for langt de fleste til
> brug for hjemmeservere. En server mini er til den lille virksomhed i
> første omgang ..

Gad vide om man kan net boote OS X fra en WHS? WHS tilbyder osse File
Services for UNIX, foruden File- and Print Services for Macintosh.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-09 00:10

> <snip>

> Gad vide om man kan net boote OS X fra en WHS? WHS tilbyder osse File
> Services for UNIX, foruden File- and Print Services for Macintosh.

ikke noget jeg har hørt nogen gøre ... netboot er relativt tricky at få
til at virke rigtigt hvis man ikke har alle stumperne som OS X server
serverer ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-09 00:13

> <snip>

> Gad vide om man kan net boote OS X fra en WHS? WHS tilbyder osse File
> Services for UNIX, foruden File- and Print Services for Macintosh.

Det kan man åbenbart, når det er en Macbook Air:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20090317042911165>

Se kommentaren fra "gabester On Fri, Mar 20 2009 at 10:33AM PDT" længere
nede.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-09 00:19

> [...]
>
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20090317042911165>
>
> Se kommentaren fra "gabester On Fri, Mar 20 2009 at 10:33AM PDT" længere

tja .. alt kan vel lade sig gøre hvis man bare "hacker" nok rundt med
tingene .. men hvad skal man bruge det til ? .. er det bare for sjov ?
.... eller er det noget der bare skal virke .. helst hver gang, og
pålideligt ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-09 01:20

<snip>

http://rogue.sdsu.edu/netboot/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-09 08:03

> <snip>

> http://rogue.sdsu.edu/netboot/

Du misforstår .. jeg har selv implemeneret netboot/netinstall et par
steder .. alt i det dokument bygger på Apple's værtøjer, ASR, netboot OS
X server ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 15:54

> <http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/mac_mini?mco=MTQ2
> [...]

Dén er jeg (også) blevet lun på, men...:

1. Man kan ikke sætte en skærm på, vel? (De nyeste skærmforbindelser,
jeg har, er ADC & DVI)

og

2. Kan den problemløst samarbejde med PPC-maskiner?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 16:53

> Dén er jeg (også) blevet lun på, men...:
>
> 1. Man kan ikke sætte en skærm på, vel? (De nyeste skærmforbindelser,
> jeg har, er ADC & DVI)

joda, ...der er to skærmudgave, DVI og MiniDisplayPort ..

> og
>
> 2. Kan den problemløst samarbejde med PPC-maskiner?

som filserver ? .. naturligvis.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 17:44

> joda, ...der er to skærmudgave, DVI og MiniDisplayPort ..

Desværre: Mini-DVI-port & Mini DisplayPort - altså stikadapter eller ny
skærm

> som filserver ? .. naturligvis.

Jo - enhver boks kan jo agere filserver, men kan jeg koble den på mit
LAN med PPC- og Windowsmaskiner og regne med, at jeg ubesværet kan tilgå
det hele?

> /thomas

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 18:21

> Desværre: Mini-DVI-port & Mini DisplayPort - altså stikadapter eller ny
> skærm

en adapter koster 200,- ca. ....

> Jo - enhver boks kan jo agere filserver, men kan jeg koble den på mit
> LAN med PPC- og Windowsmaskiner og regne med, at jeg ubesværet kan tilgå
> det hele?

ja

Fra : KentBM

Dato : 15-11-09 19:04

Morten Lind skrev:
> Desværre: Mini-DVI-port & Mini DisplayPort - altså stikadapter eller ny
> skærm
Der medfølger mini-DVI til DVI-mellemstik i pakken til Mac Mini med
SNL-server. http://www.apple.com/dk/macmini/server/specs.html

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 19:13

KentBM <kentmF_JERNagnussen@aim.com> wrote:

> Der medfølger mini-DVI til DVI-mellemstik i pakken til Mac Mini med
> SNL-server. http://www.apple.com/dk/macmini/server/specs.html

Jamen - så må det vist blive dén

Tak for støtten til Thomas og dig.
(Oh dear - så skal jeg endnu engang gennem Adobes kontrolapparat ).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-09 19:45

Morten Lind skrev:

> Desværre: Mini-DVI-port & Mini DisplayPort - altså stikadapter eller ny
> skærm

Og adapteren koster 150 kroner... Regn det med i prisen istedet for alt
det piveri.

Fra : KentBM

Dato : 15-11-09 19:01

Henrik Münster skrev:

> [...]
> gerne vil have alle sine ting med sig rundt. Selv har jeg (og min kone)
> for længst taget konsekvensen og bruger udelukkende bærbare computere.

Det var ment i forhold til OS X server til en person. Som nævnt i et
andet indlæg koster OS X server 3k+ alene. Og så er prisen vel rimelig.

En Mac mini er 16,51 x 16,51 x 5,08 cm, vejer 1,31 kg + strømforsyning.
Det er vel ikke så meget mere en en 3,5" ekstern harddisk. Så har man
brug for en server, så er det vel ikke så galt?

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-09 00:05

> [...]

> Det er vel ikke så meget mere en en 3,5" ekstern harddisk. Så har man
> brug for en server, så er det vel ikke så galt?

Det var også det, jeg tænkte. OP (Mads) ville kunne boote enhver Mac fra
en USB-stick, så han havde sine egne ting med. Da den ikke er rummelig
nok, ville han tage en ekstern harddisk med. Hvis man gider slæbe rundt
på sådan en, så kan man jo næsten lige så godt have en Mac mini med. Og
har man det behov, hvorfor så ikke bare bruge en bærbar? Jeg ved godt,
at det for hvert trin bliver lidt større og lidt dyrere. En Mac mini er
f.eks. ret lille, men der er vist en strømforsyning med, der er næsten
lige så stor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-09 00:10

> [...]
> at det for hvert trin bliver lidt større og lidt dyrere. En Mac mini er
> f.eks. ret lille, men der er vist en strømforsyning med, der er næsten

En stor 2.5" disk fylder jo ikke så meget ... og dem kan du også får med
dual eller triple interface ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-09 15:43

> [...]

> med med at kigge mig om efter en ekstern Firewire/USB harddisk. Er der
> nogen der kender nogle små handy udgaver?

Man kan boote fra en ekstern fw-harddisk, men jeg er ikke klar over i
hvilket omfang der installeres forskellige systemkomponenter afhæng af
den konkrete maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 15:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man kan boote fra en ekstern fw-harddisk, men jeg er ikke klar over i
> hvilket omfang der installeres forskellige systemkomponenter afhæng af
> den konkrete maskine.

Kun hvis det er en meget ny maskine hvor driverne ikke er rullet ind i
den nyeste alm. tilgængelige version af OS X er det et problem ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 14-11-09 20:22