ATI Radeon 9650 versus Nvidia GeForce 6600~
Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 05:28

....begge med 256 MB VRAM.

Er der nogen, der på stående fod(eller siddende bag) véd, hvilket er
bedst?

Bruges med Apple Cinema Display 23"

På forhånd tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 09:46

> ...begge med 256 MB VRAM.
>
> Er der nogen, der på stående fod(eller siddende bag) véd, hvilket er
> bedst?
>
> Bruges med Apple Cinema Display 23"
>
> På forhånd tak

med mindre du er gamer eller arbejder med 3D / highend video kan det
være hip som hap hvad du bruger af skærmkort ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 10:42

> med mindre du er gamer eller arbejder med 3D / highend video kan det
> være hip som hap hvad du bruger af skærmkort ...

> /thomas

Tak Jeg arbejder med illustrationer, billedbehandling og DtP, men
jeg har ét af de nævnte kort i overskud og vil naturligvis gerne beholde
det bedste.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 12:38

> Tak Jeg arbejder med illustrationer, billedbehandling og DtP, men
> jeg har ét af de nævnte kort i overskud og vil naturligvis gerne beholde
> det bedste.

behold det nyeste .. hvilket umiddelbart være Nvidia kortet ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-09 13:55

> Tak Jeg arbejder med illustrationer, billedbehandling og DtP, men
> jeg har ét af de nævnte kort i overskud og vil naturligvis gerne beholde
> det bedste.

behold 6600 kortet, det er nyere teknologi og bedre understøttet af Mac OS X's GPU accellererede GUI.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 15:08

> behold 6600 kortet, det er nyere teknologi og bedre understøttet af Mac OS
> X's GPU accellererede GUI.

Tak Morten - & tak Thomas....jeg beholder Nvidiatingesten

God weekend, iøvrigt

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-09 13:43

Morten Lind wrote:
> ...begge med 256 MB VRAM.
>
> Er der nogen, der på stående fod(eller siddende bag) véd, hvilket er
> bedst?
>
> Bruges med Apple Cinema Display 23"

Tja, med fare for, at nogle af 'ulvene' rejser børster og overfalder mig
på det groveste, vil jeg vove at påstå, at det er ATI Radeon 9650, der
er det bedste af de to kort.

- Det er klart hurtigere end GForce 6600
- Det har en bedre og større farvetolerance med varierende
skærmtyper og er derfor også bedre til grafisk arbejde
- Regnes også for bedre til fx. spil end GForce 6600

Men - når det så er sagt, så har Radeon 9650 to 'fejl'. - Det bliver
mere varm end GForce 6600 kortet, hvilket godt kan medføre højere
blæseraktivitet i computeren. Og det er dyrere end GForce 6600.

GForce 6600 kortets fordel er, at det ikke varmer så meget og at det er
billigere, og kan man nøjes med et rimelig godt standard kort, er det
såmænd udmærket til mange ting.

Jeg har det et nummer større - 7300GT - i min MacPro. Jeg ville godt
have haft et Radeon i den, men jeg syntes dengang, at det var dyrt nok
at købe ind, så jeg valgte det billigste. Hvis jeg havde fået Radeon
kortet i istedet for, ville jeg fx. også bedre kunne køre med 30" skærme
og undgå den 'flickering' (flimren), der er på store skærme, når der
samtidig bruges ZoomView. Så da jeg købte storskærm, var jeg i
særdeleshed tvunget til at se på skærmenes refreshrate, og kunne derfor
kun få en 28", hvis jeg skulle undgå flickering...

I min nu solgte (sidste) QuickSilver Dual G4/1,8ghz havde jeg det
næstmindste ATI kort i 9600 serien - et 9600Pro/64mb, men til mange ting
var selv det hurtigere og bedre end mit nuværende GForce 7300GT. Der,
hvor jeg observerede den største forskel, var netop i det lidt grafik,
jeg en sjælden gang laver. Med skærmens egen-kalibrering sat i neutral
var 9600Pro bedre i farvegengivelsen. - OG - så ikke mindst, når jeg
optog lyd, reagerede kortet væsentlig hurtigere, så peaks i optagelserne
var lettere at justere til det præcise niveau allerede ved første
forsøg. Mit GForce kort er op til ca. 300ms langsommere ved peak
visning. - Digital forvrængning lyder altså ikke godt, skulle jeg hilse
fra mine ører og sige..-))

Nu skriver du jo ikke, hvad du skal/vil bruge det til, men er det til
grafik og video, vil jeg nok vælge ATI kortet, men er det til alm.
husbehov - sltså til alt forefaldende, ville jeg nok spare
prisforskellen og nøjes med GForce kortet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 13:59

> - Det har en bedre og større farvetolerance med varierende
> skærmtyper og er derfor også bedre til grafisk arbejde

det var noget af en påstand ... hvad baserer du det på ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 15:28

> [...]

> husbehov - sltså til alt forefaldende, ville jeg nok spare
> prisforskellen og nøjes med GForce kortet...

Tak for den personlige gennemgang, Erik Richard, jeg følger rådet om at
beholde det nyeste kort

M.