VoiceOver, SR + alm. programmer...?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-09 14:15

I forbindelse med, at jeg har fået en henvendelse fra en helt blind, der
gerne vil til at bruge harddisk recording til lyd på hans Intel iMac og
den andens G5. Det skal lige nævnes, at han er uddannet som
"lydtekniker" i multispors-teknik og svjv. altid har brugt Mac også
inden, han blev helt blind.

Ham og hans kammerat har i fællesskab forsøgt med VoiceOver sammen med
div. stemmer på OS X (10.4/10.5?), men det virker ikke altid.

De er stødt ind i præcis de samme problemer som både jeg og andre. - At
det ikke er altid, at VoiceOver læser teksten op, når man fx. fører
pilen over en knap med tooltips - eller, at der læses op, når man
trækker musen ned over en menu-tekst - hverken med at føre musen op/ned
eller ved at bruge pil op/ned.

Jeg har lige haft kontakt til Martin Hairer - manden bag Amadeus - og
spurgt ham, om han har observeret noget. Jeg fik det ærlige svar, at han
faktisk overhovedet ikke havde spekuleret på, at hans program kunne være
af interesse for helt blinde, og derfor havde han heller ikke checket
det. Og at han bruger std. programmering til GUI, så det er 100%
integreret med OS X.

Det svar får mig til at konkludere, at problemet nødvendigvis må ligge i
enten selve OS X eller i VoiceOver. Jeg vil derfor gerne vide, om der er
nogen herinde, der har forsøgt sig med VoiceOver - og ikke mindst, om I
så har observeret de samme problemer.

I må gerne kontakte mig direkte med svar, og ser det ud til, det er et
mere generelt problem / systemwide problem, vil jeg så samle det hele
sammen og sende det til Apples udviklere, så de kan korrigere fejlene.

mvh. Erik Richard