/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny S-Max / Mondeo 2.0 tdci - Fløjtende ly~
Fra : Jens


Dato : 11-11-09 21:52

Hej

Jeg har en fabriksny (2000 Km) Ford S-Max, 2.0 tdci, hvor jeg oplever 2
fløjtende lyde.

Den ene er højfrekvent og kommer når der er større udslag på rattet. Ved
parkeringer, og manøvreringer. Første udsving er ikke helt så højt som de
efterfølgende. Og her bliver det så en ret høj, og højfrekvent, fløjtetone
der lyder i takt med rattet drejes. Denne højfrekvente, og ret høje,
fløjtelyd er der kun når jeg drejer.

Den anden fløjtetone er der ikke når bilen holder stille. Men så snart den
triller ca. 5 km i timen, starter en-eller-anden pumpe op, og der kommer en
mere lavfrekvent fløjtetone. Denne lyd er der vedvarende, om jeg drejer
eller ej, blot bilen triller. Lyden ændrer dog karakter, men ganske lidt,
når jeg drejer. Det er som at have tinnitus, dog lavfrekvent, og vældigt
irriterende og ikke noget man ønsker af sin nye dyre bil.

Det første peger på servostyringen. For det andet nævnte en mekaniker at der
vist er noget med en pumpe der anvendes til ABS og ESP, der starter når
bilen bevæger sig.

Jeg er noget i tvivl, om det er 2 helt separate problemer, eller om der er
årsagssammenhæng.

Værkstedet kiggede på det og mente det var servopumpen. Den har vi lige fået
skiftet. Men det var ikke det. Bilen fløjter lystigt videre. Så selv om det
fløjter ved udslag på rattet, må det være fra andet end servopumpen.

- Er der nogen der har haft samme problem, og endnu vigtigere, har fundet
frem til hvad løsningen er?

Nogen gange er løsningen til et givent problem af lidt anderledes karakter
end det oplagte, og så kan det jo være rart at hjælpe værkstedet lidt på
vej, hvis andre har haft samme problem, og efter nogle forsøg har fundet ud
af præcis hvad det skyldes.

Jeg nævner Mondeo i overskriften da de deler platform og produceres på samme
fabrik. Det kunne være de delte dette problem også.

Mvh
Jens



 
 
Armand (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-09 00:13

Jens skrev:
> Hej
>
> Jeg har en fabriksny (2000 Km) Ford S-Max, 2.0 tdci, hvor jeg oplever 2
> fløjtende lyde.
>
> Den ene er højfrekvent og kommer når der er større udslag på rattet. Ved
> parkeringer, og manøvreringer. Første udsving er ikke helt så højt som de
> efterfølgende. Og her bliver det så en ret høj, og højfrekvent, fløjtetone
> der lyder i takt med rattet drejes. Denne højfrekvente, og ret høje,
> fløjtelyd er der kun når jeg drejer.
>
> Den anden fløjtetone er der ikke når bilen holder stille. Men så snart den
> triller ca. 5 km i timen, starter en-eller-anden pumpe op, og der kommer en
> mere lavfrekvent fløjtetone. Denne lyd er der vedvarende, om jeg drejer
> eller ej, blot bilen triller. Lyden ændrer dog karakter, men ganske lidt,
> når jeg drejer. Det er som at have tinnitus, dog lavfrekvent, og vældigt
> irriterende og ikke noget man ønsker af sin nye dyre bil.
>
> Det første peger på servostyringen. For det andet nævnte en mekaniker at der
> vist er noget med en pumpe der anvendes til ABS og ESP, der starter når
> bilen bevæger sig.
>
> Jeg er noget i tvivl, om det er 2 helt separate problemer, eller om der er
> årsagssammenhæng.
>
> Værkstedet kiggede på det og mente det var servopumpen. Den har vi lige fået
> skiftet. Men det var ikke det. Bilen fløjter lystigt videre. Så selv om det
> fløjter ved udslag på rattet, må det være fra andet end servopumpen.
>
Hydraulisk, kan jeg godt få det til at hænge samme med servopumpen:
Alle kender vel lyden ved fuldt styrudslag - Hvilket er når servopumpems
tryk bortledes fra rat-servo'en og blot gåt i omløb direkte til
olie-tanken.
Hvis bilen har en reduktion af servoens virke ved højere hastighed
foregår dét også ved at bortlede en vis mængde olie udenom rat-servo'en.
Mængden reguleres med en "prop i systemet" med et hul af given
størrelse, og hydraulikken kan godt "synge" når den løber igennem dét.

En kranfører der betjener sin kran direkte på håndtagene på lastbilen
kan både høre og føle samme "musik" når han kun akkurat åbner ventilen
for én af bevægelserne: Jo mere belastning desto mere musik i hydraulikken!

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-11-09 06:26

Armand skriver:
>
> Hydraulisk, kan jeg godt få det til at hænge samme med servopumpen:
> Alle kender vel lyden ved fuldt styrudslag - Hvilket er når servopumpems
> tryk bortledes fra rat-servo'en og blot gåt i omløb direkte til
> olie-tanken.

Er den så gammeldags at der er hydraulisk servo?

Både den nuværende og den forrige Golf har begge elservohjælp.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Vollert (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 12-11-09 09:35


Klaus D. Mikkelsen havde fået den ide at fortælle:
> Armand skriver:
>>
>> Hydraulisk, kan jeg godt få det til at hænge samme med servopumpen:
>> Alle kender vel lyden ved fuldt styrudslag - Hvilket er når
>> servopumpems tryk bortledes fra rat-servo'en og blot gåt i omløb
>> direkte til olie-tanken.
>
> Er den så gammeldags at der er hydraulisk servo?
>
> Både den nuværende og den forrige Golf har begge elservohjælp.

Ja og det har bestemt ikke hjulpet på den elendige styring som golfen lider
under.
Men borset fra Klaus ligegyldige "mærke bashing" så eer det meget normalt at
hvis du drejer hjulene helt ud i yderstilling kommer der en fløjtelyd fra
servoen, det er helt normalt og der sker ikke noget ved det.
Men nu ved du jo at det kan aldrig ske på en Golf (som klaus jo har), så
hvis det nager dig meget er det jo din næste bil

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.





Klaus D. Mikkelsen (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-11-09 18:14

Martin Vollert skriver:
>
> Ja og det har bestemt ikke hjulpet på den elendige styring som golfen lider
> under.

Hvilken elendige styring?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Armand (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-09 16:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Hydraulisk, kan jeg godt få det til at hænge samme med servopumpen:
>> Alle kender vel lyden ved fuldt styrudslag - Hvilket er når servopumpems
>> tryk bortledes fra rat-servo'en og blot gåt i omløb direkte til
>> olie-tanken.
>
> Er den så gammeldags at der er hydraulisk servo?
>
> Både den nuværende og den forrige Golf har begge elservohjælp.
>
Er dét ikke også hydraulisk - blot med eldrevet pumpe :-/
Anyhow, så indeholder en eldrevet pumpe muligheden for at regulere
v.h.a. omdrejninger istedet for omledning af flow.

Men hvis noget synger ved fuldt styreudslag tyder det på fuldhydraulisk
styring!

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-11-09 18:14

Armand skriver:
>
> Er dét ikke også hydraulisk - blot med eldrevet pumpe :-/

Nope.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Armand (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-09 20:02

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Er dét ikke også hydraulisk - blot med eldrevet pumpe :-/
>
> Nope.
>
Når du er så skråsikker, kan du så beskrive hvorledes de to systemer
virker i forhold til hinanden??

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-11-09 23:52

Armand skriver:
>
> Når du er så skråsikker, kan du så beskrive hvorledes de to systemer
> virker i forhold til hinanden??

Tag bogen "light and heavy viechle technology" og læs afsnit 25 "power
assisted steering", her er alle 3 metoder forklaret. Hydrauligsk,
el-hydraulisk og den rent elektrisk (som VW har brugt i mange år
efterhånden).



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Armand (13-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-09 01:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Når du er så skråsikker, kan du så beskrive hvorledes de to systemer
>> virker i forhold til hinanden??
>
> Tag bogen "light and heavy viechle technology" og læs afsnit 25 "power
> assisted steering", her er alle 3 metoder forklaret. Hydrauligsk,
> el-hydraulisk og den rent elektrisk (som VW har brugt i mange år
> efterhånden).
>
Nårh ja, hvis man ikke må blive klogere af at læse med her på gruppen :-|

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (13-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-11-09 06:29

Armand skriver:
>
> Nårh ja, hvis man ikke må blive klogere af at læse med her på gruppen :-|

Sure dig
Jeg har lånt bogen på biblioteket, fordi der var omtalt wilson gearbox
(også brugt i tog). Jeg kan kun anbefale at du får fingre i den og læser
i den.....overvjer faktisk om jeg skulle købe mig et eksemplar selv-

Jeg formoder at du kender til den normale hydrauliske servohjælp?

Den elektriske er langt mere simpel - rent mekanisk, ingen hydraulik og
pumpe, men blot en elemotor på ratstammen og en reække sensorer og en
styreboks.

Her en lille eletrisk servo:
http://www.atvriders.com/images/yamaha/2007grizzly/2007yamahagrizzly700powersteering.jpg

Wiki skriver let om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_steering Dog med lidt fejlbeæftet
information. Suzuki indførte det som de første i en lille bybil bil i
1988. VW begyndte at bruge det i Lupo, jeg ved at både Golf 5 og 6
bruger det samme.

http://www.autoevolution.com/news/how-power-steering-works-6774.html#image4


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Johansen (14-11-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen


Dato : 14-11-09 11:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> (som VW har brugt i mange år efterhånden).

Så når VW bruger noget, så er det automatisk et kvalitetsstempel
og andre burde følge trop hvis de var bare lidt fornuftige?

--
Martin

Klaus D. Mikkelsen (14-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-11-09 23:18

Martin Johansen skriver:
>
> Så når VW bruger noget, så er det automatisk et kvalitetsstempel
> og andre burde følge trop hvis de var bare lidt fornuftige?

Skrev jeg det?




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Jens (12-11-2009)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 12-11-09 20:18


> Hydraulisk, kan jeg godt få det til at hænge samme med servopumpen:
> Alle kender vel lyden ved fuldt styrudslag - Hvilket er når servopumpems
> tryk bortledes fra rat-servo'en og blot gåt i omløb direkte til
> olie-tanken.
> Hvis bilen har en reduktion af servoens virke ved højere hastighed foregår
> dét også ved at bortlede en vis mængde olie udenom rat-servo'en. Mængden
> reguleres med en "prop i systemet" med et hul af given størrelse, og
> hydraulikken kan godt "synge" når den løber igennem dét.
>
> En kranfører der betjener sin kran direkte på håndtagene på lastbilen kan
> både høre og føle samme "musik" når han kun akkurat åbner ventilen for én
> af bevægelserne: Jo mere belastning desto mere musik i hydraulikken!
>
> --
> Armand.


Hej

Servoen er elektrisk. Men som een skriver, så er det vel pumpen der er
elektrisk, og resten af servoprincippet som i gamle dage. Jeg ved ikke om
der er hastighedsregulering på servoen.

Jeg kan godt følge der kan være en lyd fra servoen ved fuldt udslag, men
dette er en meget markant og meget høj lyd. Rattet kan vel tage godt 2
omgange før der er fuldt udslag, og fløjtelyden kommer allerede ved 3/4
udslag.

Ovennævnte er i en sådan grad det ikke skal være der. Men det mest
irriterende er selvsagt den vedvarende fløjten der starter når bilen triller
allerede 3-5 km i timen. Denne er en dybere fløjten, hvor ratudslagsfløjten
er i et højere toneleje.

Og det jeg efterspørger mest, er om nogle har gode bud på hvad det kan være
der giver en sådan fløjten, når det næppe er servopumpen (der jo er
skiftet). Og selvfølgelig ikke mindst om nogen har haft samme problem, og
ved hvad der skulle til for at få det løst.

Mvh
Jens





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste