SL 10.6.2 + OS 9.2+AT...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-09 18:52

Har i comp.sys.mac.system set, at det nu igen er muligt at oprette
netværksforbindelse mellem en OS 9.2.x og en 10.6.x computer via
AppleTalk ved at vælge 'Connect to'/'Tilslut til'.

Kan nogen af- eller bekræfte dette? - Jeg synes nemlig ikke umiddelbart,
der står noget om det i omtalen af 10.6.2.

Hvis det er tilfældet - altså, at det er muligt, - er det vist på tide,
jeg får snekatten til at holde op med den mjaven, den kommer med hver
gang, jeg går forbi bordet, hvor den ligger og hviler sig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-09 19:51

> [...]
> jeg får snekatten til at holde op med den mjaven, den kommer med hver
> gang, jeg går forbi bordet, hvor den ligger og hviler sig.

jeg kan teste lidt senere .. skal bare have håndsvinget på min bondi
imac igen ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-09 21:16

> jeg kan teste lidt senere .. skal bare have håndsvinget på min bondi
> imac igen ..

det virker ikke ... og jeg kan ikke se hvorfor det skulle virke nu ...
siger de noget om _hvordan_ de har fået det til at virke ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-09 22:57

Thomas von Hassel wrote:

> det virker ikke ... og jeg kan ikke se hvorfor det skulle virke nu ...
> siger de noget om _hvordan_ de har fået det til at virke ?

Tænkte det nok. - Nej, han skriver ikke et muk om, hvordan han har
fået det til at virke. - Kun at nu virker det... Har lige været inde og
kigge igen, og der er kommet et svar, der giver en forklaring

-----------------------------------
Første indlæg: "I can once again connect to my OS9 computer through
"Connect to Server...""

Kommentar: "True, but that is not AppleTalk.

10.6 accidentally broke compatibility with the older version of AFP over
TCP/IP which is being used by Mac OS 9 and earlier, and by several third
party AFP servers.

10.6.2 fixed that bug.

This means you can connect FROM a computer running Mac OS X 10.6.2 (as a
client) TO a computer running Mac OS 9 with File Sharing enabled. The
Mac OS 9 computer must also have File Sharing over TCP/IP enabled.

The connection is established by typing in the IP address of the Mac OS
9 computer in "Connect to Server".

The other way around (Mac OS 9 as client, Mac OS X 10.6.2 as server)
might not work - I haven't tried yet.

10.6.2 does not contain any support for AppleTalk, so those hoping for a
solution to getting older AppleTalk-only printers working are out of
luck. AppleTalk is gone and will not be coming back.

David Empson"
-----------------------------------

...Det forklarer en del, men stadig surt for dem, der sidder med en HP
LJ 6MP uden netværk, der måske kun har skrevet 10-15.000 sider....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-09 23:03

> Tænkte det nok. - Nej, han skriver ikke et muk om, hvordan han har
> fået det til at virke. - Kun at nu virker det... Har lige været inde og
> kigge igen, og der er kommet et svar, der giver en forklaring

Arh .. det virker faktisk nu, men først efter jeg slog afp over tcp/ip
fra og til igen på OS 9 maskinen ... jeg kan forbinde fra 10.6.2 --> OS
9.

> ...Det forklarer en del, men stadig surt for dem, der sidder med en HP
> LJ 6MP uden netværk, der måske kun har skrevet 10-15.000 sider....

Det er det man har en printserver til ... f.eks. en 10.5 eller 10.4 (med
eller uden server)

/thomas

Fra : Jon

Dato : 10-11-09 23:03

> ...Det forklarer en del, men stadig surt for dem, der sidder med en HP
> LJ 6MP uden netværk, der måske kun har skrevet 10-15.000 sider....

Den er uansett mange år gammel i så fall. Jeg har en fullt fungerende
StyleWriter II - men ikke noen maskin med RS-242 (?) som kan benytte
den. Og je bruker ikke mange penger på en overgang som kanskje ikke
virker når en ny, mange ganger bedre skriver koster kun hundrelapper.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-09 23:10

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> den. Og je bruker ikke mange penger på en overgang som kanskje ikke
> virker når en ny, mange ganger bedre skriver koster kun hundrelapper.

Det er heller ikke printerne de tjener penge på .. det er
forbrugstofferne .. så printerne får du nærmest forærende.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-09 23:14

Thomas von Hassel wrote:

> Det er heller ikke printerne de tjener penge på .. det er
> forbrugstofferne .. så printerne får du nærmest forærende.

Til gengæld holder de helt billige printere heller ikke ret længe.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-09 23:12

Jon wrote:

> [...]
> den. Og je bruker ikke mange penger på en overgang som kanskje ikke
> virker når en ny, mange ganger bedre skriver koster kun hundrelapper.

Det er selvfølgelig rigtig, men en 6MP er noget af det mest robuste og
driftssikre laserprinter, HP nogensinde har lavet. Mht. en Stylewriter
II, så koster en BC-01 blækpatron til den (ca. 260kr.) næsten mere end
den mindste af HPs farveprintere.. Porten hedder RS-232 eller RS-432,
men du var tæt på.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 11-11-09 07:41

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det er selvfølgelig rigtig, men en 6MP er noget af det mest robuste
> og driftssikre laserprinter, HP nogensinde har lavet.

Hehe. Min 6MP holdt ikke en hel tonerkassett engang.

Det tok rett nok over 9 år før den sa takk for seg.

ez, som ikke skriver ut mye men som vil ha laserskriver.
(Ryker beistet av en Samsung fargelaser så kan det nok hende jeg
tar til vettet og kun bruker blekkskriveren, det er ikke veldig god
økonomi selv om toner er billigere enn blekk når man ikke engang
bytter kassett hvert skuddår.)
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : Espen Vestre

Dato : 11-11-09 10:00

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> writes:

> [...]
> tar til vettet og kun bruker blekkskriveren, det er ikke veldig god
> økonomi selv om toner er billigere enn blekk når man ikke engang

Resten av familien har ikke helt oppdaget det papirløse samfunn ennå,
men selv skriver jeg egentlig først og fremst ut fotografier,
hjemmelagde gratulasjonskort og slikt, og da er blekkskriver
tingen. Blir det ikke omtrent samme bruksmønster på deg?
--
(espen)

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 11-11-09 11:49

Espen Vestre <espen@vestre.net> writes:

> [...]
> hjemmelagde gratulasjonskort og slikt, og da er blekkskriver
> tingen. Blir det ikke omtrent samme bruksmønster på deg?

Alt i alt så blir det egentlig det ja.

Men det er et eller anna i meg som sier jeg må ha en
nettverks(farge)laser med Postscript hjemme.

Diger som bare H* er den jo også.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-09 10:18

Thomas Lundquist wrote:

> Hehe. Min 6MP holdt ikke en hel tonerkassett engang.
>
> Det tok rett nok over 9 år før den sa takk for seg.

Så har du da også været ret så uheldig... - Er det ikke 12.000 sider,
der er i den store toner til en 6MP.? - De fleste, jeg har kendt, der
har/har haft netop 6MP har udskrevet både 200.000 og 300.000 sider uden
problemer på op mod 13-14 år, modellen kunne købes...

> [...]
> tar til vettet og kun bruker blekkskriveren, det er ikke veldig god
> økonomi selv om toner er billigere enn blekk når man ikke engang

Jeg skriver heller ikke meget ud - hverken s/h eller farve, så jeg har
en god, robust og rimelig billig Brother laser til det sort-hvide og en
HP PSC til farve. Så uanset hvad, bliver stk. pris pr. side ret billig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 11-11-09 11:52

> [...]

> jeg har kendt, der har/har haft netop 6MP har udskrevet både
> 200.000 og 300.000 sider uden problemer på op mod 13-14 år,

Vel, det som skjedde var at heateren gikk heden. Dette er jo en veldig
smal sak å bytte og ikke uvanlig heller. Men en ny heatermodul
kosta praktisk talt like mye som en ny skriver, selv om jeg bytter
selv.

Tidligere lasere fra HP (Canon) hadde enklere moduler slik at det var
mulig å bytte færre deler og dermed billigere men de har
"rasjonalisert" en god del siden (noe til det absolutt bedre,
forskjellen på HPs Laserjet 1 til 2 eller 3 var enorm, alt til det
bedre.)

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-09 15:03

Thomas Lundquist wrote:

> [...]
> smal sak å bytte og ikke uvanlig heller. Men en ny heatermodul
> kosta praktisk talt like mye som en ny skriver, selv om jeg bytter

Ups... Ja, det er både dyrt og besværligt. Jeg har set en sådan blive
skiftet på godt nok en 5ML, men det tog et par timer. - Jeg så ikke, da
den brændte af, men det kunne lugtes i hele underetagen og kantinen på
Menighedsfakultetet her i Århus. - Og jeg kan hilse og sige, det absolut
ikke lugter godt..-(!

> [...]
> "rasjonalisert" en god del siden (noe til det absolutt bedre,
> forskjellen på HPs Laserjet 1 til 2 eller 3 var enorm, alt til det

Det er lidt sjov at kigge ned i det indre af både lasere og andre
printertyper. - Min egen gamle LW300LS var både kompakt og næsten umulig
selv at rense noget som helst ved. - Min nuværende Brother er bare at
lukke op, så er der fri passage til det hele. - Og 'splasher' man en
Stylewriter, Canon eller HP blækprinter, så er der nærmest intet indeni..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 11-11-09 18:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ups... Ja, det er både dyrt og besværligt. Jeg har set en
> sådan blive skiftet på godt nok en 5ML, men det tog et par
> timer.

Jeg var vel nede i ca 15 minutter på en hel modul på LJ
2-3-4. Vi tok med modulene inn og "overhalte" dem.

Ja, jeg drev med reparasjon av laserskrivere og fakser på tiiidlig
nittitall.

(Angrer ikke på at jeg lot meg overtale til å studere, kan man
trygt si.)

ez

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-11-09 23:22

Erik Richard Sørensen skrev:

> ...Det forklarer en del, men stadig surt for dem, der sidder med en HP
> LJ 6MP uden netværk, der måske kun har skrevet 10-15.000 sider....

Så må du købe en ekstern JetDirect server.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF02a/18972-18972-236253.html

Det er hvad vi andre gør. Spørger du pænt kan du evt købe den jeg har
på hylden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-09 00:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så må du købe en ekstern JetDirect server.
>
> http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF02a/18972-18972-236253.html
>
> Det er hvad vi andre gør. Spørger du pænt kan du evt købe den jeg har
> på hylden.

Ja, det må jo så blive løsningen for dem... Jeg har ikke selv behov for
en JD, - jeg har en Brother netværksprinter, men den opr. tråd om AT i
c.s.m.system blev startet af en, der netop havde en sådan 6MP...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 11-11-09 07:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> ...Det forklarer en del, men stadig surt for dem, der sidder med en HP
> LJ 6MP uden netværk, der måske kun har skrevet 10-15.000
> sider....

De får sette den på en Linuxmaskin :=)

ez