Badebold alt for tit
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-11-09 18:42

Min nabo er plaget af badebold.
(Jeg ved, at ovenstående sætning giver mening i netop denne gruppe )

Snow Leopard, MacMini (Intel Core 2 Duo, tror det er 2GHz), 2 GB RAM.
Når naboen bruger sit favoritprogram AppleWorks, er der helt urimelig meget
badebold. Ved almindelig skrivning er der tit ventetid på 5-10-30 sekunder,
før de seneste 10-20 tegn dukker op på skærmen, og det er meget
frustrerende. Det bliver ikke bedre af, at naboen taster med mundpind
p.gr.a. sit handicap.

Hvad kan årsagen være?

Hvordan fejlfinder jeg?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-09 19:24

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> før de seneste 10-20 tegn dukker op på skærmen, og det er meget
> frustrerende. Det bliver ikke bedre af, at naboen taster med mundpind

har det altid været sådan ? .. hvad siger Disk Utility ? ... kør evt. en
hardware test fra system mediet og se om system loggen siger noget
mystisk.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-09 20:28

Thomas von Hassel wrote:

> har det altid været sådan ? .. hvad siger Disk Utility ? ... kør evt. en
> hardware test fra system mediet og se om system loggen siger noget
> mystisk.

Burde ikke være nødvendig, da det er en rimelig kendt fejl i AWKS...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-09 20:27

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> [...]
> før de seneste 10-20 tegn dukker op på skærmen, og det er meget
> frustrerende. Det bliver ikke bedre af, at naboen taster med mundpind

Det er en rimelig kendt fejl i AWKS 5.x og 6.x...

> Hvordan fejlfinder jeg?

Kontroller versionen, at det er en ver. 6.2.9. Hvis det ikke er det,
skal I hente opdatering fra ver. 6.2.x til 6.2.9 her:
http://support.apple.com/downloads/AppleWorks_6_2_9_for_Mac
Rul ned og find den sprogversion, han bruger....

Hvis det allerede er en ver. 6.2.9, kan det nogle gange hjælpe at slette
alle indstillingerne fra mappen AppleWorks i
username/library/preferences. - Husk også at slette filen 'AppleWorks
skrifter' fra samme mappe. Det er ofte den, der sammen med en halvdefekt
indstillingsfil er årsagen til AWKS's forsinkede reaktion.

Check også, at der ikke ligger alt for mange filer i mappen 'Seneste
Emner' i Dokumenter -> AppleWorks-brugerdata -> Startmappe -> Seneste
emner. AWKS har en tendens til ikke at tømme den efterhånden, men bare
fylde den op, selvom kun de seneste 5-10 emner vises i 'Seneste Emner' i
menuen 'Arkiv'.

Hjælper intet af ovenstående, vil jeg anbefale, at geninstallere fra
original CD'en og så opdatere til ver. 6.2.9...

Hm... Har han/I brugt 'arkiver og installer' ved opgradering til
SnowLeopard? - AWKS er rimelig ømfindelig, da den så direkte får
overført de opr. indstillingsfiler, og Rosetta arbejder jo en smule
anderledes på SL end på tidligere versioner, - så alene det kan være nok
til, at den 'hænger'. Og så burde det være nok med at slette
indstillingsfilerne og 'AppleWorks skrifter' filen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-09 21:42

> Hm... Har han/I brugt 'arkiver og installer' ved opgradering til
> SnowLeopard? -

det er der ikke noget der hedder mere ... der er kun én måde at køre
installationen på, udover at slette disken i diskværkæj og starte helt
forfra.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-11-09 22:10

Takker for forslagene.
Har slettet seneste emner.
Og googlede mig til at slå autogem og vis seneste fra i indstillinger.

Det har allerede hjulpet, håber det holder.

Til gengæld er hans TimeMachine i udu - laver en ny tråd.

- Mikael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-09 22:28

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Takker for forslagene.
> Har slettet seneste emner.
> Og googlede mig til at slå autogem og vis seneste fra i indstillinger.

uden autogem skal han huske at gemme ofte.

JonB

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-11-09 22:44

> uden autogem skal han huske at gemme ofte.

Måske.
Jeg har aldrig brugt autogem til dokumenter. Har en gammel vane med at gemme
med navn inden jeg skriver mere end et par sætninger. Og så en anden gammel
vane med at taste æble+S hele tiden.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-11-09 22:08

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Hvad kan årsagen være?
>
> Hvordan fejlfinder jeg?

Start aktivitetsovervågning og se hvad maskinen laver mens han skriver.

Hvis der ikke er indlysende kandidater, så prøv at lav en stikprøve på
AppleWorks og se hvor den roder rundt henne. Selvom man ikke er
programmør kan der godt være aha-oplevelser med navnene.